پذیرش Metaverse در سال 2022 کند شد، اما اشتیاق سرمایه گذاران و توسعه دهندگان همچنان وجود دارد. در اینجا مروری بر 12 ماه گذشته فناوری است.
سال 2022 که یکی از پرتلاطمترین سالها برای صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین در نظر گرفته میشود، همچنان سالی شلوغ برای متاورس بود. با بیش از 120 میلیارد دلار سرمایه گذاری تنها در نیمه اول سال – طبق گزارش مک کینزی – این صنعت دست نخورده باقی مانده است.
برخی از مهمترین شراکتها تا به امروز تا سال 2022 امضا شدهاند و حتی چند مؤسسه غیرمنتظره – برای مثال JP Morgan – انقلاب Web3 را علیرغم بیزاری بدنام خود از مفهوم تمرکززدایی پذیرفتهاند.
در اینجا آنچه شما باید در مورد پیشرفتها، پروژهها و رویدادهای تاثیرگذار که متاورس را در سال 2022 شکل میدهند، بدانید.
متاوره اولین بار توسط نیل استفنسون در رمان علمی تخیلی 1992 اختراع شد. تصادف برف این صنعت به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است که به عنوان دنیایی ساخته شده توسط کامپیوتر که از طریق عینک های بسیار تخصصی قابل دسترسی است و مفاهیم و فناوری های مختلف را در بر می گیرد، تعریف می شود.
این فناوریهای اصلی شامل فضایی از بلاک چین، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی و برنامههای بازی تا املاک، مد و ابزارهای مشارکتی است.
همه این محتویات با هم در ابر جهان – به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز – برای ایجاد محیط هایی برای تعامل کاربر غنی در میان تعداد نامحدودی از کاربران شبیه سازی دنیای واقعی استفاده می شوند.
دو فرهنگ دیجیتال
شکاف بین پلتفرمهای متاورس متمرکز و غیرمتمرکز در سال 2022 بیشتر شد و The Sandbox و Decentraland تسلط قوی خود را در بازارهای مبتنی بر بلاک چین حفظ کردند. از سوی دیگر، چشم انداز متا و مایکروسافت برای ایجاد جهان های دیجیتال اختصاصی که آنها کنترل می کنند، کاملاً بر فاصله بین دو فرهنگ دیجیتال تأکید کرده است.
در شکل کنونی خود و صرف نظر از فرهنگ دیجیتال، متاورس در مورد فن آوری های فراگیر و جهان های دیجیتال قابل دسترسی از طریق اینترنت است. همه پیشرفتهای امروزی «پیش متاورس» در نظر گرفته میشوند و گزارش اخیر گارتنر انتظار پذیرش جریان اصلی و بلوغ کامل فناوری را تا سال 2030 ندارد.
مطالب مرتبط: کدام افراد مشهور در سال 2022 به ارز دیجیتال پیوستند و آن را ترک کردند؟
با این حال، سازمانها و کسبوکارها متوجه میشوند که اگر میخواهند در چند سال آینده در یک زمینه کاملاً رقابتی پیشرو باشند، باید از هماکنون شروع به ساختن استراتژیهای خود کنند.
غول های فناوری
فیس بوک با نشان دادن تعهد خود به پیشرفت از گذشته خود به عنوان یک شبکه رسانه اجتماعی و پذیرش دنیای جدید Web3، در اکتبر 2021 به متا تغییر نام داد. با این حال، علیرغم اعلام سرمایه گذاری بین 10 تا 15 میلیارد دلار در سال، این شرکت در سال 2022 زیان قابل توجهی را گزارش کرد که قیمت سهام آن 23.6٪ پس از راه اندازی، 66.29٪ نسبت به سال قبل، و زیان کل 9.44 میلیارد دلار در تحقیقات بود. و بخش توسعه

امسال، مایکروسافت اعلام کرد که شرکت بازی سازی Activision Blizzard را به قیمت 69 میلیارد دلار خریداری کرده است، یکی از بازیگران کلیدی صنعت با سبد رو به رشدی از بازی های ویدئویی AAA (پرهزینه و پرمخاطب) و نزدیک به 400 میلیون کاربر فعال ماهانه.
با این حال، این معامله همچنان توسط تنظیمکنندهها بررسی میشود، زیرا کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده یکی از مهمترین خریدهای فناوری در تاریخ را به چالش کشیده است تا رقابت عادلانه در کنسولهای بازی با عملکرد بالا و خدمات اشتراک را ترویج کند.
انویدیا نسخه بتا پلتفرم جدید “omniverse” خود را برای توسعه دهندگان راه اندازی کرده است. پلت فرم همه کاره به هر کسی اجازه می دهد تا برنامه های کاربردی متاورس بسازد. به عنوان مثال، هنرمندان می توانند از ابزارهای سه بعدی متعددی انتخاب کنند، توسعه دهندگان می توانند از هوش مصنوعی آموزش دیده در دنیای مجازی استفاده کنند، یا کسب و کارها می توانند شبیه سازی های دیجیتالی دوقلو از فرآیندهای صنعتی خود را ایجاد کنند.
