استفاده از NFT های فیزیکی: گفتن از انجام آن آسان تر است؟


برای اینکه پروژه های NFT “فیگیتال” مورد توجه قرار گیرند، باید بر تعدادی از چالش ها غلبه کرد.

علیرغم زمستان ارزهای دیجیتال، توکن های غیرمتمرکز (NFT) همچنان توجه را به خود جلب می کنند. این اتفاق زمانی رخ داد که بسیاری از برندها و خرده فروشان شروع به ارائه NFT های دیجیتال متصل به محصولات فیزیکی کردند. این پیشنهادها که به عنوان “Figittals” شناخته می شوند، به محصولات دنیای واقعی اجازه می دهند تا به NFT های دیجیتال متصل شوند.

به عنوان مثال، RTFKT، یک شرکت مد و محصولات کلکسیونی دیجیتال، اخیرا پروژه ای به نام Cryptokicks iRL را راه اندازی کرده است. به گفته منابع، RTFKT کفش‌های کتانی با طراحی دیجیتالی تولید می‌کند که توسط یک محصول فیزیکی طراحی شده‌اند.

حساب رسمی توییتر RTFKT اخیراً توییت کرد که دارندگان Lace Engine NFT می‌توانند یک جفت Cryptokicks iRL را رزرو کنند که برای نسخه فیزیکی آن از 1 می 2023 در دسترس خواهد بود.

استفاده از NFT های فیزیکی می تواند دشوار باشد

در حالی که مفهوم پشت فیگیتال برای برندها و مصرف کنندگان جذاب است، استفاده از NFT های فیزیکی چالش برانگیز است. به عنوان مثال، در برخی موارد، دارندگان NFT ممکن است تنها نیاز به ارائه یک آدرس کیف پول برای استفاده از NFT دیجیتال مرتبط با یک کالای فیزیکی داشته باشند. با این حال، این امر جمع آوری اطلاعات شخصی، مانند جزئیات حمل و نقل، از صاحبان NFT را دشوار می کند.

Jacob Ner-David، مدیر عامل بازار شراب Vinsent، به Cointelegraph گفت که پس از پرتاب دو قطره NFT که به بطری های فیزیکی شراب متصل شده بود، با چنین مشکلی مواجه شد. Ner-David اعلام کرد که در پایان سال 2021، Vinsent در حال راه اندازی NFT عمومی و خصوصی است. این به مصرف‌کنندگان اجازه می‌داد تا بطری‌های توکن‌شده شراب خوب را خریداری کنند که یک سال بعد می‌توان از آن برای بطری‌های فیزیکی استفاده کرد.

تصویری از همکاری وینسنت با شرکتی به نام LAAVA. منبع: وینسنت

اگرچه این پروژه موفقیت آمیز بود، Ner-David به اشتراک گذاشت که تنها درصد کمی از صاحبان NFT برای ادعای بطری های فیزیکی شراب قدم برمی دارند. به گفته Ner-David، این به دلیل مشکلات در روند بازپرداخت و ارتباط ضعیف با صاحبان NFT است که شراب آنها آماده استعلام است.

دیسکورد، توییتر و تلگرام تنها راه هایی هستند که می توانیم با دارندگان NFT خود ارتباط برقرار کنیم. ما باید اطلاعات حمل و نقل را جمع آوری کنیم.»

آخرین: قیمت میانگین وزن شده با زمان چگونه می تواند تأثیر بازار معاملات بزرگ را کاهش دهد؟

Ner-David فاش کرد که 15٪ از دارندگان NFT مرتبط با فروش خصوصی بطری های فیزیکی شراب را درخواست می کنند، در حالی که نزدیک به 30٪ مربوط به فروش عمومی از بطری های خود استفاده می کنند.

او گفت: «ما آموختیم که قبل از شروع کاهش فیزیکی NFT باید یک مکانیسم بازپرداخت وجود داشته باشد. Ner-David با افزودن اینکه ذخیره سازی بطری های شراب بی ادعا به یک مشکل تبدیل شده است، خاطرنشان کرد که این بطری ها همچنان در کارخانه شراب سازی Jezreel Valley مستقر در اسرائیل ساخته می شوند.

