پروژه های Web3 با هدف ایجاد تعامل بین طرفداران و لیگ های ورزشی است.


لیگ های ورزشی به DAO ها، NFT ها و ذخیره سازی ابرداده ها علاقه نشان می دهند، اما چالش ها می توانند مانع پذیرش شوند.

صنعت ورزش چند میلیارد دلاری دستخوش دگرگونی دیجیتالی شده و عناصر Web3 احتمالا نقش مهمی ایفا خواهند کرد. این مفهوم در گزارش «چشم انداز صنعت ورزشی 2022» Deloitte برجسته شده است، که شتابی را در ادغام دنیای واقعی و دیجیتال و همچنین بازارهای رو به رشد برای توکن‌های غیرمتمرکز (NFT) و فناوری‌های فراگیر پیش‌بینی می‌کند.

بر اساس این گزارش، چنین پیشرفت هایی می تواند منجر به افزایش قابل توجهی در تعامل طرفداران شود. این نکته مهمی است که باید در نظر گرفت، با توجه به اینکه مشارکت هواداران مدت‌هاست که به عنوان ستون فقرات محبوبیت کلی لیگ ورزشی و همچنین افزایش درآمد حامیان مالی، فروش بلیط و کالا عمل کرده است.

با این حال، با پیشرفت تکنولوژی، طرفداران ورزش علاقه خود را به ایجاد روابط عمیق تر با لیگ های ورزشی ابراز کرده اند. به عنوان مثال، گزارش “Stats Perform 2021 Fan Engagement” بیان می‌کند که طرفداران ورزش اکنون نه تنها بر تماشای ورزش تمرکز می‌کنند، بلکه از طریق پیشرفت‌های فن‌آوری، تجربه‌های “زندگی” را نیز دارند.

ارتباط مستقیم با لیگ های ورزشی

ایال دونات زافیر، سرمایه‌گذار و رهبر ارزهای دیجیتال در لیبرتی گلوبال ونچرز، به کوین تلگراف گفت که Web3 می‌تواند قوانین بازی را در زمینه ارائه تعامل بهتر طرفداران برای لیگ‌های ورزشی تغییر دهد:

«Web3 اینترنت با مالکیت واقعی است، زیرا یک لایه داخلی ارائه می‌کند که جذب و انتقال ارزش را آسان می‌کند. برای لیگ‌های ورزشی و طرفداران آن‌ها، Web3 می‌تواند قوانین بازی را در رابطه با ایجاد روابط مستقیم، تراز کردن انگیزه‌ها و ایجاد مالکیت و نفوذ واقعی تغییر دهد.”

زفیر افزود که پروژه‌های Web3 با استفاده از مدل‌های سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO)، NFT و ارزهای دیجیتال می‌توانند نشان دهند که چگونه صاحبان یک ملک ورزشی می‌توانند از این فناوری برای تحقق سهم درآمد، باز کردن مجوزهای مالکیت معنوی یا در نظر گرفتن آرای طرفداران استفاده کنند.

در حالی که این مفاهیم هنوز نابالغ هستند، تعداد انگشت شماری از لیگ های ورزشی شروع به کشف چنین مدل هایی کرده اند. به عنوان مثال، کاراته کامبت، لیگ هنرهای رزمی تمام تماس، اخیراً اعلام کرد که یک DAO راه اندازی خواهد کرد تا مدیریت خود را به طرفداران و ورزشکاران خود واگذار کند.

راب برایان، بنیانگذار کاراته کامبت، به کوین تلگراف گفت که در تابستان 2022 کل لیگ، از جمله قراردادهای مبارزه، حق چاپ، محتوا، مالکیت معنوی و موارد دیگر، به بنیادی فروخته شد که به عنوان بسته قانونی برای DAO عمل می کند.

در پاسخ، برایان تصریح کرد که مبارزات کاراته دیگر سهامدار ندارد، اما لیگ ورزش های رزمی توسط هوادارانی که نماد لیگ را دارند اداره و کنترل می شود.

پایان: کاربران باید تحت موتور Web3 قرار گیرند – مدیر عامل HashEx

او گفت: “دارندگان توکن از اینجا بیشترین کنترل را بر مسیر لیگ خواهند داشت.” برایان توضیح داد که یک زیرساخت DAO در نهایت به دارندگان توکن اجازه می‌دهد کارهایی مانند رای دادن به فروشندگان DAO که عملکردهای لیگ را اجرا می‌کنند، تعیین مشوق‌های توکن، و تصمیم‌گیری با چه کسی در چارچوب محدودیت‌های تعیین‌شده توسط Fight Operations DAO انجام دهند.

