Web3 می تواند چندین دهه مدل کسب و کار نرم افزار به عنوان سرویس را به خود بگیرد


Web3 برای ادامه اختلال در صنایع سنتی باید به افق های جدیدی دست یابد و B2B SaaS می تواند این کار را انجام دهد.

در عصر خدماتی مانند نتفلیکس، دراپ باکس یا آمازون پرایم، زمانی که مشتریان برای خرید کالاهای دیجیتال جعبه‌دار مانند نرم‌افزار یا رسانه‌های سرگرمی با خرید یک‌باره صف می‌کشند، به راحتی فراموش می‌شود. عصر کارمزد سالانه با تبدیل محصولات مصرفی به خدمات مبتنی بر اشتراک آغاز شد.

تقریباً یک دهه پیش، زمانی که کسب‌وکارها راه‌حل‌های قدیمی مانند برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا مدیریت ارتباط با مشتری را به‌عنوان خدمات مستمری که از طریق صورت‌حساب‌های مکرر درآمد کسب می‌کنند، دوباره تصور کردند، همین تحول در دنیای شرکت‌ها رخ داد. به همین دلیل است که نرم‌افزار تجارت به کسب‌وکار (B2B) به‌عنوان یک سرویس (SaaS) در دهه 2000 متولد شد و در دو دهه گذشته، روش کار فناوری‌های سازمانی را مختل کرد.

B2B SaaS تا سال گذشته تا حد زیادی توسط بلاک چین و اکوسیستم رمزنگاری پر رونق دست نخورده بود، اما یک بازار نزولی طولانی مدت، استارت‌آپ‌های Web3 را بر آن داشت تا متوجه شوند که باید همه چیز را برای زنده ماندن در شرایط سخت بازار و غلبه بر رقابت فزاینده انجام دهند. .

شرکت‌های Web3 SaaS (یا SaaS3) از ارائه زیرساخت‌های اتریوم در سطح سازمانی گرفته تا سیستم‌های ذخیره‌سازی اسناد مبتنی بر بلاک چین، دهه‌ها خدمات تجاری را ارائه می‌کنند که در محیط Web3 بازسازی شده‌اند، و داده‌های جدید نشان می‌دهد که کسب‌وکار برای آزمایش روش‌های جدید کسب‌وکار باز است. چیزهای قدیمی

تلاش توماس تونگوز، سرمایه‌دار خطرپذیر برای رشد کل بازار B2B SaaS3 نشان‌دهنده نشان داد که 57 پروژه Web3 SaaS در نیمه دوم سال 2022 درآمدی از 500000 دلار تا 100 میلیون دلار ایجاد کردند. اتریوم در سال 2022 به بازار قابل آدرس دهی 231 میلیون دلاری اشاره می کند.

کل بازار آدرس پذیر یا FULL تصویری خوش بینانه از تعداد مشتریان بالقوه پروژه ضرب در بودجه اختصاص داده شده برای خدمات است. هیچ گونه رقابت یا محدودیت های زندگی واقعی را شامل نمی شود، از این رو احتمال وجود دارد که قسمت “آدرس پذیر” است. TAM یک فرصت بالقوه بازار برای یک محصول یا خدمات است و فضای B2B SaaS3 در سال گذشته حدود یک چهارم میلیارد دلار از این فرصت را داشت.

اهداف جامعه بدون نقد به نفع Web3 عمل می کنند

مارک اسمارگون، مدیر عامل پلتفرم پرداخت مبتنی بر بلاک چین Fuse، معتقد است که B2B SaaS در صنعت Web3 می‌تواند از عوامل متعددی از جمله تغییر و همچنین افزایش پذیرش دستگاه‌های تلفن همراه، اینترنت و پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیک بهره‌مند شود. نسبت به جوامع بدون پول نقد در بسیاری از کشورها.

آخرین: چگونه هوش مصنوعی می‌تواند انبار ابرداده را به فضای تعاملی‌تری تبدیل کند؟

مسائل طبیعی مانند هزینه های بالا، مسائل مربوط به حریم خصوصی و محدودیت های جغرافیایی سیستم های پرداخت سنتی را برای بازرگانان گران و چالش برانگیز می کند. به این ترتیب، اسمارگون خاطرنشان کرد که استارت‌آپ‌های Web3 مهم‌ترین فرصت رشد را در خدمت به شرکت‌های Web2 و ساده‌سازی گنجاندن و استفاده از راه‌حل‌های بلاک چین، برنامه‌ها و ریل‌های پرداخت خواهند دید. او به کوین تلگراف گفت:

“این به ابتکارات Web3 تنزل یافته است که کارایی، ارزش پیشنهادی و حفظ را افزایش می دهد و در عین حال راهی را به کسب و کارها می دهد تا به مشتریان خود همان سطح تجربه ای را ارائه دهند که در Web2 به آن عادت کرده اند.”

به گفته مدیرعامل Fuse، استارت‌آپ‌های Web3 باید شروع به ارائه روش‌های مبتنی بر بلاک چین برای انجام کسب‌وکار در مراحل اولیه به شرکت‌های سنتی کنند. اسمارگون گفت: «کاربران Salesforce به توکن‌های غیرقابل تجارت (NFT) بیشتر به‌عنوان برنامه‌های وفاداری نسل بعدی برای بهترین مشتریان خود فکر می‌کنند تا مجموعه‌ای یا هنری. “از آنجایی که مشتریان بیشتر با یک شرکت تعامل دارند، NFT ها را می توان به سرعت تغییر داد تا شرایط تعیین شود و پاداش های فیزیکی و دیجیتالی باز شود.”

