به دنبال جذب مشتریهای جدید و نگهداشتن مشتریهای قدیمی هستید؟ این دغدغه بهراحتی برطرف میشود، اگر با تمام انواع باشگاه مشتریان آشنا باشید و بدانید که در شرایط کسبوکارتان باید از کدام یک استفاده کنید. با ما در ادامه همراه باشید تا همه این موارد را بررسی کنیم.
یکی از اصلیترین تکنیکهای بازاریابی برای کسبوکارهایی مانند رستورانها یا کافهها این است که از انواع باشگاه مشتریان استفاده کنند. بی شک این روش مزایای زیادی برای کسبوکار شما خواهد داشت و پس از مدت کوتاهی از راهاندازی آن، شاهد افزایش میزان وفاداری مشتریها، بالارفتن میزان فروش و بهبود نرخ سود خواهید بود.
باشگاه مشتریان چیست؟
پیش از هر چیز باید تعریفی ساده و گویا از باشگاه مشتریان بدانید که به شناخت انواع آن کمک میکند. باشگاه مشتریان در واقع سرویسی کاملاً برخط است که به صندوق فروش کسبوکار شما متصل میشود و با استفاده از اطلاعات مشتریها، آنها را در دستهبندیهای جداگانه قرار میدهد و برای هر یک مشوقهای را در نظر میگیرد.
دستهبندیهای باشگاه مشتریان باتوجهبه پارامترهایی مانند “میزان خرید، فواصل خرید و آخرین خرید” خواهد بود. نتیجه تقسیمبندی این است که در نهایت این سرویس، برای هر مشتری میزان وفاداری مشخصی در نظر میگیرد.
اطلاعات بهدستآمده در مورد میزان وفاداری مشتریها به شما این امکان را میدهد که بهراحتی برای مشتریهایی با میزان وفاداری متفاوت، مشوقهای متناسبی را در نظر بگیرید که به بالارفتن احتمال خرید مجددشان کمک میکند.
جالب است بدانید همین مزیتهای باشگاه مشتریان باعث شدهاند که این روزها بیشتر برندها مطرح و بزرگ دنیا از انواع باشگاه مشتریان برای جذب و وفاداری سازی مشتریهایشان استفاده کنند.
نقاط مشترک برای همه باشگاه مشتریان
نکته مهمی که باید در مورد همه انواع باشگاه مشتریان بدانید، این است که مکانیزم همه آنها یکسان است. در واقع هدف نهایی برای همه انواع این سرویس بهگونهای تعریف شده که باعث جذب و وفادارسازی مشتری شود. به طور اگر بخواهیم پروسه عملکردی انواع باشگاه مشتریان را بررسی کنیم، به موارد زیر میرسیم:
- بررسی و آنالیز رفتار مشتریها در هنگام خرید
- توجه به سلیقه و نظر مشتریها باتوجهبه سوابقشان
- اختصاص پاداشهای متناسب به مشتریها برای ایجاد تفکر مثبت در مورد برند شما
کارکرد اصلی باشگاه مشتریان این است که باتوجهبه اطلاعات مشتریها، رفتارهای مثبتشان را شناسایی کند و برای این موارد جوایز و پاداشهای خاصی را در نظر بگیرد. مزیت این کار، افزایش انگیزه مشتری برای تکرار همین رفتارهای خوب مانند خرید در فواصل زمانی کوتاه خواهد بود.
این اساس کار انواع باشگاه مشتریان است و تنها تفاوتشان در این است که هر کدام برای رسیدن به این هدف از تکنیکهای بازاریابی متفاوتی استفاده میکنند.
معرفی انواع باشگاه مشتریان
شما کسبوکاری را شروع میکنید که بی شک به دنبال موفقیت در آن هستید. برای این منظور اولین گام این است که تمام نیازها و اهداف کسبوکار خود را بشناسید. فایده این کار در چیست؟
اگر بدانید که قرار است در سالهای آینده به هدفهایی دست پیدا کنید و در حال حاضر شرایط کسبوکارتان به چه شکلی است، میتوانید بهترین نرمافزار باشگاه مشتریان را انتخاب کنید. باشگاه مشتریان انواع مختلفی دارد که هر کدام از تکنیکهای خاصی استفاده میکنند.
ممکن است بازدهی یک از این انواع برای کسبوکار شما بیشتر باشد، اما تا زمانی که اهداف و شرایط کسبوکار خود را نشناسید، انتخاب این سرویس غیرممکن خواهد بود. از طرفی انتخاب باشگاه مشتریانی که برای شما کارآمد نباشد، صرفاً هدردادن بودجه و زمان است.
