نمایشگاه جدید هنرمند مشهور ژاپنی تاکاشی موراکامی درباره نفس دیجیتال و وضعیت متزلزل صنعت NFT نظر می دهد.
حتی اگر تاکاشی موراکامی هنرمند مشهور معاصر ژاپنی را شخصاً نشناسید، حتماً آثار او را دیده اید.
شخصیتهای با رنگ روشن هنرمندان پاپ در همه چیز ظاهر شدهاند، از کیفهای لویی ویتون با نسخه محدود گرفته تا پیراهنهای Supreme و کفشهای اسکیت Vans.
موراکامی با همکاری با افراد مشهوری مانند دریک، کانیه وست و بیلی آیلیش و همچنین موسساتی مانند موزه هنر مدرن و گاگوسیان، بدون شک یکی از بزرگترین هنرمندان سنتی است که تلاش خود را در ساخت توکن های غیرقابل تغییر (NFTs) انجام داده است. ). با وجود این، پروژه های او هنوز به سطح سایر هنرمندان برجسته معاصر مانند بیپل نرسیده است.

بسیاری بر این باورند که این تغییر خواهد کرد و استدلال می کنند که گل های موراکامی در راه تبدیل شدن به نمادی مانند کریپتوپانک ها و میمون های خسته هستند. پس از راه اندازی NFT مورد انتظار اما در نهایت ناامیدکننده که با سقوط کریپتو در سال 2022 مصادف شد، این هنرمند در نهایت تلاش دیگری برای رسانه ها می کند. نمایشگاه جدیدی در موزه هنر آسیایی سانفرانسیسکو نشان می دهد که چگونه موراکامی توکن های اصلی را از ابتدا خلق می کند.
هنر بالا و هنر کم
در حالی که بسیاری از گلهای موراکامی آنطور که به نظر میرسند، میپذیرند، اما چیزی بیشتر از آن چیزی است که به نظر میرسد. این نمادهای فریبنده شاد با الهام از ژاپن پس از جنگ که در آن بزرگ شد، بدعت و خشونت را مورد انتقاد قرار می دهند و خرده فرهنگ های اوتاکو و کاوایی این کشور را برجسته می کنند.
تصاویر تلطیف شده از این فرهنگ ها به لطف صادرات مانگا، انیمه و بازی های ویدیویی ژاپنی به طور فزاینده ای در کشورهای غربی محبوب می شوند و موراکامی صفحه ای از کتاب اندی وارهول را می گیرد تا تجاری سازی این رسانه ها را با پذیرش و حتی بهره برداری آشکار کند. . استودیوی او یک استودیو نیست، بلکه یک کارخانه تمام عیار است که توسط 25 دستیار اداره می شود و به او کمک می کنند تا تقاضا برای برند شخصی اش را برآورده کند.
تئوری Superflat با ترکیب آثار پراکنده موراکامی، نه تنها به کیفیت دوبعدی اشاره دارد که فرهنگ بصری سنتی ژاپن و همتایان معاصر آن را پیوند میدهد، بلکه به این ایده نیز اشاره میکند که ژاپن بهعنوان یک جامعه تمایز چندانی بین هنر بالا و پایین قائل نمیشود. بین آثار هنری که در موزه پیدا می کنید و آثار هنری که در بیلبوردها یا صفحات مانگا پیدا می کنید.
به گفته موراکامی، این در تضاد کامل با غرب است، جایی که منتقدان حرفهای تصمیم میگیرند چه نوع محصول خلاقانه ارزش نمایش در گالریها را دارند. در حال حاضر، NFTها هنوز تا حد زیادی در گروه دوم قرار دارند، طبقه بندی که او امیدوار است تغییر کند.
پس از دستیابی به موفقیت بزرگ در رسانه های سنتی، رویدادهای غیرقابل کنترل و زمان بندی نامناسب به تلاش های NFT این هنرمند آسیب رسانده است. اولین گل های موراکامی درست قبل از فروپاشی FTX منتشر شد و باعث شد ارزش آنها از 260000 دلار به تنها 2200 دلار برای هر توکن در OpenSea کاهش یابد. موراکامی با نشان دادن فروتنی که به ندرت در دنیای هنر و کریپتو دیده می شود، فروش خود را متوقف کرد و از سرمایه گذارانش عذرخواهی کرد.
صاحبان محترم https://t.co/cfb6yRZ4lo، با وجود ثابت ماندن قیمت پایه پروژه و قیمت معاملات، از حمایت مستمر شما سپاسگزاریم. من واقعا ناراحتم. pic.twitter.com/l9QmTUAS1t
— تاکاهی موراکامی (@takashipom) 8 ژوئن 2022
او این عذرخواهی را با بیانیه ای طولانی ادامه داد و گفت که یک گام از بازار NFT به عقب برخواهد داشت و چگونگی ایجاد هنر دیجیتالی را که با ارزش همتایان واقعی خود مطابقت دارد، بیابد. او از خود سؤالاتی می پرسید که افراد ناآگاه را گیج می کرد. آیا باید از ERC-721 یا 1155 استفاده کنم؟ آیا به IPFS یا قراردادهای هوشمند مستقل نیاز داشت؟ در مورد افتتاح فروشگاه فیزیکی خود چطور؟
افراد ناآشنا
فروپاشی ارز رمزنگاری شده تأثیر متفاوتی بر موراکامی گذاشته است، او در نمایشگاهی که او آن را انبوه نفس انسانی وحشی شده افراد ناآشنا می نامد، ناامیدی خود را از نوسانات متاورس بررسی خواهد کرد. این اثر که از 15 سپتامبر 2023 تا 12 فوریه 2024 اجرا میشود، عمدتاً شامل قطعات ترکیبی است که هیولاهای انساننما را به تصویر میکشد.
چهرههای تحریف شدهای که در نمایشگاه موراکامی ارائه شدهاند، تحت تأثیر چاپهای چوبی سنتی ukiyo-e، سبک آشنای کاوائی، و حتی نقاشی کابوسوار فرانسیسکو گویا، نقاش اسپانیایی، زحل در حال خوردن پسرش (که موراکامی جوان به یاد میآورد که در سفر به موزه با والدینش دیده بود) تفسیرهای ساینده فناوری دیجیتال بر تأثیر آن است: خود تبلیغی بی وقفه در رسانه های اجتماعی و گمنامی فریبنده تابلوهای پیام اینترنتی.