پذیرش Web3 با خروج از Web2 شروع می شود

اسمارگون پیشنهاد کرد که نقطه عطف واقعی زمانی رخ می دهد که شرکت ها از راه حل های بلاک چین برای مدیریت فعالیت های تجاری روزمره خود مانند حسابداری، خرید و صورتحساب استفاده می کنند.

زمانی که صحبت از خدمات پرداخت به میان می آید، کشورهای در حال توسعه که بخش قابل توجهی از جمعیت آن ها حساب بانکی کافی ندارند یا دارای حساب بانکی کافی نیستند، فرصت های منحصر به فردی را اضافه کرده اند. در چنین کشورهایی، شرکت‌ها به سیستم‌های قدیمی یا مرتبط با فروشنده وابسته نیستند، به این معنی که «به جای اینکه مجبور به ارتقا باشند، از همان ابتدا می‌توانند با راه‌حل‌های Web3 نوآوری کنند و ارتباط برقرار کنند».

اسمارگون خاطرنشان کرد: الحاق شرکت‌ها به Web3 چالش دیگری برای استارت‌آپ‌ها دارد. [from Web2] و سپس آنها را در سیستم های مبتنی بر Web3 ادغام کنید. اسمارگون گفت که کلید درک کسب‌وکارها مبنی بر اینکه جایگزین‌های مناسبی وجود دارد، ارائه مزایای قانع‌کننده کسب‌وکار و بهره‌وری است:

“برای انجام این، [Web3 startups] کسب‌وکارها باید راه‌حل‌هایی برای ایجاد محصولات ایمن بدون بار نظارت، دسترسی به مشتریان بدون متحمل شدن هزینه‌های انطباق و صدور مجوز، و ارائه تجربیات استثنایی برای مصرف‌کننده بدون ایجاد کیف پول از ابتدا ایجاد کنند.»

اما کار به همین جا ختم نمی‌شود: اسمارگون اضافه کرد که کاربران Web3 باید بتوانند ارزشی را در داخل و خارج از شرکت خود ارائه دهند، بدون اینکه با هزینه‌ها و موانع بالا مواجه شوند. او گفت: «تغییر تقاضای مصرف‌کننده باعث ایجاد تغییرات مردمی می‌شود، به این معنی که کسب‌وکارها باید سازگار شوند یا بمیرند».

Web3 هنوز به “انتخاب ها و بیل های” خود نیاز دارد

به گفته Nils Pihl، مدیر عامل توسعه دهنده پروتکل غیرمتمرکز Auki Labs، در ظاهر، جنبش SaaS و جنبش Web3 به شدت در راستای منافع خود قرار دارند:

همانطور که Web3 مردم را تشویق می‌کند تا مالکیت و مسئولیت دارایی‌های دیجیتالی خود را بر عهده بگیرند، اصل فلسفی جنبش SaaS این است که پیچیدگی‌های حوزه دیجیتال را برای شما مدیریت کند.

از سوی دیگر، Pihl ادعا کرد که SaaS قبلاً فضای Web3 را در جهت مخالف به دست آورده است: «پلتفرم‌هایی مانند Infura و Alchemy بخش‌های عظیمی از اکوسیستم Web3 را مدیریت می‌کنند، زیرا تعداد کمی از آنها قادر به اجرای گره‌های خود هستند یا حتی آن را می‌خواهند. “

Pihl توضیح می دهد که چرا بسیاری از شرکت هایی که در واقع درآمد قابل اعتمادی را در Web3 ایجاد می کنند، در واقع ابزارهایی (معمولاً به عنوان یک سرویس) برای سایر پروژه های Web3 ارائه می دهند و اضافه می کند:

در دنیایی که هنوز روش های مرگبار وجود ندارد، فروش کلنگ و بیل به حفارها یک شرط مطمئن است.

او ادامه داد که بسیاری از شرکت‌های Web3 آنقدر به Web3 علاقه‌مند هستند که به جای جستجوی تناسب محصول با بازار، بر اساس ایدئولوژی طراحی می‌کنند. به گفته Pihl، اگر استارت آپ ها با گفتن «ما یک شرکت Web3 هستیم» شروع کنند، دیدگاه یا توانایی خود را برای گوش دادن و درک نیازهای تجاری مشتریان بالقوه از همان ابتدا محدود می کنند.

آخرین: چگونه استخراج بیت کوین قدیمی ترین پارک ملی آفریقا را از ورشکستگی نجات داد

اگرچه بازار B2B SaaS بزرگ است، مردم نباید تصور کنند که «محصول X در بلاک چین» یک ایده برنده است. به گفته Pihl، سازنده می تواند برای آن پول جمع کند، اما اگر “محصول X” جدید روی زنجیره مشکل را بهتر از محصولی که در حال حاضر استفاده می شود حل نکند، دلیلی برای تغییر به محصول جدید وجود ندارد.

به گفته Pihl، این رویکرد خوبی نیست که فرض کنیم مشتریان برای پذیرش یک محصول Web3 هیجان‌زده می‌شوند، زیرا توسعه‌دهنده آن را از نظر فلسفی، اخلاقی یا زیبایی‌شناختی برتر می‌داند:

“شما باید یک مسئله فوری را برای مشتری حل کنید وگرنه آنها علاقه مند نخواهند شد.”


نویسنده: Erhan Kahraman

اشتراک گذاری و حمایت

امیر کرمی

امیر کرمی

کارشناس تولید محتوا و علاقه مند به ارز دیجیتال و دنیای فناوری 😉

دیدگاهتان را بنویسید