برتری 7 ماهه بیت کوین باعث می شود قیمت بیت کوین به 25000 دلار برسد – آیا اتریوم روند صعود را مختل می کند؟


اگر قیمت اتریوم بتواند ضرر 5 درصدی خود را در برابر بیت کوین از ابتدای سال جبران کند، شاخص تسلط بیت کوین می تواند دوباره شروع به کاهش کند.

بیت کوین (BTC) به سرعت در حال بازیابی سلطه از دست رفته در بازار ارزهای دیجیتال تا سال 2023 است.

در 30 ژانویه، بیت کوین 44.82 درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داد که بالاترین میزان از ژوئن 2022 است. در سپتامبر 2022، شاخص تسلط بیت کوین به 38.84 درصد رسید.

این شاخص معمولاً افزایش می‌یابد زیرا بیشتر سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال قرار گرفتن در معرض توکن‌های کوچک‌تر را کاهش می‌دهند و به دنبال امنیت در بیت‌کوین هستند. دلایل این امر عبارتند از نقدینگی بهتر بیت کوین و نوسانات کمتر نسبت به ارزهای دیجیتال جایگزین یا آلت کوین ها، به خصوص در بازار نزولی.

آیا تسلط بیت کوین بر بازار بیشتر خواهد شد؟

از 31 ژانویه، بیت کوین به نزدیک به 23000 دلار رسید که 38 درصد نسبت به سال گذشته (YTD) افزایش داشت. در مقابل، دومین ارز دیجیتال بزرگ، اتر (ETH) در مدت مشابه 30 درصد افزایش یافته است که نشان می دهد بیشتر سرمایه گذاران تا کنون در سال 2023 به بیت کوین روی آورده اند.

از نقطه نظر فنی، شاخص تسلط بیت کوین می تواند در هفته های آتی بیشتر افزایش یابد زیرا میانگین متحرک نمایی 50 هفته ای خود (EMA 50 روزه؛ موج قرمز در نمودار زیر) را به عنوان پشتیبان دنبال می کند.

نمودار عملکرد هفتگی شاخص تسلط بیت کوین. منبع: TradingView

با انجام این کار، شاخص می تواند به 48.5 درصد برسد که از می 2021 به عنوان یک مقاومت عمل می کند.

از سوی دیگر، تحلیلگر مستقل بازار Rekt Capital می بیند همزمان با خط روند بالایی یک الگوی کانال نزولی غول پیکر، شاخص تسلط بیت کوین به سمت 46 درصد افزایش می یابد همانطور که در نمودار جدول زمانی ماهانه زیر نشان داده شده است.

نمودار عملکرد ماهانه شاخص تسلط بیت کوین. منبع: TradingView، Rekt Capital

به نظر می‌رسد سناریوی صعودی کوتاه‌مدت در نمودار شاخص تسلط بیت‌کوین با افزایش مشابهی در بازار بیت‌کوین نقطه‌ای مطابقت دارد و گاوها انتظار افزایش تا ۲۵۰۰۰ دلار را دارند.

اتریوم و بیت کوین، محرک های اصلی تسلط بیت کوین هستند

استدلال نزولی این است که شاخص تسلط بیت کوین ممکن است پس از آزمایش مقاومت کانال نزولی شروع به از دست دادن حرکت صعودی خود کند، همانطور که چندین بار در گذشته اخیر انجام داده است.

مطالب مرتبط: بیت کوین طولانی ترین انحلال سال 2023 را با قیمت BTC به 22.5 هزار دلار می بیند.

Rekt Capital با استناد به حمایت خط روند نزدیک به افقی این شاخص از 44.11 درصد می‌گوید: «تسلط بیت‌کوین در TF ماهانه فراتر از قرمز گسترش می‌یابد. این تحلیلگر می افزاید:

«بسته شدن ماهانه بالاتر از قرمز می‌تواند BTCDOM یک افت دیگر در قرمز ایجاد کند که به نفع آلت‌کوین‌ها خواهد بود».

نمودار قیمت ماهانه شاخص تسلط بیت کوین (بزرگنمایی شده). منبع: TradingView، Rekt Capital

تجزیه و تحلیل بالا نشان می دهد که اتریوم در هفته های آینده روند صعودی بالقوه ای را در برابر بیت کوین نشان می دهد.

قابل ذکر است، جفت ETH/BTC از 24 ژانویه در نزدیکی ناحیه پشتیبانی (بنفش) در محدوده 0.0676-0.0655 BTC تثبیت شده است.

نمودار قیمت روزانه ETH/BTC. منبع: TradingView

اگر جفت ETH/BTC همچنان ناحیه پشتیبانی را حفظ کند، احتمالاً شاهد یک افزایش بازیابی به سمت مقاومت خط روند نزولی (تاریک شده) در حدود 0.075 BTC خواهد بود. این به نوبه خود باعث کاهش “تسلط” بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال می شود زیرا سهم اتریوم به 20٪ افزایش می یابد.

این مقاله حاوی توصیه یا توصیه سرمایه گذاری نیست. هر حرکت سرمایه گذاری و معاملاتی مستلزم ریسک است و خوانندگان باید هنگام تصمیم گیری تحقیقات خود را انجام دهند.




نویسنده: Yashu Gola

اشتراک گذاری و حمایت

Picture of امیر کرمی

امیر کرمی

کارشناس تولید محتوا و علاقه مند به ارز دیجیتال و دنیای فناوری 😉

دیدگاهتان را بنویسید