به دلیل مسائلی از این دست، شرکت‌هایی که NFT فیزیکی را راه‌اندازی می‌کنند، رویکردهای متفاوتی را اتخاذ کرده‌اند. به عنوان مثال، جف مالکی، مشاور استراتژیک شرکت NFT NXTG3NZ، به کوین تلگراف گفت که کفش ورزشی دیجیتال 7220 NXTG3NZ NFT، که در مارس 2022 عرضه شد، به تسهیل خواننده رپ، لیل دورک کمک کرد.

مالکی اعلام کرد که کفش های ورزشی فیزیکی متصل به این NFT های دیجیتال در سه ماهه اول سال 2023 در دسترس خواهند بود. وی افزود که این فهرست کشویی خاص افراد بومی غیر وب 3 را هدف قرار می دهد و خاطرنشان کرد که کاربران این گزینه را دارند که آدرس فیزیکی حمل و نقل خود را در زمان خرید ارسال کنند.

ما انتظار داریم 80 درصد از کاربران ما رمزنگاری را نداشته باشند. اگر بخواهند داده های خود را ارسال کنند، می توانند. او گفت: «برای دارندگان NFT ایده آل است که اطلاعات حمل و نقل را بلافاصله پس از خرید وارد کنند تا محصولات به صورت خودکار ارسال شوند.

فروش کفش ورزشی دیجیتال NFT 7220 NXTG3NZ. منبع: nxtg3nz

علاوه بر این، مالکی خاطرنشان کرد که NXTG3NZ می‌تواند یک سیستم اولین ارائه، اولین سرویس را پیاده‌سازی کند. این بدان معنی است که یک گروه برتر از دارندگان NFT می توانند کفش های ورزشی فیزیکی را درخواست کنند، اما باید محصول خود را انتخاب کرده و بلافاصله از آن استفاده کنند. اگر این امر به درستی تسهیل نشود، کاربر دیگری ممکن است برای ادعای مورد فیزیکی پیش قدم شود. ملکی گفت:

“NFT ها در حال پیشرفت هستند و همه ما در تلاش برای نوآوری هستیم. هیچ برنامه ای برای این فرآیند وجود ندارد. برندها و شرکت ها علاقه مند به کار بر روی پروژه های فیزیکی هستند، اما هنوز ریسک زیادی وجود دارد.”

در حالی که این مورد برای برخی از پروژه های فیژیتال است، برخی دیگر ادعا می کنند که استراتژی های موفقی یافته اند. به عنوان مثال، شارلوت شاو، مدیر بازاریابی برای BlockBar، یک پروژه NFT که شراب دیجیتال و فیزیکی را در سال 2021 ارائه می‌کند، به Cointelegraph گفت که این شرکت به صاحبان NFT بازاری برای ذخیره‌سازی، بیمه، فروش مجدد و حمل و نقل جهانی ارائه می‌دهد.

او گفت: “هر BlockBar NFT مربوط به یک بطری فیزیکی واقعی شراب یا مشروبات الکلی است که صاحبان بطری می توانند در هر زمان در ازای بطری فیزیکی آن را دوباره بفروشند، جمع آوری کنند، هدیه کنند یا بسوزانند.”

شاو توضیح داد که بطری های فیزیکی از تاسیسات BlockBar در سنگاپور ارسال می شوند و از طریق وب سایت BlockBar در دسترس هستند. هنگامی که از بطری خود استفاده می کنید، نسخه دیجیتال را می سوزانید تا نسخه فیزیکی را دریافت کنید. [one is exchanged for the other]، به این معنی که NFT دیجیتال کمتری وجود خواهد داشت. هنگامی که از پول استفاده می کنید، از شما نیز خواسته می شود آدرس تحویل خود را وارد کنید و باید کاملاً از حوزه قضایی خود تبعیت کنید.

تصویر از مجموعه BlockBar. منبع: Block Bar

به گفته شاو، استفاده از NFT های فیزیکی BlockBar هیچ مشکلی نداشت. با این حال، جمع‌آوری اطلاعات کاربر هنگام خرید NFT، بستری غیرمتمرکز ایجاد می‌کند. با این حال، این ممکن است زمانی که نوبت به خرید اقلام فیزیکی از سوی صاحبان NFT می رسد، معمول باشد. برایان ترونزو، رهبر متاورس در استودیو Polygon، به Cointelegraph گفت که بازیابی اطلاعات کاربر برای پروژه های فیزیکی ضروری است.