باتوجهبه این موضوع پیشازاین که ادامه مطلب را مطالعه کنید، اهداف و شرایط فعالی کسبوکار خود را در ذهنتان مرور کنید تا پروسه انتخاب باشگاه مشتریان آسانتر شود.
باشگاه مشتریان بر اساس نوع برخورد با مشتریهای جدید
انواع باشگاه مشتریان را میتوان بر اساس پارامترهای مختلفی دستهبندی کرد، اما ما برای شروع میخواهیم با پارامتر نحوه برخورد با مشتریهای جدید شروع کنیم. باتوجهبه این موضوع میتوان انواع باشگاه مشتریان را در دودسته کلی قرارداد که در ادامه شاهدشان هستید:
1. باشگاه مشتریان باز
اگر تنوع در ارائه پاداشها برای شما چندان مهم نباشد، بی شک باشگاه مشتریان باز مناسب کسبوکارتان خواهد بود. این نوع باشگاه مشتریان در واقع مشتریهای جدید را در جایگاهی قرار میدهد که پیش از آنها مشتریهای قدیمی قرار داشتند.
به بیانی دیگر در این روش تفاوتی ندارد که مشتری جدید باشد یا قدیمی؛ چرا که خدمات، پاداشها و امتیازهای یکسانی دریافت میکنند. البته توجه کنید که انتخاب این نوع از باشگاه مشتریان ممکن است از دید برخی از مشتریها جالب نباشد؛ چرا که از نظر بیشتر افراد باید بین کسانی که وفاداری بیشتری دارند با کسانی که برای بار اول خرید میکنند، تفاوتهایی وجود داشته باشد.
2. باشگاه مشتریان بسته
یکی دیگر از انواع باشگاه مشتریان، باشگاه مشتریان بسته است. شاید این روش از دید بسیاری از کسانی که از آن استفاده میکنند مزیتهای بیشتری داشته باشد؛ چرا که دیگر مشتریهای جدید و قدیمی در یک سطح در نظر گرفته نمیشوند.
در این نوع باشگاه مشتریان، تمرکز اصلی بر حفظ و وفادارسازی مشتریهایی است که پیشازاین هم از شما خرید کردهاند. مشتریهای جدید هم میتوانند به سطح مشتریهای قدیمی برسند، اما برای این منظور شرایطی مانند میزان خرید یا تاریخ عضویت مطرح است که باید بررسی شوند.
باشگاه مشتریان مبتی بر سیستمهای مختلف وفاداری
اگر بخواهیم نگاه دقیقتری به انواع باشگاه مشتریان داشته باشیم، میتوانیم این سرویس را باتوجهبه ساختارهایش و سیستمهایی که برای جذب و وفادارسازی مشتری استفاده میکند، دستهبندی کنیم. در واقع میتوان گفت که پارامتر اساسی برای ایجاد تمایز میان انواع باشگاه مشتریان در این روش، نوع برنامه وفاداریای است که به اجرا در خواهد آمد.
با ما در ادامه همراه باشید تا همه انواع باشگاه مشتریان را باتوجهبه سیستمهای وفاداریشان بررسی کنیم.
1. باشگاه مشتریان مبتنی بر کش بک
خوشبختانه انواع مختلفی از برنامههای وفاداری وجود دارند که هر کدام میتوانند بهنوعی مشتریها را جذب کنند. کش بک یا بازگشت پول بهحساب مشتری یکی از بهترین و پربازدهترین روشهای وفادارسازی در باشگاه مشتریان است.
جالب است بدانید که برندهای بزرگی، همچون استارباکس از باشگاه مشتریانی استفاده میکنند که مبتنی بر کش بک است. در این روش مشتری حسابی در باشگاه مشتریان دارد که با خرید کالاهای مختلف شارژ میشود. برای مثال با خرید یک لباس، چند درصد از مبلغ آن بهحساب مشتری واریز میشود که تنها برای خرید از کسبوکار شما و آن هم در خریدهای بعدی قابلاستفاده خواهد بود.
- باشگاه مشتریان مبتنی بر سرگرمی
در این روش شما برای مشتریهای خود سرگرمی و بازی ایجاد میکنید تا تعامل بیشتری با کسبوکارتان داشته باشند. باتوجهبه دغدغههای روزمره بسیار از افراد ممکن است به این روش بازخورد مثبت نشان دهند، چرا که برای لحظاتی همبازی میکنند و سرگرم میشوند و هم این که پاداشی بهازای این بازیکردن از سمت برند شما دریافت میکنند.
