آینده NFT و Web3 در عصر اقتصاد خلاق چیست؟


مزیت Web3 این است که به کاربران مالکیت داده های آنها را می دهد. سازندگان محتوا می توانند داده های خود را به عنوان دارایی شخصی خود در نظر بگیرند و برای هر محتوایی که ایجاد می کنند و دیگران مصرف می کنند، پول دریافت می کنند.

گزارش اخیر باشگاه اینفلوئنسر نشان می دهد که اقتصاد خلاق در سال 2022 از 100 میلیارد دلار فراتر رفته و به رشد خود ادامه می دهد. به نظر می‌رسد روندهای اخیر از این امر پشتیبانی می‌کنند، با گسترش YouTube به Shorts، TikTok راه‌اندازی Pulse، و فیس‌بوک محتوا را با Reels پیش می‌برد.

با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و DALL-E برای ایجاد محتوا، ظهور پلتفرم‌های پخش زنده مانند Twitch و علاقه روزافزون به پادکست، اقتصاد سازندگان از راه‌های دیگر نیز در حال گسترش است.

اما سازندگان با یک سری چالش‌ها مواجه هستند که احتمالاً با رشد اقتصاد شدیدتر می‌شوند. یکی از بزرگترین مشکلات این است که سازندگان اغلب خود را در پلتفرم‌های متمرکزی مانند اینستاگرام و یوتیوب قفل می‌کنند که توسط الگوریتم‌هایی که میزان دسترسی محتوای آنها را تعیین می‌کنند گروگان گرفته می‌شوند. در همین حال، اکثریت قریب به اتفاق سازندگان محتوا برای ایجاد درآمد اضافی از کسب و کار خود تلاش می کنند.

با ظهور فناوری‌های Web3 مانند ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرقابل تجارت، سازندگان این فرصت را دارند تا از وابستگی خود به پلتفرم‌های متمرکز رها شوند، کنترل کامل محتوایی که ایجاد می‌کنند را در دست بگیرند و با طرفداران خود ارتباط مستقیم برقرار کنند.

اقتصاد خلاق وجود خود را مدیون عصر Web2 است. پلتفرم‌هایی مانند Web2، Facebook، TikTok و Instagram شاهد ظهور پست‌های وبلاگ و مفاهیم پادکست بوده‌اند که به مردم راهی برای ایجاد محتوای خود می‌دهند. با Web3، سازندگان اکنون اکوسیستم عادلانه تری دارند که به آنها امکان می دهد بر سرنوشت خود ارباب باشند.

مزیت Web3 این است که به کاربران مالکیت داده های آنها را می دهد. سازندگان محتوا می توانند داده های خود را به عنوان دارایی شخصی خود در نظر بگیرند و برای هر محتوایی که ایجاد می کنند و دیگران مصرف می کنند، پول دریافت می کنند. قبلاً NFT‌ها را برای ثبت افرادی که دارای یک اثر هنری دیجیتالی هستند استفاده کرده‌ایم، و داده‌های کاربر نیز می‌توانند ردیابی و ردیابی شوند.

پروژه های موجود قبلاً این امکان را فراهم کرده است. یک مثال خوب Permission است، پلتفرم تبلیغاتی Web3 توکن شده که مشتریان را به برندها متصل می کند. با کسب اجازه، کاربران می توانند ارز دیجیتال را به عنوان پاداشی برای اشتراک گذاری داده های خود و تعامل با برندها کسب کنند. ایده مشابه Ocean Protocol است، بازاری که افراد می توانند داده های خود را به عنوان NFT بفروشند. همچنین زدوش اپلیکیشنی است که برای تماشای تبلیغات به کاربران پول پرداخت می کند.

پلتفرم های غیرمتمرکز

در Web3، هنرمندان، نوازندگان، وبلاگ نویسان ویدئو و سایر تولیدکنندگان محتوا مجبور نیستند به پلتفرم های سنتی مانند فیس بوک و اینستاگرام تکیه کنند یا برای جذب برندها برای حمایت از محتوای خود تلاش کنند. در عوض، آنها قادر خواهند بود محتوای خود را از طریق پلتفرم های غیرمتمرکز و متعلق به کاربر توزیع کنند.

به جامعه ای بپیوندید که در آن می توانید آینده را متحول کنید. حلقه نوآوری Cointelegraph رهبران فناوری بلاک چین را برای اتصال، همکاری و انتشار گرد هم می آورد. امروز درخواست دهید

Web3 شاهد ظهور پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز مانند تاکی خواهد بود، جایی که همه کاربران این پلتفرم در شبکه سهام دارند و می‌توانند برای اشتراک‌گذاری، لایک کردن و نظر دادن در مورد محتوا جوایزی کسب کنند. پلتفرم‌های غیرمتمرکز دموکراتیک و فراگیر خواهند بود و به هر کسی اجازه می‌دهند مستقیماً از کار خود درآمد کسب کنند. بنابراین، سازندگان می‌توانند در مورد برندهایی که برای کار با آن‌ها انتخاب می‌کنند، گزینش بیشتری داشته باشند، که منجر به تبلیغات با کیفیت بالاتر می‌شود.

