پیام رسان داخلی چیست؟

پیام رسان ترجمه لغت messenger است، پیام رسان از گذشته در تاریخ وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت. پیام رسانی به جا به جایی و انتقال پیام و اطلاعات بین دو یا چند شخص یا گروهی از افراد گفته می‌شود امروزه سطح پیام رسانی افزایش پیدا کرده و نسبت به گذشته پیشرفته تر شده است، برای مثال در گذشته از پست برای انتقال پیام استفاده می‌کردند ولی امروزه با استفاده از برنامه های پیام رسان این امر با سرعت بسیار بالا و در کسری از ثانیه انجام می‌گیرد. امروزه برنامه های پیام رسان مختلفی وجود دارند و کشور هایی در سراسر دنیا اقدام به ساخت برنامه های پیام رسان کرده اند در کشور ایران هم به رقم تلاش متخصصان و برنامه نویسان داخل کشور برنامه های  پیام رسان داخلی ساخته شده اند که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که پیام رسان داخلی چیست؟ با ما همراه باشید.

پیام رسان ها به برنامه هایی گفته می‌شوند که در ارسال پیام نقش دارند و این برنامه ها ویژگی های عمومی و اختصاصی فراوانی دارند پیام رسان های موجود که کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند پیام رسان داخلی و پیام رسان خارجی، این دو دسته تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

پیام رسان داخلی به برنامه ای گفته می‌شود که متخصصان داخلی در ساخت آن نقش داشته اند و مدیریت و امنیت آن بر عهده متخصصان و سازندگان داخلی است، و سرور ها و دیتابیس و زیر ساخت های برنامه در داخل کشور وجود دارد و از شبکه داخلی نیز استفاده می‌کند، استفاده از شبکه داخلی به این معنی نیست که شما برای استفاده از این برنامه نیازی به اتصال به اینترنت ندارید بلکه منظور این است که شما با اینترنت همراه خود یا شبکه خانگی بدون محدودیت و بدون نیاز به استفاده از vpn می‌توانید به برنامه پیام رسان دسترسی داشته باشید و به راحتی از آن استفاده کنید.

امنیت پیام رسان داخلی

امروزه برنامه های زیادی برای تست امنیت انواع برنامه های پیام رسان وجود دارد که شما با نصب این برنامه ها می‌توانید به راحتی امنیت برنامه پیام رسان مورد استفاده خود را مورد بررسی قرار دهید با این کار شما میزان امنیت برنامه خود را محاسبه می‌کنید و می‌توانید بر اساس میزان امنیت برنامه آن را انتخاب کنید و از آن استفاده کنید مواردی وجود دارند که میزان امنیت برنامه پیام رسان را نشان می‌دهند در ادامه با یک دیگر این موارد را بررسی می‌کنیم.

  • Code کردن (رمز نگاری پیام): به این معنی است که برنامه پیام رسان پیامی را که شما ارسال می‌کنید را رمز نگاری می‌کند و هکر ها نمی‌توانند به پیام های شما دسترسی داشته باشند و باید توجه داشته باشید که پیام ها قابلیت decode شدن (حذف رمز نگاری) را دارند و پیام رسانی ایمن تر است که به سادگی پیام های آن decode نشوند.
  • نشان دادن شماره تلفن همراه: شماره تلفن همراه یک موضوع امنیتی محسوب می‌شود و افراد زیادی تمایل ندارند که شماره تلفن آن ها در معرض دید دیگران قرار بگیرد به همین دلیل اقدام به خرید شماره مجازی می‌کنند و یا از آیدی در پیام رسان ها برای ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند، همین موارد اهمیت حفظ شماره را تا حد خوبی بیان می‌کند اما متاسفانه برخی از پیام رسان ها در این مورد از ضعف های آشکاری بهره می‌برند و نمی‌توانند که شماره افراد را حفظ کنند و افراد به راحتی و با داشتن آیدی هر شخصی و یا عضویت در کانال می‌توانند به شماره تلفن همراه اشخاص دسترسی داشته باشند.

مقایسه امنیت پیام رسان داخلی و خارجی

موضوع استفاده از پیام رسان داخلی و پیام رسان خارجی همیشه کاربران را بین دو راهی قرار می‌دهد و کاربران نیاز به دانستن اطلاعاتی همچون سرعت برنامه و امنیت برنامه پیام رسان برای مقایسه این دو گروه از پیام رسان داخلی و خارجی دارند تا بتوانند انتخاب درستی داشته باشند و به راحتی تصمیم بگیرند.

موضوع ساخت برنامه پیام رسان در کشور ما موضوعی جدید است و چند سال است که متخصصان ما به فکر افتاده اند تا برنامه پیام رسان داخلی بسازند اما در مقابل پیام رسان های خارجی از قدمت بالایی برخوردار اند شاید این موضوع تا حدی روی امنیت برنامه های پیام رسان تاثیر داشته باشد ولی نمی‌توان تنها با تکیه بر قدمت برنامه به آن اطمینان کرد.

پیام رسان های داخلی و خارجی از سیستم code کردن پیام ها استفاده می‌کنند این موضوع در هر دو گروه از پیام رسان ها مشترک است اما تفاوت از جایی شروع می‌شود که سیستم code کردن پیام ها تا چه حد در مقابل هکر ها مقاوت نشان می‌دهد، طبق بررسی های انجام شده پیام رسان های خارجی از امنیت بالایی برخوردار اند و هکر ها خیلی سخت می‌توانند به آن ها نفوذ کنند، باید توجه داشته باشیم پیام رسان های خارجی به مرور زمان به این امنیت رسیده اند و آن ها نیز در روز های ابتدایی خود ضعف امنیتی داشته اند.                             پیام رسان های داخلی نیز همانند پیام رسان خارجی از قابلیت code کردن پیام ها بهره می‌برند ولی این ویژگی در همه ی آن‌ها یکسان نبوده و دارای شدت و ضعف است، که امیدواریم در آپدیت ها (به روز رسانی ها) های بعدی این مشکل در برنامه های پیام رسان داخلی رفع شود.

معرفی برنامه های پیام رسان داخلی ایمن

شاید اکنون به دنبال استفاده از پیام رسان های داخلی باشید اما هنوز تصمیم نگرفته اید که کدام یک از پیام رسان های داخلی از امنیت بالایی برخوردار است که با خیال آسوده تراکنش های بانکی و اطلاعات خود را توسط آن‌ها منتقل کنید.

با توجه به بررسی های انجام شده توسط متخصصان و افراد فعال در حوزه تکنولوژی پیام رسان بله از بالاترین امنیت در بین پیام رسان های داخلی برخوردار است و شما می‌توانید با خیال آسوده از آن برای انتقال پیام و تراکنش های بانکی خود استفاده کنید و نگرانی از بابت افشای اطلاعات شخصی و همچنین اطلاعات حساب بانکی و کاربری خود نداشته باشید.

امید است که تمامی برنامه نویسان داخلی با تلاش خود در جهت ایمن سازی برنامه های پیام رسان داخلی تلاش کنند تا امنیت آن‌ها روز به روز افزایش یابد و تعداد کاربرانی که از آن ها استفاده می‌کنند بیشتر شود.

اشتراک گذاری و حمایت

دیدگاهتان را بنویسید