تصویری از مسابقه رزمی کاراته. منبع: کاراته فایتینگ

آدام کوواچ، رئیس لیگ مبارزات کاراته نیز به کوین تلگراف گفت که چنین مدلی فراتر از موارد محبوب Web3 مانند NFT برای لیگ های ورزشی است. گفت:

وب 3 باید طرفداران را در جایی که هستند ملاقات کند و تنها در این صورت از این انگیزه بهره مند شود. ما فکر نمی کنیم که هواداران بخواهند رنگ پیراهن را انتخاب کنند. آن‌ها می‌خواهند از ورزشکاران مورد علاقه‌شان حمایت کنند، پیش‌بینی کنند چه کسی برنده می‌شود، مسابقات را ترتیب دهند و شاید در لیگ ورزشی مورد علاقه‌شان شغلی پیدا کنند.»

“Commodore” Echoing Kovacs، بنیانگذار مستعار Krause House، یک جامعه جهانی از طرفداران بسکتبال که به دنبال راه اندازی انجمن ملی بسکتبال (NBA) به عنوان یک DAO هستند، معتقد است که طرفداران ورزش باید بتوانند در مورد موارد خاصی رای دهند. احساس کنید که در یک لیگ ورزشی حضور دارید.

از امروز، Commodore اعلام کرد که طرفداران NBA در سطحی که باید باشند درگیر نیستند. نکته جالب توجه این است که هر تیم NBA با انجام کارهایی مانند ممنوع کردن دارندگان بلیط فصل از لیست ایمیل، واقعاً با پایگاه هواداران خود رابطه مستقیمی ندارد. توییتر، یوتیوب، تیک تاک، اینستاگرام، بلیچر ریپورت، ESPN و موارد دیگر مستقیماً بین طرفداران و تیم است.

برای تغییر آن، Commodore گفت Krause House یک مدل عضویت مبتنی بر NFT ارائه می‌کند که اساساً به عنوان یک بلیط ورودی به جامعه خود عمل می‌کند. سپس اعضای جامعه می توانند از یک نشانه حاکمیتی بدون ارزش مالی برای تصمیم گیری در مورد فعالیت ها و استراتژی سازمان خود استفاده کنند.

به گفته Commodore، این فرآیند داخلی است، اما کراوس خاطرنشان کرد که هاوس قصد دارد این مدل را به NBA بیاورد. ما در حال مذاکره با تیم‌های NBA از منظر مالکیت هستیم. این بدان معناست که ما در حال تلاش برای خرید یک تیم هستیم و سپس یک تیم می‌تواند با ما در تعامل با طرفداران شریک شود.

فلکس چپمن، یکی از بنیانگذاران Krause House، افزود که برای مدت طولانی طرفداران به عنوان واحد اصلی لیگ های ورزشی خدمت کرده اند. با این حال، او معتقد است که عناصر Web3 در نهایت به طرفداران اجازه می‌دهند که حرف و دسترسی بیشتری داشته باشند. او گفت: “این مدل به طرفداران اجازه می دهد تا تصمیمات کم خطری بگیرند تا بتوانند احساس ارتباط بیشتری با تیم های NBA خود داشته باشند و تاثیر بیشتری داشته باشند. این راهی است برای ایجاد تجربیات جدید هواداران به روش هایی که قبلاً ندیده ایم.”

در حالی که مدل‌های DAO توجه برخی لیگ‌های ورزشی را به خود جلب می‌کنند، تجربیات گیمیفی شده در محیط‌های Metaverse نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند. دیرک لوث، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Upland، یک متاورز جفت شده با دنیای واقعی، به کوین تلگراف گفت که صنعت ورزش به دنبال راه هایی برای تعامل بهتر با مخاطبان جوان خود و پایگاه هواداران بین المللی است. به همین دلیل است که او معتقد است تیم‌ها و لیگ‌های ورزشی اولین قدم برای آزمایش پروژه‌های Web3 برای بازی‌سازی تجربیات سنتی طرفداران هستند:

همانطور که هویت ما به طور فزاینده ای به صورت مجازی نشان داده می شود، طرفداران ما نیز بیشتر می شوند. اگر بیشتر روش های ابراز وجود ما به صورت آنلاین و در دنیای مجازی باشد، طبیعی است که تیم های ورزشی ما در آنجا با ما ملاقات کنند.»

اخیراً، آپلند با فیفا، نهاد حاکم بین‌المللی انجمن فوتبال، همکاری کرده است و به طرفداران امکان می‌دهد در تجربه‌های گیمیفی شده در متاورس شرکت کنند. در حالی که چنین مدلی به طرفداران اجازه نمی‌دهد در مورد تصمیم‌های خاص رأی دهند، لوث توضیح داد که رویکرد Metaverse به طرفداران ورزش اجازه می‌دهد تا مالکیت دارایی‌ها را در یک محیط بصری واقع گرایانه توسعه دهند.

دیجیتالی کردن و بازی‌سازی یک مفهوم مشابه، این تجربه را افزایش می‌دهد. به طور مشابه، در پلتفرم‌های Web3 مانند Upland، آن‌ها می‌توانند هواداران خود را به‌عنوان یک بلوک کاوشگر (آواتار بازی) «لباس» کنند یا خانه متاورس خود را تزئین و سفارشی کنند، همانطور که طرفداران می‌توانند با افتخار رنگ تیم خود را بپوشند.

