چرا سایت من فروش نداره؟

سایت شما فروش ندارد، چون هنوز آن چیزی را که مخاطب به آن نیاز دارد، فراهم نکرده‌اید. بد نیست بدانید که 97% از وب‌سایت‌ها در سال 2024 فقط به دلیل «تجربه کاربری ضعیف» شکست می‌خورند. این موضوع یک چالش جهانی است و فقط به سایت شما مربوط نمی‌شود. اگر مدت‌هاست این سؤال را از خودتان می‌پرسید که «چرا سایتم فروش ندارد؟» باید مشکلات رایجی مثل طراحی نامناسب یا تجربه کاربری افتضاح را برطرف کنید. خوشبختانه، تمامی این چالش‌ها، حل‌شدنی هستند و در ادامه به همه آن‌ها اشاره می‌کنیم!

مشکلات رایج در وب‌سایت‌های بدون فروش

بسیاری از سایت‌هایی که فروش خوبی ندارند، دچار چند مشکل تکراری می‌شوند. این مشکلات گاهی به‌قدری ساده‌اند که شاید مدیر سایت هم متوجهشان نشود. اما همین جزئیات ساده می‌توانند حجم و نرخ فروش را به‌شدت کاهش دهند.

در ادامه، به 6 مشکل رایج اشاره کرده‌ایم که سایتتان را کله‌پا می‌کنند:

  • طراحی قدیمی و تکراری: طراحی حرفه‌ای، رازِ ایجاد «اولین تأثیر مثبت» است. سایتی که طراحی آن به‌روز نیست یا رنگ‌ها و فونت‌های قدیمی دارد، حس اعتماد را از مشتری می‌گیرد.
  • سرعت بارگذاری پایین: هیچ‌کس دوست ندارد بیشتر از حد معمول منتظر بماند. مخصوصاً اگر این انتظار به دلیل باز شدن صفحه یک سایت باشد. اگر سرعت سایتتان پایین است، شک نکنید که کاربران قبل از بارگذاری کامل، صفحه را ترک می‌کنند. طبق آمار، هر ثانیه تأخیر در بارگذاری، نرخ تبدیل را تا 7% کاهش می‌دهد. هاست خوب و بهینه‌سازی تصاویر، این مشکل را حل می‌کنند.
  • نداشتن کال تو اکشن یا CTA جذاب: اگر کاربران از مرحله بعدی بی‌خبر باشند، هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. متن CTA مثل «همین حالا خرید کنید!» یا «ثبت‌نام کنید و تخفیف بگیرید!» باید واضح، جذاب و مرتبط با نیاز کاربران باشند.
  • سازگار نبودن با فضای موبایل: بیش از 50% کاربران اینترنت از موبایل برای وب‌گردی استفاده می‌کنند. اگر سایتتان در فضای موبایل به‌خوبی ظاهر نشود، عملاً بخش بزرگی از مخاطبان خود را از دست می‌دهید.
  • محتوای بی‌کیفیت و کپی: کاربران به دنبال محتوای اصیل و مفید هستند. اگر محتوای سایتتان تکراری، بی‌ارزش یا پر از اشتباه باشد، کاربران خیلی سریع به سایت دیگری می‌روند.
  • فرآیند پیچیده خرید: فرآیند خرید باید سریع و ساده باشد و مخاطب را سردرگم نکند. اگر کاربران برای تکمیل خرید مجبور به پر کردن فرم‌های طولانی یا گذراندن مراحل اضافی باشند، خرید را رها می‌کنند. با یک طراحی حرفه‌ای و اختصاصی، این مشکل را در سایتتان برطرف کنید!

نقش تجربه کاربری (UX) در افزایش فروش

تجربه کاربری یا UX در سایت دقیقاً شبیه به تجربه مشتری در یک فروشگاه فیزیکی است. فروشگاهی را تصور کنید که همه چیز در آن درهم‌وبرهم است و راهنمایی ندارد. در این وضعیت چقدر احتمال دارد که خریدی انجام دهید؟ وب‌سایت شما هم همین وضعیت را دارد. یک تجربه کاربری مطلوب، حس راحتی و اطمینان را به کاربران می‌دهد و از آن‌ها «مشتری واقعی» می‌سازد.