موسسات مالی
موسسات مالی بزرگ در سال 2022 با مشارکت با برخی از قدرتمندترین پلتفرمهای این فضا، حضور خود را در متاورژن گسترش دادند.
در ماه فوریه، JP Morgan اولین بانک بزرگی بود که با افتتاح یک سالن مجازی در پلتفرم Decentraland مبتنی بر بلاک چین، پس از برچسب گذاری این صنعت به عنوان یک فرصت بازار 1 تریلیون دلاری، وارد متاورس شد.
در همان ماه، دیزنی اعلام کرد که یک مدیر اجرایی جدید به نام مایک وایت را برای رهبری اولین فیلم متاورس خود منصوب کرده است. باب چاپک، مدیرعامل دیزنی، تعهد دیزنی به گسترش تخصص داستان سرایی خود را در دنیای دیجیتال تایید کرد. چاپک گفت: “ما فرصتی داریم که این جهان ها را به هم متصل کنیم و یک الگوی کاملاً جدید برای نحوه تجربه و تعامل مخاطبان با داستان های ما ایجاد کنیم.”
در ماه مارس، بانک HSBC و پلتفرم بازی مبتنی بر بلاک چین، The Sandbox شراکت جدیدی را برای باز کردن فرصتهای جدیدی برای اتصال به جوامع مجازی جهانی خود از طریق سرگرمی، بازی و محتوای تولید شده توسط کاربر اعلام کردند.
ما خوشحالیم که اعلام کنیم که در حال همکاری هستیم @HSBCیکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات بانکی و مالی بین المللی در جهان!
Sandbox Metaverse.https://t.co/GmQ3lrVmnB طیف وسیعی از فرصت ها را برای تعامل با خدمات مالی جهانی و جوامع ورزشی ارائه می دهد.
– Sandbox (@TheSandboxGame) 16 مارس 2022
Standard Chartered همچنین در ماه آوریل با The Sandbox به نیروهای خود پیوست تا تجربیات خلاقانه و نوآورانه جدیدی را به پایگاه مشتریان خود بیاورد. همانطور که الکس منسون، رئیس SC Ventures در Standard Chartered تأیید می کند، “ما در حال ایجاد مدل های تجاری در دارایی های رمزنگاری و دیجیتال هستیم و ظهور دنیای ابرداده را به عنوان نقطه عطفی در تکامل وب 3.0 می بینیم.”
در ماه ژوئن، شرکت نوآوری و طراحی Journey اولین زنگ افتتاحیه در متاورس را با نزدک به صدا درآورد تا افتتاح یک استودیوی جدید متاورس را جشن بگیرد و بورس اوراق بهادار را تایید خاصی از این صنعت کند.

آژانس دولتی نروژی Brønnøysund Registry در ماه اکتبر با Ernst & Young همکاری امضا کرد تا یک دفتر مجازی در metaverse Decentraland باز کند. مقام نروژی چندین ثبت عمومی را برای کشور مدیریت می کند و هدف این اقدام تسهیل دسترسی کاربران به خدمات عمومی در پیش بینی استفاده گسترده از متاورس، به ویژه توسط جمعیت جوانتر است.
برندهای لوکس
فناوری فرصتهای بزرگی را برای خردهفروشان اولیه – به ویژه در کالاهای لوکس – ایجاد کرده است تا با ایجاد فضای مجازی خود در متاورس، حضور خود را افزایش دهند و بخشهای جدیدی از بازار را به دست آورند.
@Burberryاولین NFT @PlayBlankos کوسه بی.
محدود به 750. من معتقدم این یکی از مهمترین مجموعه هاست. مد، طراحی، نام تجاری، هنر. همه چیز دارد. pic.twitter.com/zr4dmteoFT
– jasonx.eth (@DCLjasonx) 4 سپتامبر 2021
برندهایی مانند Gucci، Louis Vuitton و Burberry همگی در متاورس ظاهر شدند و مد از نظر حضور در فضا به صدر صنعت بازار لوکس رسیده است. گسترش این صنعت با افتتاحیه هفته مد متااورس که در ماه مارس در دسنترالند برگزار شد مشخص شد.
ما NFT ها را به سطح بعدی می بریم. NFTiff منحصر به صاحبان CryptoPunks NFT شما با Tiffany & Co است. آن را به یک آویز سفارشی تبدیل می کند که توسط صنعتگرانش ساخته شده است. همچنین یک نسخه NFT اضافی از آویز دریافت خواهید کرد. بیشتر بدانید: https://t.co/FJwCAxw8TN #NFTiff #TiffanyAndCo pic.twitter.com/pyKlWejHv4
– تیفانی و شرکت (@TiffanyAndCo) 31 ژوئیه 2022
بازار مجازی املاک و مستغلات
روند نزولی در فضای کریپتو سال در بازار املاک مجازی نیز تکرار شد. طبق گزارش ها، فروش زمین در ماه اوت به میزان قابل توجهی 85 درصد کاهش یافت، در حالی که حجم از اوج 1 میلیارد دلار در نوامبر 2021 به حدود 157 میلیون دلار در ماه اوت کاهش یافت.
