لیختن اشتاین قوانین بلاک چین را با چشم انداز ارزهای دیجیتال در حال تکامل تطبیق می دهد


هدف مقررات آتی ارائه مقررات یکسان برای همه کشورهای اروپایی و شرکت کنندگان تحت پوشش است.

صنعت بلاک چین و کریپتو به طور مداوم در سراسر جهان در حال رشد و تغییر است و لیختن اشتاین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ششمین کشور کوچک جهان که در وسط اروپا، بین سوئیس و اتریش واقع شده است، از همان روزهای ابتدایی صنعت کریپتو توجه جوامع بین المللی و اروپایی را به خود جلب کرده است.

در سال 2019، لیختن اشتاین به یکی از اولین کشورهای جهان تبدیل شد که قوانین خاصی را در مورد رمزارز و بلاک چین تصویب کرد، به نام قانون ارائه دهندگان خدمات فناوری توکن و مورد اعتماد (همچنین به عنوان TVTG یا قانون بلاک چین لیختن اشتاین شناخته می شود) که از سال 2019 اجرایی شده است. . اوایل سال 2020 است و یکی از اولین محیط های تنظیم شده در جهان را برای خدمات مرتبط با توکن راه اندازی کرده است.

از سال 2020، تعداد ارائه دهندگان خدمات رمزنگاری در لیختن اشتاین در حال افزایش است زیرا شرکت‌ها شرایط بهینه را برای راه‌اندازی و توسعه کسب‌وکارهای رمزنگاری خود پیدا می‌کنند. سطح بالای اطمینان نظارتی TVTG و ارتباط مستقیم با تنظیم کننده بازار مالی محلی، سازمان بازار مالی (FMA) نیز به این محیط ارز دیجیتال کمک کرده است.

چه چیز دیگری لیختن اشتاین را برای ارائه دهندگان خدمات رمزنگاری خاص و جذاب می کند؟ آیا مقررات آتی بازارهای دارایی کریپتو (MiCA) مطابق با قانون بلاک چین لیختن اشتاین خواهد بود؟ یا آیا دولت لیختن اشتاین قصد دارد پس از فروپاشی کسب‌وکارهای بزرگ رمزارز مانند FTX، سلسیوس یا Three Arrows Capital قوانین را تشدید کند؟

کوین تلگراف با توماس دانسر، مدیر دفتر نوآوری و دیجیتال سازی بازار مالی لیختن اشتاین دیدار کرد تا بینشی در مورد آینده ارزهای دیجیتال در این کشور به دست آورد. دانسر مشاور ارشد نخست وزیر لیختن اشتاین مسئول نوآوری و دیجیتال سازی در وزارت دارایی و رهبر پروژه و نویسنده مشترک قانون بلاک چین بود.

اولین قانون جامع نمادهای ملی

از سال 2016 تا 2018، صنعت بلاک چین و کریپتو با حجم عظیمی از عدم اطمینان مواجه شد، زیرا دولت‌ها در سراسر جهان به تازگی شروع به توسعه مفاهیم نظارتی برای دارایی‌های دیجیتال کرده بودند. در میان این عدم قطعیت، اعلامیه دولت لیختن اشتاین مبنی بر اینکه بلاک چین را به عنوان یک فناوری امیدوارکننده می‌بیند، هم اکنون سر و صدای زیادی به پا کرده است.

با انتشار پیش نویس قانون، نحوه برخورد لیختن اشتاین با توکن ها مشخص شد. لیختن اشتاین، به طور خاص، اولین کشور در جهان بود که توکن را به عنوان یک ابزار قانونی با مدل کانتینر توکن (TCM) تنظیم کرد و توکن ها را بر اساس عملکردشان (توکن ابزار، توکن امنیتی یا توکن پرداخت) دسته بندی کرد.

به گفته دانسر، این بیانیه که همه توکن ها نباید به تنهایی ابزار مالی در نظر گرفته شوند، “بازخورد بسیار مثبت” را از صنعت دریافت کرد و “اطمینان قانونی بیشتری” در اجرای قوانین بازار مالی ایجاد کرد.

وی توضیح داد که تعریف توکن، تنظیم مالکیت و مالکیت توکن و قوانین تفویض و واگذاری نه تنها مسائل کلیدی حقوقی را روشن می کند، بلکه «زمینه استفاده از توکن ها توسط مؤسسات مالی مستقر را فراهم می کند». خدمات نگهداری، بانک یا صرافی. دانسر همچنین بر اهمیت «معناشناسی» قانون بلاک چین تأکید کرد:

این یک فضای زبانی مشترک بین مقامات و فعالان بازار ایجاد کرده است که برای بحث‌های فنی و نظارتی در مورد کریپتو و بلاک چین بسیار مهم است.

توانایی نوآوری بسیار مهم است

قانون بلاک چین در سال 2016 طراحی شد و در سال 2019 دوباره لغو شد. در آن زمان، هیچ برنامه مالی غیرمتمرکز یا توکن های غیرمتمرکز (NFT) در مقیاسی که اکنون هستند وجود نداشت، که نیاز به توسعه قانونی سریعتر دارد.

لیختن اشتاین چگونه با نوآوری در این مقیاس کنار می آید؟

دانسر گفت که روند نه به سمت تمرکززدایی و نه NFT غیرمنتظره بود. “با قانون توکن ملی خود، ما فراتر از NFT ها رفته ایم و پایه و اساس طیف گسترده ای از توکن سازی ها را گذاشته ایم. ما عمداً سعی کردیم فراتر از موارد استفاده فعلی از بلاک چین در قانون خود فکر کنیم. بنابراین من انتظار ندارم که به این زودی‌ها مجبور به سازماندهی مجدد در اینجا شویم.»