موضوع اصلی آن، نفس متورم، نه تنها در مورد لفاظیهای سمی آنلاین، بلکه در مورد سوء مدیریت شخصیتهای رسانهای مانند ایلان ماسک، مارک زاکربرگ، و سام بنکمن-فرید نیز کاربرد دارد، که رفتار غیرمسئولانهشان کل صنایع و فناوریها را بدنام کرده است.
موراکامی با وجود تجربه منفی خود در ساخت و فروش NFT ها بدبین نیست. او معتقد است که سقوط کریپتو به عنوان یک شکست موقت در تاریخ مالی ثبت خواهد شد و به دور از ترکیدن یک حباب بزرگ است.
کتیبه های تکراری: ابررایانه بیت کوین و BTC DeFi به زودی
3 سال بهترین (و بدترین) داستان های مجله Cointelegraph
او به مجله میگوید که کاهش کنونی ارزهای مجازی، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر مفهومی، تنها یک دوره گذار متزلزل را نشان میدهد. بنابراین من اصلا نگران نیستم و هنوز هم چند پروژه NFT را اجرا می کنم. من به ساختن پل هایی بین فراجهان و دنیای واقعی در صحنه هنر ادامه خواهم داد. در آینده ای نزدیک، او فکر می کند هنر NFT با ظهور منتقدان و خالقان جوانی که این مفهوم را درک می کنند، محبوب خواهد شد.
بر خلاف سری افراد ناآشنا موراکامی، تجسم های فیزیکی مختلفی از NFT های او وجود دارد، از جمله نسخه های نقاشی شده Murakami.Flowers. موراکامی که قبلا در گاگوسیان فروخته میشد، این نمودارها را برای کمک به حفظ و تثبیت ارزش NFTهای خود در OpenSea ایجاد کرد که قیمت کف آن تا حد امکان پایین است. در همین حال، برخی از نقاشی ها بیش از 70000 دلار فروخته شدند.

این نمایشگاه همچنین شامل مجسمهای از آواتارهای دیجیتال است که توسط موراکامی با همکاری RTFKT، سازمان مد و کلکسیونهای دیجیتالی که به خاطر کارش بر روی موتورهای بازیهای ویدئویی، احراز هویت بلاک چین و واقعیت افزوده، و همچنین طرحهای کفشهای ورزشی آیندهنگر شناخته میشود، ساخته شده است.
موراکامی و RTFKT با الهام از Bitmoji اسنپ چت، بیش از 20000 مدل کاراکتر را ایجاد کردند که هر کدام دارای چشمها، دهان، لباسها و حتی ویژگیهای رفتاری منحصربهفردی برای نمایش بازیکنان در بازیهای آنلاین هستند. موراکامی مجسمه خود را یک سایبورگ توصیف می کند. نه تنها به این دلیل که دارای یک سطح نقره ای بازتابنده است که با الگوهای مکانیکی حکاکی شده است، بلکه به این دلیل که آواتارهای دیجیتالی که بر اساس آن ساخته شده است بخشی از انسان و بخشی از ماشین هستند.