خوشبختانه، راه حل هایی برای ارائه حریم خصوصی بیشتر برای دارندگان NFT که اطلاعات شخصی را افشا می کنند، در حال توسعه است. به عنوان مثال، جاستین بانون، یکی از بنیانگذاران لایه تجارتی Web3 Boson Protocol، به Cointelegraph گفت که “جعل” خود یک نگرانی اصلی برای بومیان وب3 است.

برای حل این معضل، Banon اعلام کرد که Boson Protocol یک برنامه غیرمتمرکز ایجاد کرده است که به عنوان یک راه حل پیام رسانی رمزگذاری شده سرتاسر عمل می کند. او گفت: «این تضمین می‌کند که خریداران اطلاعات خصوصی را فقط با فروشنده و سایر طرف‌ها به اشتراک نمی‌گذارند.

Ner-David همچنین اظهار داشت که Vinsent در حال حاضر با پلت فرم چاپ NFT زنجیره ای NFTrade برای طراحی راه حلی برای دو قطره فیژیتال قبلی کار می کند. به عنوان مثال، در مورد ذخیره سازی بطری های فیزیکی شراب، Ner-David اشاره کرد که برای پوشش هزینه های ذخیره سازی، مدتی در هزینه NFT لحاظ می شود. سپس می‌توانیم با مالک NFT تماس بگیریم که در صورت عدم ادعای NFT هزینه‌ها افزایش می‌یابد. همه اینها در فراداده NFT گنجانده خواهد شد.

NFT های فیزیکی دائمی هستند

به غیر از چالش ها، کارشناسان صنعت معتقدند فیژیتال ها نقش مهمی برای پیشرفت برندها و مصرف کنندگان خواهند داشت. به عنوان مثال، Banon معتقد است NFT های فیزیکی راه را برای برنامه های وفاداری Web3 هموار می کنند.

اخیرا: Enterprise DeFi چیست و بانک ها چگونه می توانند سود ببرند؟

در حالی که شرکت هایی مانند استارباکس در حال حاضر شروع به اجرای برنامه های وفاداری با استفاده از NFT کرده اند، Banon اشاره کرد که NFT های فیزیکی به زودی بخشی از این مدل ها خواهند شد:

فناوری NFT و Web3 به برندها امکان می‌دهد تا برنامه‌ها و برنامه‌های «تجارت وفاداری قابل برنامه‌ریزی» ایجاد کنند. این NFT‌های وفاداری می‌توانند دسترسی به دارایی‌های دیجیتال، فیزیکی و تجربی را زمانی که مشتریان NFT برای انجام رفتارهای هدف مانند خرید، تعامل و وفادار ماندن دریافت می‌کنند، باز کنند.

اکبر حمید، یکی از بنیانگذاران پروژه تنوع Web3 People of Crypto Lab، به کوین تلگراف گفت که علیرغم اینکه یک مبتکر هستند، هنوز راه درازی در حل چالش ها و تدارکات مرتبط با ارائه NFT های فیزیکی در مد، خرده فروشی و … دارند. کالاهای لوکس:

«در مورد عناصر فیزیکی متصل به دیجیتال، ممکن است مشکلاتی در بهره‌برداری از مزایای کاهش بسیار بیشتر وجود داشته باشد. این همچنین در صورتی صدق می‌کند که در نظر دارید قابلیت تعویض داشته باشید و شخصی فراتر از خریدار اصلی از کالاهای کاربردی و فیزیکی استفاده کند. بسیاری از برندها زیرساخت یا تیمی برای نظارت بر آن ندارند و این بسیار مهم است زیرا ما باید اطمینان حاصل کنیم که ابزار به کاربر نهایی تحویل داده می شود.

به دلیل نگرانی‌هایی از این دست، حمید توضیح داد که ممکن است برای شرکت‌هایی که تخفیف‌های NFT را ارائه می‌کنند، بهترین کار این باشد که از نزدیک با مارک‌ها و خریداران همکاری کنند تا از استهلاک سود آن اطمینان حاصل کنند.




نویسنده: Rachel Wolfson

اشتراک گذاری و حمایت

تصویر امیر کرمی

امیر کرمی

کارشناس تولید محتوا و علاقه مند به ارز دیجیتال و دنیای فناوری 😉

دیدگاهتان را بنویسید