دولت باید رویههای «مشتری خود را بشناسید» برای خدمات رسانههای اجتماعی و پیامرسانی توسعه دهد و اقدامات قویتری برای نظارت بر تراکنشهای ارزهای دیجیتال انجام دهد.
در حالی که تنظیمکنندهها و سیاستگذاران در تلاش هستند تا تصمیم بگیرند که آیا ارزهای دیجیتال آیندهای در اقتصاد دارند یا خیر، پذیرندگان اولیه، از جمله تروریستها و افراطگرایان خشن، از نقطه کور اجرای قانون سوء استفاده میکنند. با ارزهای رمزنگاری شده و سکه های حریم خصوصی خطرناک تر، سهولت پولشویی و تامین مالی تروریسم در حال تبدیل شدن به یک تهدید امنیتی است که خود ما از طریق بی عملی بوروکراتیک ساخته ایم.
کیفرخواست اخیر یک زن نیویورکی متهم به ارسال پول به هیئت تحریر الشام که توسط ایالات متحده و سازمان ملل متحد به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی شده است، خبرساز است، زیرا استثنا است، نه قاعده. با این حال، این بدان معنا نیست که تامین مالی تروریسم با ارزهای رمزنگاری شده خود یک اتفاق نادر است. در عوض، تعداد معدودی پیگرد قانونی که اعلام شده اند منعکس کننده محدودیت های توانایی های مجری قانون در ایالات متحده و سراسر جهان هستند – مشکلی که می تواند و باید حل شود.
ایالات متحده تنها گروه کوچکی از پرسنل مجری قانون اختصاص داده شده برای نظارت و توقیف ارزهای رمزپایه مورد استفاده برای مقاصد مجرمانه دارد. کارگزاران مسئول نیز وظیفه دارند تمامی جنبه های سوء استفاده از ارزهای دیجیتال، از باج خواهی و پولشویی گرفته تا فرار از تحریم ها و تامین مالی تروریسم را بررسی کنند. این فقدان تمرکز خاص، پتانسیل سوء استفاده از ارزهای رمزنگاری شده را افزایش میدهد، به ویژه با توجه به مهاجرت مداوم مجرمان به کوینهای به اصطلاح حریم خصوصی که کیفپولهایی مانند Monero و در برخی موارد خود تراکنشها را رمزگذاری میکنند.
مرتبط با: CBDCها به کنترل مطلق دولت منجر خواهند شد
در ژوئن 2020، پروژه ضد افراط گرایی خود من (CEP) یک وب سایت بدنام طرفدار داعش را پیدا کرد که درخواست کمک های مالی ارز دیجیتال مونرو (XMR) را داشت “زیرا ویژگی های حریم خصوصی و امنیتی بیشتری نسبت به بیت کوین ارائه می دهد.” ماهها بعد، وبسایتی که نظم ناسیونال سوسیالیستی را ترویج میکند و تبلیغات خشونتآمیز نئونازی را پخش میکند، از طریق مونرو کمکهای مالی را درخواست کرد، و یک گروه چت نئونازی در تلگرام، راهنمای خرید مونرو را در تاریکنت منتشر کرد. گروه شتابدهنده نئونازی The Base همچنین برای تسهیل آموزش و تجهیزات نامشخص از مونرو کمکهای ارزهای دیجیتال درخواست کرده است.
در حالی که ایالات متحده پیشرفته ترین ظرفیت را برای ردیابی و توقیف ارزهای رمزپایه مورد استفاده برای مقاصد مجرمانه دارد، این سکه ها و سایر سکه های حفظ حریم خصوصی موانع فنی دارند که هیچ کشوری هنوز به طور کامل بر آنها غلبه نکرده است. فنآوریهای رمزگذاری باعث میشوند مجریان قانون تا حد زیادی از اینکه چه کسی سکههای حریم خصوصی خود را نگه میدارد و برای چه هدفی استفاده میشود، نادیده گرفته شود و کاربران آنها این را میدانند. وجود کیف پولهای غیرمتمرکز، نرمافزارهای قابل دانلود، خارج از صرافیهای ارزهای دیجیتال، لایه دیگری از ناشناس بودن را فراهم میکند و شخص ثالثی را که مسئول انجام تعهدات شناسایی مشتری و رویههای دقت لازم است، حذف میکند.
در ماه مه 2022، کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا گزارش داد که “سازمان امور مالیاتی مجبور به ایجاد شراکت های جدید با شرکت های خصوصی برای تلاش برای ایجاد ابزار یا راه حلی برای نظارت بر تراکنش های مونرو” بود و آنها “نگرانی هایی را در مورد استفاده از تنظیم کننده ها ایجاد کردند.” ” کوین های حریم خصوصی اشاره می کنند که «تفاوت قابل توجهی بین ارزهای دیجیتال شفاف تر و تراکنش های غیرشفاف تر وجود دارد.
