کمیسیون اروپا اعلام کرد که خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت را به ارزش 68.7 میلیارد دلار تایید کرده است. این امر پس از آن صورت می گیرد که اداره رقابت و بازار بریتانیا این معامله را به دلیل نگرانی در مورد رقابت در بازار بازی های ابری مسدود کرد.
جالب اینجاست که کمیسیون اروپا به طور کامل به وعده مایکروسافت مبنی بر رسیدگی کامل به نگرانی های رقابتی شناسایی شده توسط کمیسیون اروپا و نشان دادن پیشرفت های قابل توجه در بازی های ابری در مقایسه با وضعیت موجود عمل کرده است.
تحقیقات در ابتدا نشان داد که این خرید “به طور بالقوه به رقابت آسیب می رساند.” (i) رقابت در توزیع بازی های ویدیویی کنسول و رایانه شخصی، از جمله خدمات اشتراک چند بازی و خدمات پخش بازی های ابری؛ (ii) تامین سیستم عامل های کامپیوتری. یک نگاه دقیق تر نشان می دهد که مایکروسافت هیچ قصدی برای آسیب رساندن به سایر کنسول های رقیب یا خدمات اشتراک چند بازی ندارد، اما “نمی خواهد در ارائه بازی از طریق سرویس استریم بازی ابری خود رقابت کند.” من می دانم که می تواند باعث آسیب شود. بازار سیستم عامل های رایانه شخصی تقویت خواهد شد. “
اما در پایان به موارد زیر اشاره کردم:
- مایکروسافت تعهد اکتیویژن را به سونی، توزیعکننده پیشرو بازیهای کنسول در سراسر جهان، از جمله در منطقه اقتصادی اروپا (“EEA”) داده است، جایی که برای هر کنسول مایکروسافت ایکسباکس که یک گیمر خریداری میکند، چهار کنسول پلی استیشن وجود دارد. امتناع از توزیع بازی در واقع، مایکروسافت انگیزه ای قوی برای ادامه توزیع بازی های اکتیویژن از طریق دستگاهی به محبوبیت پلی استیشن سونی خواهد داشت.
- حتی اگر مایکروسافت تصمیم بگیرد بازی های اکتیویژن را از پلی استیشن خارج کند، تاثیر منفی زیادی بر رقابت در بازار کنسول ها نخواهد داشت. Call of Duty عمدتاً بر روی کنسولها پخش میشود، اما در EEA نسبت به سایر نقاط جهان محبوبیت کمتری دارد و در EEA نسبت به بازارهای دیگر در ژانر آن محبوبیت کمتری دارد. بنابراین حتی بدون اینکه بتواند این بازی خاص را ارائه دهد، سونی میتواند از اندازه، کاتالوگ بازیهای گسترده و موقعیت بازار خود برای جلوگیری از هرگونه تلاشی برای کاهش مزیت رقابتی خود استفاده کند.
- حتی بدون این قرارداد، اکتیویژن بازیهای خود را در سرویسهای اشتراک چند بازی در دسترس قرار نمیداد. زیرا این امر می تواند فروش بازی های فردی را آدمخوار کند. بنابراین، پس از خرید Activision توسط مایکروسافت، وضعیت برای ارائه دهندگان شخص ثالث خدمات اشتراک چند بازی بدون تغییر باقی می ماند.
- این خرید باعث تضعیف رقابت در عرضه بازیهای رایانههای شخصی و کنسولها از طریق سرویسهای استریم بازیهای ابری میشود، بخش انقلابی بازار که میتواند شیوه بسیاری از گیمرها را در بازیهای ویدیویی تغییر دهد. علیرغم پتانسیل آن، استریم بازی های ابری در حال حاضر بسیار محدود است. کمیته تشخیص داد که محبوبیت بازیهای Activision میتواند باعث رشد این شرکت شود. در عوض، مایکروسافت میتواند بازیهای Activision را به سرویس پخش بازیهای ابری Game Pass Ultimate خود اختصاص دهد و از ارائهدهندگان رقیب استریم بازیهای ابری خودداری کند و رقابت در ارائه بازیها از طریق استریم بازیهای ابری را کاهش دهد.
