بر اساس گزارش جدیدی از وضعیت صنعت بازی توسط کنفرانس توسعه دهندگان بازی (GDC)، عناوین خدمات زنده همچنان برای شرکت ها مهم هستند. یکی از نکات کلیدی این گزارش، جدای از چیزهای دیگر، این است که یک سوم از توسعه دهندگان AAA در حال حاضر روی بازی های سرویس زنده کار می کنند.
بازار خدمات زنده در بهترین زمانها ثابت شده است که بی ثبات است، اما فقط تعداد کمی از بازیها میتوانند مخاطبان زیادی را حفظ کنند تا سودآور باشند، و اکثر خدمات زنده یا این عنوان بلافاصله پس از انتشار به پایان میرسد، یا (مانند مورد زیر) کنکور، یا فقط به طور کامل لغو شد (به عنوان مثال آخرین ما آنلاین).
در این گزارش آمده است: «یکی از هر سه (33 درصد) توسعهدهندگان AAA که مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که روی عناوین خدمات زنده کار میکنند. از میان افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، 16 درصد در حال حاضر روی توسعه یک بازی سرویس زنده کار می کنند، 13 درصد می گویند که علاقه مند به توسعه یک بازی خدمات زنده هستند و 41 درصد می گویند که اصلاً علاقه مند نیستند.
این گزارش همچنین خاطرنشان میکند که نظرات در مورد بازیهای سرویس زنده بسته به توسعهدهندهای که با آن صحبت میکنید بسیار متفاوت است. در حالی که برخی از توسعه دهندگان از تاثیر اقتصادی و اجتماعی موفقیت بازی های سرویس زنده قدردانی می کنند، برخی دیگر نگران رکود خلاقانه، ریزتراکنش ها، رفتار غارتگرانه و غیره هستند.
در این گزارش آمده است: «یکی از بزرگترین نگرانیها در مورد بازیهای سرویس زنده، اشباع بیش از حد بازار است، زیرا بسیاری از توسعهدهندگان به این موضوع اشاره میکنند که ایجاد یک پایگاه پخش پایدار چقدر است.
این نظرسنجی همچنین داده های جالب دیگری به دست داد، از جمله این واقعیت که توسعه بازی های رایانه شخصی نسبت به نظرسنجی قبلی افزایش یافته است. این بار، تعداد توسعهدهندگان بازیهای رایانهای به 80 درصد افزایش یافت، در حالی که 66 درصد تأیید کردند که روی بازیهای رایانهای کار میکنند.
این گزارش خاطرنشان می کند که این احتمالاً به دلیل محبوبیت رایانه های شخصی بازی دستی، به ویژه موفقیت Steam Deck است. افزایش مشابهی در محبوبیت بازی های مبتنی بر مرورگر مشاهده شد.
بازیهای سرویس زنده محبوبتر از موفقیت مالی قابل توجهی برخوردار بودهاند و در ژانرهای MMORPG مانند: دنیای جنگ و فانتزی نهایی 14 با عنوانی مانند سرنوشت 2و حتی بازی های تیراندازی رقابتی مانند ضد ضربه 2، overwatch 2 و رقبای شگفت انگیزهمچنین لازم به ذکر است که چندین بازی به دلیل کمبود بازیکن تعطیل شده است.
یکی از قابل توجه ترین نمونه های اخیر، شوترهای رقابتی است. کنکورانتشار آنقدر بد بود که سونی تصمیم گرفت سرورهای بازی را تنها دو هفته پس از انتشار حذف کند و به همه بازیکنان بازپرداخت کند. اثر از کنکوربه نظر میرسد که این شکست گسترده است، بهعلاوه، توسعهدهنده Firewalk تعطیل شد و شایعات مربوط به سایر بازیهای سرویس زنده در حال توسعه نیز لغو شدند. یکی از نمونههای آن، شایعه لغو یک پروژه خدمات زنده در استودیو Bend است.
اخیراً شایعه شده است که افقمبتنی بر MMORPG توسعه یافته توسط جنگ های صنفی 2 همچنین ممکن است استودیو NCSoft با توقف توسعه و انتقال توسعه دهندگان به تیم های دیگر در شرکت لغو شده باشد. با این حال، شایعات جدیدتر نشان می دهد که ممکن است اینطور نبوده باشد.
نویسنده: Joelle Daniels