علیرغم اعداد منفی در سال جاری، چشم انداز این بخش از متاورس هنوز بسیار امیدوارکننده است، حتی در مقایسه با بازار املاک و مستغلات در دنیای واقعی. طبق گزارش Chainalysis، قیمت زمین مجازی مبتنی بر بلاک چین از سال 2019 879 درصد افزایش یافته است، در حالی که قیمت املاک و مستغلات فیزیکی تنها 39 درصد افزایش یافته است.
همانطور که سام همیلتون، مدیر خلاق بنیاد Decentraland تأیید می کند، پلتفرم مبتنی بر بلاک چین Decentraland همچنان جایی است که بیشتر فعالیت ها در بازار املاک و مستغلات انجام می شود و رشد شگفت انگیزی را در مقابل چشمان خود مشاهده می کند:
زمانی که زمین را برای اولین بار فروختیم، همه آن ها به قیمت 20 دلار فروخته شد و همه آن را فروختیم. اکنون، فکر می کنم ارزان ترین چیزی که می توانید بخرید 3500 دلار است. بنابراین می توانید ببینید که دلالان در حال حاضر پول زیادی به دست می آورند.»
با تجربه یک کاربر ناشناس که 450000 دلار برای خرید یک قطعه زمین مجازی در سندباکس در کنار اقامتگاه مجازی اسنوپ داگ پرداخت کرده است، انتظار می رود این صنعت پژمرده نشود و به رشد خود ادامه دهد.
وارد می شوم #جهان مجازی با @TheSandboxGame !! #TSBxSnoopDogg #NFT https://t.co/DZvSV4NNSc pic.twitter.com/zoa87iDhRl
– اسنوپ داگ (@SnoopDogg) 23 سپتامبر 2021
طبق گزارش شرکت تحقیقاتی بازار جهانی تکنایو، انتظار میرود بازار املاک مجازی تا سال ۲۰۲۶ با رشد سالانه ۶۱.۷۴ درصدی ۵.۳۷ میلیارد دلار رشد کند. خرید و مالکیت زمین در Metaverse می تواند یک کسب و کار بسیار پرسود برای اجاره باشد، به طوری که Decentraland یک پلتفرم اختصاصی راه اندازی کرده است تا به کاربران خود امکان مالکیت زمین مجازی را بدهد.
سرگرمی و هنر
صنایع سرگرمی و هنر در سال 2022، با کنسرتهای زنده، جشنوارهها و رویدادهای هنری متعددی که جمعیت جوانی را که به دنبال فرصتهایی فراتر از مرزهای جغرافیایی بودند، سرگرم میکردند.
مجموعهها و نمایشگاههای نشانههای تعویضپذیر (NFT) همیشه در مرکز تجربه متاورس بودهاند، در حالی که کنسرتهای زنده بر سرگرمی غالب هستند. ستارگان موسیقی مانند آزی آزبورن در نوامبر 2022 در متاورس روی صحنه رفتند و جشنواره معروف ایالات متحده، کواچلا، متاورس را با استفاده از فناوری AR، بازیهای ویدیویی و NFT پذیرفت که هم حاضران فیزیکی و هم مجازی میتوانند از آن لذت ببرند.
امیدوارم لذت برده باشید @TheOzzFest در سال 2022 #جهان مجازی! #ozzfest pic.twitter.com/vS4N023Z3f
— آزی آزبورن (@OzzyOsbourne) 22 نوامبر 2022
آینده متاورژن
دلایل زیادی وجود دارد که باور کنیم متاورس به چیزی تبدیل خواهد شد که می تواند در چند سال آینده با دقت بیشتری توصیف شود و تا سال 2030 به جلو حرکت کند. و 2027.
در فاز بعدی، فناوریهای توسعهیافته در مرحله نوظهور با یکدیگر ترکیب میشوند تا راههایی برای اتصال فضاهای فیزیکی و دیجیتالی به روشی قابل پیمایش ایجاد کنند و تجربه کاربر را سادهتر و رایجتر کنند.
مطالب مرتبط: بیت کوین برای اولین بار از سال 2018 نسبت به سهام و طلا عملکرد ضعیفی دارد
در مرحله بلوغ بعدی، متاورس با قابلیت همکاری، همکاری و تجارب چند منبع تکمیل میشود و در نتیجه کارایی بیشتر در تمام جنبههای زندگی انسان به دست میآید.
در حالی که گارتنر پیش بینی می کند که تا سال 2026، حداقل 25 درصد از جمعیت جهان یک ساعت در روز را در متاورس سپری خواهند کرد، پیش بینی ها برای فرصت های بازار شگفت انگیز است. از 1 تریلیون دلاری که Grayscale تخمین زده است تا 5 تریلیون دلاری که McKinsey تخمین زده است، آینده برای این فناوری و اکوسیستم آن روشن تر به نظر نمی رسد.
چه کسی بازار نزولی 2022 را با این اعداد به یاد خواهد آورد؟
نویسنده: Emilia La Capra