- اگر مایکروسافت بازیهای Activision را به سرویس استریم بازیهای ابری خود اختصاص دهد، مایکروسافت میتواند موقعیت ویندوز را در بازار سیستمعامل رایانههای شخصی نیز تقویت کند. اگر مایکروسافت در جریان بازیهای Activision بر روی رایانههای شخصی با استفاده از سیستمعاملهای غیرویندوز تداخل داشته باشد یا آن را کاهش دهد، ممکن است این اتفاق رخ دهد.
مایکروسافت در نهایت دو تعهد ده ساله را ارائه کرد. یکی از آنها یک مجوز رایگان در EEA است که به بازیکنان اجازه میدهد «همه بازیهای رایانههای شخصی و کنسولهای دارای مجوز Activision Blizzard فعلی و آینده» را از طریق هر سرویسی پخش کنند. همچنین مجوزهای رایگان را برای سرویس پخش بازی های ابری خود برای پخش رایانه شخصی و بازی های کنسول این شرکت به بازیکنان مستقر در منطقه اقتصادی اروپا ارائه می دهد.
در حال حاضر، اکتیویژن بلیزارد مجوز هیچ یک از بازیهای خود را برای سرویسهای استریم بازیهای ابری صادر نمیکند و خود بازیها را هم پخش نمیکند. گیمرها یا گیمرهایی که مشترک خدمات اشتراک چند بازی که شامل بازیهای اکتیویژن میشوند، حق پخش آنها را تضمین میکنند. بازیهای موجود در سرویس پخش بازیهای ابری ما، که در هر دستگاهی با استفاده از هر سیستمعاملی اجرا میشوند. این راهحل همچنین تضمین میکند که بازیهای Activision موجود برای پخش، کیفیت و محتوایی مشابه بازیهای موجود برای دانلود سنتی دارند.”
به گفته کمیسیون اروپا، این تلاشها نه تنها به نگرانیهای رقابتی «به طور کامل رسیدگی میکند، بلکه در مقایسه با وضعیت موجود، پیشرفتهای قابلتوجهی را برای استریم بازیهای ابری به ارمغان میآورد». اینها میلیونها مصرفکننده EEA را قادر میسازد تا از خدمات بازیهای ابری Activision که در منطقه اقتصادی اروپا کار میکنند استفاده کنند، تا زمانی که در فروشگاه آنلاین ما خرید کنند یا در یک اشتراک چند بازی فعال در منطقه اقتصادی اروپا گنجانده شوند. بازیها برای پخش در دسترس خواهند بود.
علاوه بر این، توانایی پخش جریانی بازیهای محبوب Activision در تمامی سرویسهای پخش بازیهای ابری، توسعه این فناوری پویا را در منطقه اقتصادی اروپا تسهیل میکند. که منافع قابل توجهی برای رقابت و مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت.»
در حین بررسی راهحلها، کمیسیون به دنبال نظرات ذینفعان، «شرکتکنندگان در بازار» و ارائهدهندگان خدمات پخش جریانی بازیهای ابری (که «بازخورد مثبت» و «علاقه» برای مجوز ارائه کردند.
“با توجه به بازخورد بازار، کمیسیون اروپا به این نتیجه رسیده است که پیشنهاد تغییر تصاحب وعده داده شده دیگر نگرانی های رقابتی ایجاد نمی کند و در نهایت منافع قابل توجهی را برای رقابت و مصرف کنندگان به دنبال خواهد داشت. تصمیم کمیسیون منوط به رعایت کامل تعهداتش است و یک متولی مستقل این کار را انجام خواهد داد. مسئول نظارت بر اجرای آن تحت نظارت کمیسیون باشد.»
این خبر خوبی برای مایکروسافت است، اما هنوز راه زیادی تا تصویب این قرارداد در بریتانیا باقی مانده است. این شرکت در حال بررسی درخواست تجدید نظر نسبت به تصمیم CMA است، اما در صورت عدم دستیابی به توافق می تواند 3 میلیارد دلار جریمه بپردازد. همچنین این واقعیت وجود دارد که به دلیل کمیسیون تجارت فدرال در ایالات متحده تأیید نشده است. در ضمن منتظر بروزرسانی های بیشتر باشید.
نویسنده: Ravi Sinha