اقتصاد خالق Web3 همچنین روابط نزدیک‌تر و فرصت‌های مالی جدید را بین اینفلوئنسرها و طرفداران آنها ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، Snapmuse.io مفهوم NFTs را پیش می برد که به طرفداران اجازه می دهد با سازندگان مورد علاقه خود شریک شوند. آنها می توانند با مقداری از درآمد تبلیغاتی اینفلوئنسر، NFT دریافت کنند. هدف این است که یک جامعه بزرگتر را تقویت کنیم و مشارکت گسترده تر را از طریق مشارکت های جدید به دست آوریم.

در وب 2، آمازون، گوگل و اپل به عنوان واسطه‌های جدید ظاهر شدند و از هر فروش از طریق فروشگاه‌های آنلاین خود کاهش زیادی داشتند. فیس بوک و اینستاگرام هم همینطور هستند که بیشتر درآمد تبلیغاتی را از محتوای سازندگان دریافت می کنند.

این ممکن است با Web3 تغییر کند و در واقع قبلاً تغییر کرده است. بزرگترین بازارهای NFT OpenSea هستند که در هر فروش 0% کارمزد تراکنش دریافت می کند. هر تراکنش شفاف است و یک رکورد عمومی از ارزش و منشا NFT ایجاد می کند.

سازندگان می‌توانند به‌جای پست کردن یک ویدیو در فیس‌بوک و از دست دادن حقوق آن محتوا به محض آپلود، NFT را چاپ کنند تا ثابت کنند مالک آن ویدیو هستند. از طرف دیگر، سازندگان می‌توانند این NFT‌ها را مستقیماً بفروشند و مالکیت را به خریدار منتقل کنند.

یکی از پروژه های آینده نگر که از این مزیت بهره می برد GenZeroes است، اولین مجموعه کتاب های کمیک و ویدیویی مبتنی بر NFT در جهان. بودجه آن از فروش NFT به طرفدارانی تامین می‌شود که به قسمت‌های جدید دسترسی انحصاری دارند و این شانس را دارند که در مورد آنچه در فصل دوم اتفاق می‌افتد، نظر داشته باشند.

قراردادهای هوشمند پرداخت به موقع را تضمین می کند زیرا واسطه را حذف می کند، به این معنی که سازندگان به محض پرداخت سهم خود را از درآمد دریافت خواهند کرد. همانطور که پلتفرم‌های Web2 شروع به ناپدید شدن می‌کنند، قراردادهای هوشمند و NFT‌ها به عنوان استاندارد جدید ظاهر می‌شوند و برای هر محتوای منتشر شده در بلاک‌چین‌های عمومی غیرقابل تغییر، سابقه مالکیت دارند.

با NFT، هنرمندان می توانند ارزش آثار قدیمی خود را ردیابی کنند و به کسب درآمد از آنها از طریق حق امتیاز ادامه دهند. در سیستم قدیم، اگر هنرمندی یک نقاشی را به قیمت 10000 دلار می‌فروخت و دوباره به قیمت 5 میلیون دلار می‌فروخت، هنرمند نمی‌توانست چیزی بیشتر به دست آورد و فروشنده تفاوت را به جیب می‌زد. این اتفاق در مورد NFT ها نمی افتد زیرا هنرمندان می توانند یک قرارداد هوشمند ایجاد کنند که به آنها امکان می دهد درصدی از فروش آینده را دریافت کنند.

Web3 به معنای قدرت بیشتر برای سازندگان است

اکثریت موافقند که سازندگان برای کارشان شایسته شناخت و ارزش کامل هستند و این دقیقاً همان چیزی است که Web3 ارائه خواهد کرد. یکی از بزرگترین مزایای فناوری دموکراسی سازی است که قابلیت های پیشرفته را در دست مصرف کنندگان قرار می دهد.

Web3 تکامل بعدی این پارادایم است و یک تغییر دهنده بازی برای سازندگان محتوا خواهد بود و به آنها کنترل بی سابقه ای بر محتوای خود می دهد. آنها دیگر مجبور نخواهند بود برای کسب درآمد از کسب و کار خود به پلتفرم هایی مانند YouTube متکی باشند. آنها دسترسی مستقیم به طرفداران خود و همچنین صاحبان مستقیم آثار خود خواهند داشت.

Tomer Warschauer Nuni CBDO @Kryptomon، یک کارآفرین سریال است. مشاور و سرمایه گذار بر روی صنعت نوآورانه بلاک چین و وب 3 تمرکز کردند.


این مقاله از طریق حلقه نوآوری Cointelegraph منتشر شده است، یک سازمان بررسی شده از مدیران ارشد و کارشناسان در صنعت فناوری بلاک چین که در حال ساختن آینده با قدرت ارتباطات، همکاری و رهبری فکری هستند. نظرات بیان شده لزوما منعکس کننده نظرات Cointelegraph نیست.

درباره حلقه نوآوری Cointelegraph بیشتر بیاموزید و ببینید آیا واجد شرایط هستید یا خیر


نویسنده: Tomer Warschauer Nuni

اشتراک گذاری و حمایت

Picture of امیر کرمی

امیر کرمی

کارشناس تولید محتوا و علاقه مند به ارز دیجیتال و دنیای فناوری 😉

دیدگاهتان را بنویسید