NFT های PFP در طول سال ها پذیرفته شده اند. آیا NFT ها می توانند در سناریوهای دنیای واقعی ارزشمند باشند و با زنجیره های تامین نقاط درد را برطرف کنند؟
چالش های دنیای واقعی پیاده سازی NFT ها در زنجیره تامین در مقیاس چیست؟
فناوری اغلب فقط ابزاری برای رسیدن به هدف است و به ندرت یک عصای جادویی است. چندین مشکل در دنیای واقعی وجود دارد که ممکن است مانع از پیشرفت با عرضه NFT و بلاک چین در زنجیره تامین در سطح جهانی شود.
مزایای دوقلوهای دیجیتال برای محصولات دنیای واقعی را نمی توان دست کم گرفت. با این حال، زنجیره های تامین امروزی در سطح جهانی بسیار واسطه و مبتنی بر اعتماد هستند. یک کشاورز در آفریقا محصولات خود را همانطور که سال هاست به یک واسطه می فروشد. این باعث ایجاد میزان معینی از اعتماد بین دو طرف می شود.
در نتیجه، مقاومت در برابر تغییر حتی زمانی که کشاورز بفهمد که ارزش بهتری در یک زنجیره تامین شفافتر خواهد یافت، بالا خواهد بود. از سوی دیگر، دلال ها سیستم جدیدی نمی خواهند، زیرا معیشت آنها به حاشیه هایی بستگی دارد که کشاورزان از استفاده از محصول خود به دست می آورند.
در نتیجه، زنجیرههای تامین در برابر مقاومت ذینفعان مختلف در برابر چنین اقداماتی آسیبپذیر هستند. زنجیرههای تامین دارو میتوانند با توکنها و بلاکچینهای متفاوت بسیار کارآمد شوند. با این حال، این صنعت در کشورهایی مانند هند و نیجریه در حال رونق است و اگر سیستم جدیدی پیشنهاد شود، در برابر سهامداران فاسد در زنجیره تامین قرار خواهد گرفت.
بنابراین، هر فناوری که در این زنجیرههای تامین گنجانده شده است، باید رویکردی از بالا به پایین و پایین به بالا داشته باشد. رویکرد از بالا به پایین شامل دولت ها و تنظیم کننده ها می شود که ردیابی بهتر را الزامی می کنند. رویکرد پایین به بالا شرکت هایی خواهند بود که این مشکل را با همکاری با ذینفعان در محل و گسترش آگاهی از مزایای فناوری حل کنند.
کدام شرکت ها از بلاک چین برای مدیریت زنجیره تامین استفاده می کنند؟
بسیاری از برندهای لوکس و تدارکات از فناوری بلاک چین و NFT برای ردیابی محصولات خود و ایجاد دوقلوهای دیجیتالی استفاده می کنند که می توانند به ابتکارات جامعه سازی کمک کنند.
برندهای بزرگ در صنعت خودرو، لوکس و خردهفروشی قبلاً شروع به ادغام NFT در زنجیره تامین خود کردهاند تا از مزایای بیشماری که ارائه میکنند بهره ببرند.
Walmart از فناوری دوقلو دیجیتال برای افزایش اعتماد با ردیابی اکوسیستم زنجیره تامین مواد غذایی استفاده می کند. غول خودروسازی فورد از فناوری دفتر دیجیتال استفاده می کند تا اطمینان حاصل کند که مواد معدنی اخلاقی را برای تولید به دست می آورد.
غول الماس De Beers از بلاک چین برای بررسی اینکه آیا الماس ها از مناطق عاری از جنگ آمده اند یا خیر استفاده می کند. با این حال، شرکت های حمل و نقل مانند FedEx و Maersk نیز از این فناوری در عملیات خود استفاده می کنند.