رگولاتورهای لیختن اشتاین نیز روند عدم تمرکز را در قانون بلاک چین در نظر گرفته اند. TVTG “باز برای نوآوری” و انعطاف پذیر، “اصول و نقش محور – به عنوان مدلی برخلاف مقررات معمول مبتنی بر قانون و مدل تجاری” و “مستقل از فناوری” است.

در قانون بلاک چین، فعالیت‌ها در صورتی که خطری برای کاربران ایجاد کنند، بدون توجه به مدل کسب‌وکار که در آن ارائه می‌شوند، مشمول الزامات نظارتی هستند. در انجام این کار، ارائه دهندگان خدمات باید برای خود در نظر بگیرند که چگونه خطرات را کاهش دهند، چه فناوری و چه منابع انسانی. دانسر گفت:

با توجه به سرعت بالای نوآوری مبتنی بر فناوری، توانایی سیستم حقوقی برای نوآوری بسیار مهم است. بدون آن، ما نه تنها نوآوری را کاهش می دهیم، بلکه با عدم قطعیت های حقوقی قابل توجهی نیز روبرو هستیم. هیچ یک از اینها نمی تواند به نفع دولت ها باشد.»

به همین دلیل است که در لیختن‌اشتاین، تنظیم‌کننده‌ها یک چارچوب نوآوری را با فرآیند نوآوری دولتی فوق‌الذکر و آزمایشگاه تنظیم‌کننده در FMA ایجاد کرده‌اند. به گفته دانسر، “بسیار موفق” بود. با این حال، ساختارهای مشابه برای کل سیستم نظارتی منطقه ای مورد نیاز خواهد بود، زیرا قوانین کلیدی بازار مالی در منطقه اقتصادی اروپا در سطح اروپا تعریف شده است.

شباهت بین TVTG و MiCA

MiCA گام مهمی به سوی یک سیستم نظارتی یکپارچه اروپایی است و TVTG به عنوان مدلی برای MiCA عمل کرده است. به طور خاص، پیش‌نویس MiCA، مدل کانتینر توکن TVTG، الزام مجوز برای ارائه برخی خدمات مرتبط با بلاک چین، و همچنین الزامات اطلاعاتی برای عرضه‌های عمومی را پذیرفته است.

به همین دلیل، دانسر خاطرنشان کرد که نباید تغییر عمده ای در رویه فعلی در لیختن اشتاین پس از لازم الاجرا شدن MiCA ایجاد شود و هر دو قانون با هم سازگار خواهند بود.

ارائه دهندگان خدمات رمزنگاری که به تازگی تحت MiCA تنظیم شده اند، دیگر نیازی به نظارت بر قانون بلاک چین نخواهند داشت.

کمیسیون اتحادیه اروپا مانند لیختن اشتاین، اقتصاد توکن را علاوه بر کاربردهای بازار مالی، فرصتی عالی برای اروپا می بیند.

بنابراین، تجارب لیختن اشتاین به قانونگذاران اروپایی مرتبط بود، و «بحث‌های زنده» بین هر دو طرف وجود داشت که در بسیاری از شباهت‌های فلسفی نظارتی بین TVTG و MiCA منعکس شد: مدل ظرف نشانه، مقررات مبتنی بر نقش و تا حدی، مقررات مبتنی بر اصول. و گشودگی به نوآوری

دانسر گفت: “اما ما باید بخش‌های قانون مدنی و قانون نظارتی را از هم جدا کنیم. MICA فقط شامل عناصر احتیاطی است. هر کشور عضو باید خود اصول اولیه قانون مدنی را روشن کند. با قانون بلاک چین، لیختن اشتاین، از توکن‌های سهام و سایر موارد دارایی‌های کریپتو به NFT و سایر حقوق توکن‌سازی‌شده، یک چارچوب قانونی جامع و قوی برای همه انواع توکن‌سازی دارد.”

“ما آماده اقدام هستیم”

دانسر در مورد اینکه آیا لیختن اشتاین پس از سقوط FTX و سایر سقوط های بزرگ در سال 2022 قوانین را برای بازار کریپتو سخت تر خواهد کرد، گفت که بهتر است از نظارت بیش از حد جلوگیری شود. علاوه بر این، قانون بلاک چین در حال حاضر نگهداری توکن ها را تنظیم می کند و همچنین جداسازی قانونی در صورت ورشکستگی را فراهم می کند.

با این حال، دانسر موافق است که برخی از تنظیمات لازم است. من چالش‌های بزرگ‌تری را در سرمایه‌گذاری یا قرض‌گیری و وام دادن توکن‌های مشتری توسط صرافی‌های غیرقانونی رمزنگاری در بسیاری از حوزه‌های قضایی می‌بینم.»

برای مثال، مقررات مربوط به مؤسسات اعتباری که برای فعالیت‌های مشابه مرتبط با پول در اتحادیه اروپا تأسیس شده‌اند، برای ارائه‌دهندگان خدمات رمزنگاری اعمال نمی‌شود. MiCA نیز این موضوع را پوشش نمی دهد، حداقل هنوز.

به نظر من، این خلأ قانونی باید فوراً بسته شود. ما این تحولات را از نزدیک دنبال و دنبال می کنیم و آماده اقدام هستیم.»




نویسنده: Veronika Rinecker

اشتراک گذاری و حمایت

امیر کرمی

امیر کرمی

کارشناس تولید محتوا و علاقه مند به ارز دیجیتال و دنیای فناوری 😉

دیدگاهتان را بنویسید