به‌عنوان مثال، اگر کاربران برای پیدا کردن گزینه خرید مجبور به اسکرول کردن تمام صفحه باشد، احتمالاً سایت را ترک می‌کند. برای حل این مشکل و سایر مشکلاتی که در روند فروش تاثیر دارد بهتر است از خدمات پشتیبانی طراحی سایت کمک بگیرید و از راهکارهای مفید استفاده کنید تا تیم پشتیبانی در کمترین زمان مشکل را برطرف کند. در واقع تجربه کاربری قوی، همان میزبان خوش‌اخلاقی است که نیازهای مهمانش را همیشه از قبل می‌داند!

تأثیر سرعت بارگذاری سایت بر فروش

سرعت بارگذاری سایت، در اصل «سرعت سرویس‌دهی» مجموعه یا کسب‌وکار شماست. اگر مشتری بیش از حد معطل شود، احتمالاً از خیر این سایت می‌گذرد و به سراغ رقبا می‌رود. کاربران توقع دارند که صفحات وب در عرض چند ثانیه باز شوند. وگرنه روی گزینه «بستن صفحه» کلیک می‌کنند و تمام. بنابراین، اگر به فروش بیشتر فکر می‌کنید، سرعت سایتتان باید شبیه یک دونده المپیکی باشد، نه یک حلزون خواب‌آلود!

نحوه استفاده از تحلیل‌های سایت برای بهبود فروش

برای بهبود فروش و شناخت بیشتر مشتری باید از ابزارهای تحلیلی کمک بگیرید. پلتفرم‌های تحلیل داده‌های سایت مثل گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) از جمله این ابزارها هستند. با این ابزارها رفتار کاربران، نقاط قوت و ضعف سایت و دلایل فرار مشتریان را کشف می‌کنید. اگر می‌خواهید فروش خود را افزایش دهید، وقت آن است که با داده‌ها دوست شوید و از آن‌ها کمک بگیرید.

افراد متخصص برای استفاده از تحلیل‌های سایت برای بهبود فروش، مراحل زیر را پشت سر می‌گذارند:

  • ورود به پلتفرم Google Analytics
  • بررسی دقیق رفتار کاربران در صفحات مختلف سایت
  • تحلیل عمیق نرخ خروج کاربران یا بونس ریت(Bounce Rate)
  • شناسایی صفحات سایت با بیشترین ترافیک
  • بررسی موشکافانه کانال‌های ورودی کاربران (مثل شبکه‌های اجتماعی یا جست‌وجوی گوگل)
  • تحلیل تخصصی داده‌ها و اعمال تغییرات لازم در سایت

بررسی مشکلات سئو و تأثیر آن بر فروش سایت

حتی اگر بهترین محصولات هم داشته باشید، تا زمانی دیدن شدن توسط مشتری، فروش نخواهید داشت. در عوض، خدمات سئو باعث می‌شوند که در خیابان اصلی کسب‌وکارها یعنی در نتایج صفحه اول گوگل باشید. یعنی همان جایی که بیشتر کاربران به دنبال محصولات و خدمات شما هستند. مشکلاتی مثل انتخاب اشتباه کلمات کلیدی، سرعت پایین یا لینک‌های خراب، عملکرد سایت را در موتورهای جست‌وجو خراب می‌کنند. در نتیجه، فروش در سایت کم می‌شود و نتیجه‌ای نمی‌گیرید.

از طرف دیگر، یک استراتژی سئو خوب هم ترافیک بیشتری به سایت می‌آورد و این ترافیک را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند. همچنین، اگر کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان را به‌درستی انتخاب کنید، افرادی وارد سایت می‌شوند که به محصولاتتان نیاز دارند. از طرفی، جزئیاتی مثل بهینه‌سازی محتوا و لینک‌سازی داخلی و خارجی، سایت شما را به یک ماشین فروش تبدیل می‌کنند.