برندهای لوکس مانند DeBeers، Louis Vuitton، Dolce and Gabbana و Gucci برای یکپارچگی و وفاداری مشتری به NFT روی آورده اند. از آنجایی که توکنهای تغییرناپذیر مانند دوقلوهای دیجیتالی محصولات دنیای واقعی عمل میکنند، نه تنها زنجیرههای تامین شفاف را ارائه میکنند، بلکه از طریق تجربه مشتری باعث حفظ جامعه بیشتر میشوند.
مزایای استفاده از NFT در زنجیره تامین برای مشتری چیست؟
قبل از رسیدن به سوپرمارکت ها، مشتریان می توانند ببینند محصولات از کجا می آیند و مسیرهای مختلفی که دنبال می کنند.
در نهایت، مصرف کننده نهایی به توسعه یک محصول دسترسی خواهد داشت. آنها در مورد محل تولید مواد اولیه و شرکت های درگیر در تولید شفافیت دارند. این بعد دیگری را از دیدگاه تجربه مشتری ارائه می دهد که سازندگان محصول را به کاربر نهایی نزدیکتر می کند.
NFT ها می توانند در FMCG، داروسازی و صنایعی که انقضا و جعل آنها دردسر بزرگی است و می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد، نجات بخش باشد. علاوه بر این، ضریب اعتماد مشتریان به برندها نیز در حال افزایش است. علاوه بر مزایای اولیه، NFT ها می توانند به پایدارتر کردن زنجیره تامین کمک کنند، که می تواند به روایت های محیطی، اجتماعی و حاکمیتی کسب و کار کمک کند.
از آنجایی که دولتها، بانکهای مرکزی و بازارها خواستار شیوههای پایدارتر از کسبوکارهای جهانی هستند، ارائه یک زنجیره تامین شفاف و کارآمد میتواند به شرکتها در روایت ESG کمک کند. اگر یک شرکت بخواهد شیوه های پایدار را در زنجیره تامین خود بگنجاند، کارایی کربن به دست آمده از طریق استفاده از NFT ها می تواند ارزش افزوده زیادی داشته باشد. این به معنای محصولات پایدار برای مصرف کننده جدید آگاه به سن و انتشار کمتر برای جهان است.
NFTها چه نقشی در زنجیره تامین دارند؟
ردیابی، طرحبندی و مستندسازی بیدرنگ زنجیره تامین نه تنها کارایی بیشتری برای کسبوکارها ایجاد میکند، بلکه به آنها کمک میکند تا محصولات مالی بهتری را که میتوانند برای سرمایه در گردش خود به آنها تکیه کنند، داشته باشند.
NFT ها یک رکورد دیجیتال غیرقابل تغییر و شفاف ایجاد می کنند. آنچه که این صنعت به صنعت زنجیره تامین ارائه می دهد، راهی شفاف است که همه افراد در اکوسیستم دید کاملی خواهند داشت. بنابراین، استفاده از NFTها قابلیت ردیابی و کمک به مدیریت زنجیره تامین، از تولید مواد خام برای کالاها تا نمایش آنها در یک وب سایت یا در یک فروشگاه واقعی را فراهم می کند.
NFT های Phygital ثابت کرده اند که وقتی در محصولات دنیای واقعی برچسب گذاری می شوند، یک ابزار عالی هستند. استفاده از NFT برای ردیابی یک کالا یا محصول تولید شده به منبع آن می تواند اعتبار محصول را افزایش دهد. همچنین میتواند راهی برای درک منبع محصول مورد نظر و انتخاب محصول بر اساس عرضه محصول به مصرفکنندگان ارائه دهد.
در کنار قابلیت ردیابی، خرید دردار NFT و ذخیره سازی دردار NFT به دانشمندان داده کمک می کند تا بینش ارزشمندی در مورد سفر محصول در سطح فردی داشته باشند. چنین داده های دقیقی به تحلیلگران، صاحبان مشاغل و سرمایه گذاران کمک می کند تا ناکارآمدی در زنجیره تامین را ارزیابی کنند. این به ایجاد قراردادهای سطح خدمات جدید (SLA) با ارائه دهندگان خدمات در زنجیره تامین و نظارت بر پایبندی آنها به این SLAها کمک می کند.