این نوع از باشگاه مشتریان از سیستم سرگرمی یا همان گیمفیکشن استفاده میکند تا باعث ایجاد تعامل بیشتری میان برند شما و مشتریها شود. نکته مهم دیگر این است که با این روش شما میتوانید مشتریهای با سنین پایین یا بالا را به سمت خود جذب کنید.
2. باشگاه مشتریان مبتنی بر بازاریابی بازگشتی
باشگاه مشتریان این روزها در انواع مختلفی ارائه میشود، اما باید بگوییم که باشگاه مشتریان مبتنی بر ریتنشن مارکتینگ یا همان بازاریابی بازگشتی، جدیدتری و هوشمندانهترین روش است. بازاریابی بازگشتی در واقع به معنای مجموعه اقداماتی است که یک برند انجام میدهد تا مشتریهای فعلی باز هم برای خرید مشتاق باشند.
در واقع تمرکز اصلی در این روش، بر ایجاد انگیزه و محرک برای مشتریهای فعلی کسبوکار است. این روش در باشگاه مشتریان باعث میشود دفعات خرید و نرخ تکرار خرید مشتریها در بازه زمانی کوتاهی، افزایش داشته باشد. در نهایت همه این موارد طول عمر مفید مشتری برای کسبوکار شما را افزایش میدهند و میتوانید شاهد سودآوری بلندمدت باشید.
3. باشگاه مشتریان مبتنی بر امتیاز
اگر به دنبال یک نوع باشگاه مشتریان ساده هستید، باشگاه مشتریان مبتنی بر امتیاز بهترین نوع خواهد بود. در این روش همه چیز به امتیازهایی بستگی دارد که مشتریها جمعآوری میکنند. آنها برای بهدستآوردن امتیاز باید خرید انجام دهند و طبیعتاً هر چه میزان خرید بیشتر باشد، امتیازهای بیشتری به آنها اختصاص خواهد یافت.
در نهایت باشگاه مشتریان باتوجهبه امتیازهای هر مشتری، جوایز، پاداشها یا حتی کوپنهایی را به آنها اختصاص میدهد که در خریدهای بعدی قابلاستفاده خواهند بود. این نوع باشگاه مشتریان به دلیل ساختار سادهای که دارد، این روزها بسیار مورداستفاده قرار میگیرد.
4. باشگاه مشتریان مبتنی بر ارزشها
ارزش جدید برای مشتری ایجاد کنید تا باز هم به فکر خرید از شما باشد!
این روزها بسیار از افراد به ارزشهای اخلاقی واکنشهای مثبت نشان میدهند و همین موضوع باعث شده تا باشگاه مشتریان مبتنی بر ارزش ایجاد شود. در این روش برای مثال شما یک سقف خرید مشخص را تعیین میکنید و به مشتری اطلاع میدهد که با رسیدن به این سقف خرید، میتواند در کاشت یک درخت به نام او یا کمک به خیریه، شریک باشد.
بهترین باشگاه مشتریان چه ویژگیهایی دارد؟
تا اینجا همه انواع باشگاه مشتریان را باتوجهبه پارامترهای مختلف مورد بررسی قرار دادیم. اما ممکن است پرسش جدیدی برای شما ایجاد شود که بهترین باشگاه مشتریان چه ویژگیهای دارد؟
برای این که تشخصی دهید بهترین نرمافزار باشگاه مشتریان برای کسبوکار شما، کدام است، باید ویژگیهای بارزش را بشناسید. با ما در ادامه همراه باشید تا چند مورد از آنها را بررسی کنیم:
- باشگاه مشتریان باید کاملاً خودکار باشد و به صندوق فروشگاهی متصل شود.
- بهترین باشگاه مشتریان نیازی به دخالت انسانی ندارد.
- این سرویس باید بدون هیچگونه خطا عمل کند؛ چرا که دخالت انسانی در پروسهاش وجود ندارد.
- باشگاه مشتریان باید بهصورت برخط و آنلاین از هر مکانی قابلدسترسی باشد.
- الگوریتمهای سنجش وفاداری بهروز و کارآمدی برای آن استفاده شده باشد.
فراموش نکنید که شما زمانی میتوانید بهترین باشگاه مشتریان را انتخاب کنید که از نیازها و شرایط کسبوکار خود مطلع باشید. پس با درنظرگرفتن موارد عنوان شده و اهداف و نیازهای کسبوکارتان، باشگاه مشتریانی را انتخاب کنید که بیشترین کارایی را داشته باشد.
اگر برای انتخاب باشگاه مشتریان هنوز هم مردد هستید و نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، توصیه میکنیم، مقاله « بهترین باشگاه مشتریان » را مطالعه کنید.