بررسی مشکلات سئو و تأثیر آن بر فروش سایت

استفاده از تصاویر و محتوای جذاب برای افزایش فروش

تصاویر و محتوای جذاب، نقش ویترین فروشگاه را برعهده دارند. اگر ویترینتان چشم‌نواز نباشد، کسی زحمت ورود به فروشگاه را به خودش نمی‌دهد. ارائه تصویر باکیفیت از محصولات در کنار محصول‌نویسی خلاقانه و واقعی، جادوی جذب مشتری در سایت است. مثلاً، عکس حرفه‌ای از یک کیک شکلاتی خوشمزه، بیشتر از هر متنی، کاربران را برای کلیک کردن روی گزینه «خرید» ترغیب می‌کند.

اهمیت رابط کاربری (UI) در موفقیت فروش آنلاین

طبق آمار رسانه Linearity، بیش از 80% سایت‌ها فقط به دلیل طراحی UI ضعیف، کاربران یا مشتریانشان را از دست می‌دهند. یعنی اگر سایتتان شبیه یک هزارتوی گیج‌کننده باشد، انتظار نداشته باشید که کاربران تا پایان مسیر با شما همراه شوند. رابط کاربری خوب، کلید موفقیت در فضای دیجیتال است. چرا که حس راحتی و لذت را برای مشتریان رقم می‌زند.

برای درک بهتر اهمیت رابط کاربری در موفقیت فروش آنلاین، به دلایل زیر نگاه کنید:

  • اولین برخورد، آخرین تأثیر: کاربران در کمتر از 5 ثانیه تصمیم می‌گیرند که در سایت بمانند یا نه. اگر صفحه اصلی سایت شبیه یک بی‌نظمی تمام‌عیار باشد، به احتمال زیاد از سایت بیرون می‌روند.
  • راحتی در دسترسی به امکانات سایت: رابط کاربری باید مثل یک فروشنده حرفه‌ای، کاربران را به ساده‌ترین شکل ممکن به محصول دلخواهشان برساند. مثلاً گزینه خرید نباید آن‌قدر پنهان باشد که کاربران برای پیدا کردنش نقشه گوگل باز کنند! نهایتاً کاربر باید با 3 کلیک وارد بخش خرید در سایت شود.
  • ایجاد حس اعتماد بین سایت و مشتری بالقوه: طراحی شیک و حرفه‌ای، حس اطمینان را در کاربران به وجود می‌آورد. این موضوع باعث می‌شود، مشتری حس کند که با یک برند حرفه‌ای طرف است. هیچ‌کس از سایتی که شبیه سایت‌های اداری، خشک و بی‌روح به نظر می‌رسد، خرید نمی‌کند.
  • خلق تجربه خوشایند: رابط کاربری خوب، شبیه یک راهنمای خوش‌اخلاق است که کاربران را با لبخند تا انتهای مسیر همراهی می‌کند. مثلاً وجود یک فیلتر کاربردی برای دسته‌بندی محصولات، تجربه خرید را لذت‌بخش‌تر می‌سازد. این موضوع را با تیم طراحی سایت در میان بگذارید و از آن عبور کنید!

اهمیت رابط کاربری (UI) در موفقیت فروش آنلاین

سؤال را عوض کنید و بپرسید: «چرا انقدر خوب می‌فروشم؟»

اگر سایتتان هنوز فروش ندارد، نگران نباشید! همان‌طور که دیدید، همه این مشکلات قابل حل شدن هستند. با طراحی رابط کاربری و بهینه‌سازی سئوی سایت، کسب‌وکارتان به یک فروشگاه موفق تبدیل می‌شود. فراموش نکنید که کاربران امروز فقط به دنبال محصولات و خدمات باکیفیت نیستند. آن‌ها توقع یک تجربه دلپذیر و آسان را هم از سایت شما دارند.

پس با تمرکز روی نقاط ضعف و تقویت آن‌ها، سؤال «چرا سایتم فروش نداره؟» را برای همیشه از ذهن خود پاک کنید. حالا به‌جای آن، سؤال «چرا انقدر خوب می‌فروشم؟» را جایگزین کنید!

اشتراک گذاری و حمایت

دیدگاهتان را بنویسید