تصاویری از همکاری آپلند با فیفا. منبع: Yayla

در واقع، چنین مفهومی می تواند کلیدی برای پیشرفت لیگ های ورزشی باشد. لوث با تکیه بر موفقیت همکاری آپلند با فیفا، گفت آپلند با فدراسیون فوتبال آرژانتین برای ایجاد تعامل با طرفداران در پلتفرم متاورس همکاری کرده است.

پس از همکاری موفق جام جهانی 2022 قطر، باشگاه ها و لیگ های زیادی به ما رسیده اند. سوالات زیادی در مورد نحوه آزمایش با این مدل ها وجود دارد زیرا کاملاً نوآورانه هستند. چیزی که به راحتی طنین انداز می شود، تلاش برای جایگزینی تجربیات نیست، بلکه مالکیت واقعی دارایی ها و یافتن تجربیاتی است که می توانید با یک لایه بصری مانند فروشگاه ابرداده، آن را تقویت کنید.

آیا لیگ های ورزشی به سرعت مدل های Web3 را اتخاذ خواهند کرد؟

در حالی که تعداد انگشت شماری از لیگ های ورزشی شروع به آزمایش با مدل های Web3 کرده اند، برخی از مشکلات ممکن است مانع پذیرش شوند. به عنوان مثال، ساختن یک پلتفرم آسان برای استفاده برای جریان اصلی برای پذیرش این مفاهیم حیاتی است.

به گفته زفیر، پذیرش جریان اصلی تنها با ابزارهای دنیای واقعی و همچنین پیچیدگی‌های رمزنگاری انتزاعی از کاربران نهایی آغاز می‌شود. من معتقدم برای فرزندخواندگی دو چیز باید اتفاق بیفتد. اول، Web3 باید واقعاً آسان برای استفاده باشد. دوم، ما باید موارد استفاده عالی ایجاد کنیم.» زفیر افزود که Web3 در حال حاضر تعداد محدودی از کاربران دارد که از مواردی مانند کیف پول های رمزنگاری استفاده می کنند. با توجه به این، یک مدل DAO می تواند برای کاربران Web2 پیچیده باشد، به خصوص آنهایی که با مفاهیمی مانند ذخیره توکن ها در کیف پول های دیجیتال آشنا نیستند.

برای درک این موضوع، برایان توضیح داد که طرفداران مبارزات کاراته در نهایت توکن هایی را که می توانند در کیف پول های شخص ثالث یا کیف پول کاراته کامبت تعبیه شده در اپلیکیشن موبایل لیگ نگهداری کنند، به هوا می اندازند. هواداران باید بتوانند در آنجا رای دهند. تجربه کاربری در اپلیکیشن بسیار ساده خواهد بود.» برایان همچنین اظهار داشت که این توکن‌ها احتمالاً در صرافی‌های رمزنگاری فهرست می‌شوند.

چنین مدلی ممکن است خطرات بیشتری را فراتر از قابلیت دسترسی ایجاد کند. مارگارت روزنفلد، مدیر عامل Zukunft، یک شرکت مشاوره برای مدل‌های کسب‌وکار فناوری Web3، قبل از اینکه لیگ‌های ورزشی تصمیم بگیرند از هر توکن بلاک چین به عنوان بخشی از مدل جدید تعامل طرفداران در اوراق بهادار، قمار، کالاها و مشاغل در حوزه‌های قضایی مختلف استفاده کنند، به کوین تلگراف گفت. قوانین پرداخت

او گفت: «هر نوع توکنی که به عنوان «برد» یا «پاداش» استفاده می‌شود، اگر به درستی پیکربندی نشود، می‌تواند به راحتی از خط عبور کند و تحت نظارت نظارتی قرار گیرد.

آخرین: “پدرخوانده ارزهای دیجیتال” می خواهد یک CBDC متمرکز بر حریم خصوصی ایجاد کند: در اینجا نحوه

در مورد مدل DAO، روزنفلد گفت که توکن حاکمیتی که به طرفداران اجازه رای دادن می‌دهد نیز نیاز به بررسی دقیق دارد. وی خاطرنشان کرد که شکایت Ooki DAO که توسط کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) ارائه شده است باید نمونه ای برای DAO های آینده باشد.

“CFTC استدلال می کند که Ooki DAO یک انجمن غیرشرکتی است و هرکسی که به عنوان بخشی از مدل حاکمیتی آن رای می دهد باید به طور فردی در قبال فعالیت های غیرقانونی ادعایی DAO پاسخگو باشد.” با توجه به این موضوع، روزنفلد معتقد است که اگر CFTC در استدلال خود علیه Ooki پیروز شود، صنایع سنتی مانند ورزش ممکن است بخواهند از DAO ها در مدل های تعامل Web3 دور شوند.


نویسنده: Rachel Wolfson

اشتراک گذاری و حمایت

امیر کرمی

امیر کرمی

کارشناس تولید محتوا و علاقه مند به ارز دیجیتال و دنیای فناوری 😉

دیدگاهتان را بنویسید