با این حال، کنگره هنوز چارچوبهای نظارتی جدیدی را ایجاد نکرده و یا بودجه توسعه ابزارهای فنآوری جدید را برای رفع موانع فنی که مجریان قانون با آن مواجه هستند، تأمین کند.
علاوه بر تجزیه و تحلیل بلاک چین، مقامات باید استانداردهای نظارت بر تراکنش های رفتاری و الزامات نظارتی صنعت فناوری را برای همکاری با مجریان قانون، با توجه به استفاده درهم تنیده ارزهای دیجیتال، از جمله سکه های حریم خصوصی، با رسانه های اجتماعی، خدمات پیام رسان، و پلتفرم های تامین مالی جمعی در نظر بگیرند. این ارائه دهندگان خدمات می توانند و باید بخشی از خط اول دفاع باشند. با این حال، بعید است که صنعت فناوری بر روی مقابله با سوء استفاده از خدمات خود برای تامین مالی تروریسم تمرکز کند، مگر اینکه با انگیزه قوانین و الزام به خطرات مسئولیت باشد.
نظارت مبتنی بر رفتار توسط صرافی ها بر اعمال دارندگان کیف پول تمرکز می کند و الگوهایی را تشخیص می دهد که با رفتار معمول کاربران مطابقت ندارند. اگر چنین الگوهای مشکوکی کشف شوند، برای بررسی بیشتر علامت گذاری می شوند تا مشخص شود آیا پولشویی، تامین مالی تروریسم یا سایر خطرات جرم مالی ظاهر شده است یا خیر. صرافیها میتوانند به اطلاعات کاربر در زمان واقعی دسترسی داشته باشند که گستردهتر از اطلاعات موجود در موسسات مالی سنتی است که به شدت به اطلاعات ارائه شده توسط مشتریان خود متکی هستند. برای استفاده مؤثرتر از این ابزار قدرتمند، باید استانداردهای نظارتی مناسبی برای هدایت استفاده از آن توسط صرافی ها و در عین حال حفاظت کافی از داده های کاربر ایجاد شود.
مرتبط با: الیزابت وارن به سنا فشار می آورد تا کیف پول رمزنگاری شما را ممنوع کند
استانداردهای نظارتی قویتری برای نظارت بر محتوا و رویههای «مشتری خود را بشناسید» برای رسانههای اجتماعی، خدمات پیامرسانی و پلتفرمهای تأمین مالی جمعی، زمانی که این پلتفرمها برای مقاصد تجاری مانند فروشگاههای اینترنتی یا کمپینهای تأمین مالی جمعی استفاده میشوند، مورد نیاز است. این پلتفرمهای اینترنتی در حال حاضر کاملاً مطابق با استانداردهای غیرقانونی خود عمل میکنند و یک مکانیسم دفاعی نابرابر در پلتفرمهای مختلف و اغلب استانداردهای حسابرسی بسیار پایین ارائه میدهند.
همانطور که گروه ویژه اقدام مالی (FATF) توصیه میکند، کیف پولها و صرافیهای غیرقانونی باید فناوری پرخطر در نظر گرفته شوند. بنابراین، استفاده از آنها در خارج از بورس همیشه باید به عنوان یک شاخص قوی از فعالیت های شیطانی در نظر گرفته شود. اگر صرافیها تصمیم بگیرند که کاربرانی که کیف پولهای غیرقانونی دارند را ملزم نکنند که هویت خود را در طول تراکنشی که شامل چنین کیفپولهای غیرقانونی است را به طور کامل افشا کنند، به آنها توصیه میشود که چنین تراکنشهایی را پردازش نکنند.
در نهایت، تنها از طریق همکاری دولت با ذینفعان صنعت، همراه با استانداردهای نظارتی مؤثر برای صنایع فناوری و فینتک، میتوان پیشرفت چشمگیری داشت و خطر استفاده از ارزهای دیجیتال و سکههای حریم خصوصی برای تأمین مالی افراطگرایی و تروریسم به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
این مقاله فقط برای اهداف اطلاعاتی عمومی است و در نظر گرفته نشده است و نباید به عنوان مشاوره حقوقی یا سرمایه گذاری تلقی شود. دیدگاهها، نظرات و دیدگاههای بیانشده در اینجا صرفاً متعلق به نویسنده است و نیازی به بازتاب یا ارائه دیدگاهها و نظرات Cointelegraph نیست.
نویسنده: Hans-Jakob Schindler