همچنین، ترکیب NFT و فناوری دوقلوی دیجیتال در زنجیره تامین به شرکتها این امکان را میدهد تا پرداختها را از طریق سیستم خودکار کرده و پس از تحویل کالا، پرداختهای فوری را انجام دهند. با فعال بودن قابلیت مشاهده بیدرنگ، بررسیها و ماندههای متعدد قبل از انتقال پرداخت، برای تیمهای مالی از گذشته خواهد بود.
نظارت بلادرنگ همچنین به تامین مالی محصولاتی مانند تامین مالی تجارت کمک می کند، جایی که شرایط کالاها می تواند توسط ذینفعان زنجیره تامین برای استقراض سرمایه در گردش استفاده شود. با یک دیدگاه پیشرفته، مدیران زنجیره تامین می توانند در صورت ازدحام یا تنگنا در ایست بازرسی مناسب مداخله کنند. این امر باعث کارآمدتر شدن زنجیره تامین و در نتیجه درآمد بهتر و هزینه کمتر می شود.
چرا کسب و کارها باید توکن های متفاوتی را در زنجیره تامین خود بکار گیرند؟
از NFT ها می توان برای شفاف تر و کارآمدتر کردن زنجیره های تامین استفاده کرد و چندین میلیارد دلار صرفه جویی کرد. این حوزه دیگری است که فناوری های Web3 می توانند برنامه های کاربردی دنیای واقعی داشته باشند.
زنجیره تامین بخشی جدایی ناپذیر از هر کسب و کاری است. از غولهای دارویی و غولهای FMCG گرفته تا برندهای محلی مستقیم به مشتری، بیشتر کسبوکارها برای ارائه محصولات و خدمات خود به زنجیرههای تامین کارآمد و بادوام وابسته هستند. اگرچه شبکههای زنجیره تامین یک چرخ دنده حیاتی برای سازمانها هستند، اما در مقیاس جهانی کارآمد نیستند.
یکی از کاربردهای کلیدی فناوری بلاک چین قابلیت ردیابی در زنجیره تامین بوده است. این ویژگی این فناوری در موارد استفاده مالی تجارت توسط بانک هایی مانند HSBC آزمایش شده است. این مورد استفاده ای است که بیشتر به قراردادهای هوشمند و لایه های زیرساخت بلاک چین مانند بلاک چین اتریوم و سولانا متکی است.
در حالی که توکنهای تغییرناپذیر (NFT) به عنوان یک الگوی فناوری برای ایجاد اختلال در زنجیرههای تامین طراحی نشدهاند، اما میتوانند بسیاری از نقاط مهم را در این فضا تغییر دهند. NFT ها می توانند به عنوان “دوقلوهای دیجیتالی” محصولات دنیای واقعی عمل کنند و به قابلیت ردیابی در زنجیره تامین کمک کنند.
در اینجا تعدادی اعداد، آمار و روایات برای در نظر گرفتن همه چیز آورده شده است.
- 49 درصد از کسبوکارها به دلیل عدم مشاهده، اطلاعاتی در مورد آنچه در نقاط تماس کلیدی در زنجیره تامین آنها میگذرد، ندارند.
- کالاهای تقلبی در سال 2018 بیش از 232 میلیارد دلار برای برندهای جهانی هزینه داشته است.
- در صنایعی مانند داروسازی، بازار محصولات تقلبی به تنهایی می تواند نزدیک به 200 میلیارد دلار در سال باشد.
اندازه مشکل را می توان از شکل های بالا فهمید و NFT ها می توانند راه حل هایی برای این ناکارآمدی ها ارائه دهند. علاوه بر این، موارد استفاده جالب دیگری بر اساس همگرایی بلاک چین و زنجیره تامین وجود دارد که در ادامه این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد.
نویسنده: Arunkumar Krishnakumar