تغییر ارزش در هنر معاصر
موراکامی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت هنر NFT به هیچ وجه با هنر سنتی متفاوت است یا خیر، پاسخ داد: بله و خیر.
هنر معاصر از آنجایی که مارسل دوشان به وضوح میگوید که متعالی، دنیای هنر مفهومی است، بنابراین فکر میکردم درک متاورس برای طرفداران هنر معاصر تا حدودی طبیعی است. من فوراً این جهان بینی را فهمیدم و به آن پیوستم، اما در کمال تعجب دیگران از آن پیروی نکردند. من فکر میکنم بزرگترین عامل بازدارنده ناتوانی خاصی در تغییر نظام ارزشی دنیای هنر معاصر و در نتیجه عدم تمایل به درک NFT بوده است. در حال حاضر این دو کلمه هنوز کاملاً از هم جدا هستند.
در حال حاضر اکثر منتقدان غربی هنر NFT را هنر نمی دانند. به گفته موراکامی، آنها تصور می کنند که این تصاویر ضعیف و کودکانه هستند و اصرار دارند که مفهوم متاورسال یک تقلب است. تا حدی برای محافظت از خود، نفرت آنها از NFTها آنقدر شدید است که در حالی که همتایان نقاشی شده خود را جشن می گیرند، نشانه های موراکامی را رد می کنند. شکی نیست که نفس های متورم افراد ناآشنا نیز اثر خود را دارد.
شاید دنیای هنر غرب باید بیشتر شبیه ژاپن باشد. در آنجا، ویرانی های جنگ جهانی دوم و متعاقب آن تهاجم ارتش ایالات متحده، بافت اجتماعی سنتی کشور را به کلی از بین برد. در نتیجه، موراکامی میگوید، ژاپن خود را در موقعیت بسیار منحصربفردی قرار داد که در آن هنر عالی نمیتوانست پایهگذاری شود، زیرا نخبگانی وجود نداشتند که هنر عالی را تنها دارایی خود بدانند. او اضافه می کند:
هیچ تفاوتی بین هنر عالی و هنر کم در ژاپن وجود ندارد و ما این وسواس را داریم که هنر عالی نیز باید در دنیای پایین غرق شود و برای همه لذت بخش باشد.
این، همراه با تقاضا برای شمایل نگاری یادآور مانگا و انیمه ژاپنی، نشان می دهد که ژاپن باید بازار NFT غنی و پر جنب و جوشی داشته باشد. به هر حال، این چنین نیست. موراکامی گفت که بسیاری از هنرمندان ژاپنی، به ویژه هنرمندان مانگا، علاقه مند به ایجاد تغییر هستند، اما با قوانین سختگیرانه ای که چنین سرمایه گذاری هایی را بی سود می کند، از انجام این کار جلوگیری می کنند.
او توضیح می دهد که اکوسیستم ارز مجازی توسعه یافته توسط دولت ژاپن به قدری پیچیده و منفی است که سازندگان مانگا یا انیمه را نمی توان متقاعد کرد که از دایره اقتصادی عادی خود خارج شوند. بنابراین هیچ نشانه ای از رونق بازار NFT در اینجا وجود ندارد.
حداقل در آمریکا وضعیت در حال حاضر خیلی بهتر نیست. اگرچه دنیای کریپتو به آرامی از شکست FTX بهبود یافته است، NFT ها هنوز بهبود نیافته اند.
پس از رسیدن به اوج ارزش خود در ژانویه 2022، بسیاری از توکن ها سقوط کردند. در سپتامبر همان سال، حجم تقریباً به طور کامل ناپدید شد و تقاضا ناپدید شد. گل های موراکامی تنها چیزی نیستند که قیمت پایه NFT ها را بالا می برند. BoredApes و CryptoPunks در یک قایق هستند.
وضعیت کنونی آنقدر بد است که اکثر سازندگان NFT نمیدانند باید چه کار کنند یا کجا بروند. موراکامی یک استثنای نادر است، اما شاید به این دلیل که موقعیت او به عنوان یک هنرمند مشهور و منبع درآمد او صرفاً به نشانه ها وابسته نیست. برای او، ایجاد NFT هم یک آزمایش هنری است و هم اقدامی برای پذیرش آنچه که او (و بسیاری دیگر) معتقد است آینده خلاقیت و تجارت است.
و موراکامی واقعاً این را باور دارد. سال ها پس از اینکه ایده Superflat را مطرح کرد، استدلال می کند که دیجیتالی شدن هنر نه تنها نظریه او را تایید کرده است، بلکه آن را به نتیجه منطقی خود نیز رسانده است:
با همهگیری، فکر میکنم دوران Superflat، حداقل در حال حاضر، به پایان رسیده است. این به این دلیل است که اکنون به کمال کامل جامعه مبتنی بر وب رسیده است. به عبارت دیگر، جامعه واقعی Super Flat اکنون واقعی است. با ظهور ابرداده ها، مناطق ناشناخته ای پدید آمدند که عمق بیشتری به جامعه کاملاً مسطح می بخشید. اکنون می توان گفت که به سمت یک دنیای فوق العاده مسطح حرکت می کنیم.

نویسنده: Tim Brinkhof