آیا بلاک چین می تواند مشکل مالکیت بر هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی را حل کند؟


از آنجایی که فناوری های نوظهور مانند Web3 و AI به گسترش امکانات خلاقانه ادامه می دهند، سؤالاتی در مورد نحوه محافظت از حقوق خلاقانه و هنرها مطرح می شود.

وب 3 و فناوری های نوظهور مرزهای توزیع هنر، مالکیت و تعامل با طرفداران را جابجا می کنند. با این حال، همه پیشرفت‌های اخیر مورد استقبال جامعه هنری قرار نمی‌گیرند، به خصوص وقتی صحبت از هوش مصنوعی (AI) می‌شود.

اخیراً، پس از اینکه اپلیکیشنی برای گوشی‌های هوشمند که پرتره‌های تولید شده با هوش مصنوعی را ایجاد می‌کند، بحث‌های زیادی در مورد مالکیت به راه انداخته است.

بحث در مورد مالکیت حقوق مالکیت معنوی (IP) مشابه آنچه در صنعت فیلم و موسیقی دیده می شود. با این حال، توسعه دهندگان در فضای فناوری نوظهور می گویند که فناوری بلاک چین می تواند رسانه ای برای هنرمندان و محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی فراهم کند.

کوین تلگراف با دن نیلی، مدیرعامل Vermillion صحبت کرد تا بهتر بفهمد چگونه می توان به این مسائل در آینده پرداخت. Vermillion یک پلت فرم هوش مصنوعی تایید شده است که خطوط مالکیت را به هم متصل می کند.

نیلی می گوید هوش مصنوعی احراز هویت شده یک سیستم اتوماسیون و تأیید عمومی را ارائه می دهد. در این مثال، هر کسی می‌تواند مالکیت و اصل و نسب را به جای تکیه بر چندین منبع شخص ثالث تأیید کند.

این مهم نه تنها به این دلیل است که سازندگان باید ثابت کنند که یک قطعه محتوا متعلق به آنهاست، بلکه به این دلیل که باید استفاده از خلاقیت های دیجیتالی خود را تأیید کنند.”

این با بسیاری از خشم در رسانه های اجتماعی در مورد محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی مطابقت دارد. هنرمندی با انتشار یک موضوع 6 توییتی هنرمندان را علیه جنبش هوش مصنوعی مورد بررسی قرار داد و آنچه را که اتفاق افتاد “استثمار” نامید.

نیلی می گوید که هنری که از طریق هوش مصنوعی مولد ایجاد می شود نباید برای هنر اصلی خطری ایجاد کند، بلکه باید همزیستی داشته باشد. او گفت که در عوض، بازارهای مختلفی برای هنرهای دست ساز و ماشینی ایجاد خواهد شد. با این حال، مسائل مربوط به مالکیت مشروع و اصالت باید جدی گرفته شود.

مربوط: رابطه بلاک چین و وب 3 چیست؟

مایک وینکلمن، که با نام بیپل نیز شناخته می‌شود، یک هنرمند دیجیتال فعال است که از فناوری‌های نوظهور برای ایجاد مجموعه‌هایی با ارزش فرار (NFT) استفاده می‌کند. او همچنین با یک قطعه جدید علیه ماشین سازی به گفتگو در توییتر در مورد بحث هنر هوش مصنوعی پیوست.

چه آن را یک جنگ یا یک لحظه سرنوشت ساز بنامید، نیلی معتقد است که صنایع خلاق در دوراهی انتخاب هستند. خلاقان باید اشخاص ثالث غیرمجاز را با استفاده از هوش مصنوعی مولد یا استفاده از ابزارهای جدیدی مانند بلاک چین تحمل کنند.

به گفته نیلی، «فناوری هایی از جمله هوش مصنوعی و بلاک چین برای اجازه به اشخاص ثالث برای خرید دسترسی به امضای دیجیتال مجاز داده های آموزشی که به صورت دیجیتالی توسط یک سازنده کنترل می شود، استفاده می شود.

هوش مصنوعی تأیید شده می‌تواند یکی از مهم‌ترین ابزارهایی باشد که به سازندگان اجازه می‌دهد تا به کسانی تبدیل شوند که نظم و عدالت را در محتوای هوش مصنوعی تولیدی «غرب وحشی» و فضای بزرگ‌تر Web3 برقرار کنند.

در نهایت، دنیای Web3 به سازندگان بستگی دارد که فضا را به سمت آینده اینترنت سوق دهند. نیلی تأکید می‌کند که احراز هویت هوش مصنوعی و مالکیت محتوا از طریق بلاک چین به سازندگان اجازه می‌دهد تا نقش‌های خود را بر اساس شرایط خودشان ایفا کنند.

سازندگان می‌خواهند آثارشان را هر کجا که می‌خواهند با خود ببرند و آن را با جوامعی که به آنها اهمیت می‌دهند به اشتراک بگذارند.»

از آنجایی که هوش مصنوعی همچنان در فضاهای دیجیتال عمومی تر و فراگیرتر می شود، به حداقل رساندن سوء ظن کاربران در مورد این فناوری برای بسیاری از توسعه دهندگان بسیار مهم است. اخیراً، برخی از شرکت‌ها حتی از فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا طراحی متاورس را در دسترس سازندگان قرار دهند.




نویسنده: Savannah Fortis

اشتراک گذاری و حمایت

تصویر امیر کرمی

امیر کرمی

کارشناس تولید محتوا و علاقه مند به ارز دیجیتال و دنیای فناوری 😉

دیدگاهتان را بنویسید