به گفته متخصصان صنعت، در اینجا نحوه جلوگیری از سرقت NFT آمده است


حرفه ای هایی که در فضای Web3 کار می کنند، ابزارهای مختلف و بهترین شیوه ها را برای محافظت از NFT ها در برابر هکرها و کلاهبرداران برجسته کردند.

در حالی که توکن های تغییرناپذیر (NFT) کاربران بیشتری را جذب می کنند، اما توجه کلاهبرداران را نیز به خود جلب می کنند. بازیگران بد در Web3 مجموعه‌های دیجیتالی را مورد توجه قرار داده‌اند و میلیون‌ها نفر از طریق کلاهبرداری و حملات مختلف ناپدید می‌شوند.

اما به گفته متخصصانی که در فضای Web3 کار می کنند، راه ها و ابزارهای زیادی برای جلوگیری از قربانی شدن در سرقت NFT وجود دارد. علاوه بر این، کاربران می توانند پس از از دست دادن مجموعه های دیجیتالی خود به دست هکرها، اقدامات مختلفی را انجام دهند.

Ronghui Gu، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت امنیتی بلاک چین CertiK، به کوین تلگراف گفت که اولین و مهمترین گام همیشه دقت لازم است. گو گفت: «از کلیک بر روی پیوندهای مشکوک خودداری کنید و هنگام امضای تأییدیه‌های توکن بسیار مراقب باشید.

مدیر یک گام فراتر رفت و بهترین روش‌ها را به اشتراک گذاشت، مانند بررسی دوره‌ای و لغو مجوزهای غیر ضروری، و جداسازی NFTها در کیف‌پول‌های مختلف با توجه به هدفشان. وی همچنین توضیح داد:

نگه‌داری‌های طولانی‌مدت باید در یک کیف پول امن با حداقل تعامل با برنامه‌ها نگهداری شوند. کیف پول‌های سخت‌افزاری منحنی یادگیری تا حدودی شیب‌دار دارند، اما زمان سرمایه‌گذاری ارزش آن را دارد.”

هنگامی که از گو پرسیده شد در صورت از دست رفتن دارایی‌ها چه باید کرد، گو به اشتراک گذاشت که این مایه تاسف است، اما کاربران «کار زیادی» نمی‌توانند برای بازیابی دارایی‌ها انجام دهند. با این حال، بازارهای NFT می توانند NFT ها را در لیست سیاه قرار دهند تا دیگر قابل معامله نباشند. او افزود: “افزایش آگاهی در مورد کلاهبرداری های گسترده یک تلاش مداوم است. آموزش کاربران در مورد ایمن ترین راه ها برای تراکنش و اینکه چگونه می توانند خطرات خود را به حداقل برسانند اولین گام است.”

در حالی که کیف پول های سخت افزاری راه حلی عالی هستند، مایکل پیرس، مدیر عامل شرکت امنیتی Web3 NotCommon، گفت که هنوز خطراتی وجود دارد. او توضیح داد:

مردم باید سخت افزار را مستقیماً از سازنده خریداری کنند تا احتمال دستکاری کیف پول را قبل از خرید کسی به حداقل برسانند.

در همین حال، اگر کلاهبرداری یا حمله قبلاً رخ داده باشد، پیرس توصیه می‌کند که قربانیان آن را به پایگاه‌های اطلاعاتی مانند NotCommon گزارش کنند تا «به حفظ امنیت دیگران و شناسایی کلاهبردار کمک کنند». اگر خسارات احتمالی قابل توجه بود، اعدام از قربانیان خواست تا در صورت امکان اقدام قانونی انجام دهند.

محمد عیسی، استراتژیست ارشد در شرکت داده Chainalysis نیز بینش هایی را در مورد این موضوع به اشتراک گذاشت. به گفته Issa، از آنجایی که NFT ها به یکی از سریع ترین مناطق در حال رشد در کریپتو تبدیل می شوند، به «مقصدی برای هکرها» تبدیل می شوند. او توضیح داد:

تراکنش‌های NFT چالش جدیدی را برای تحقیقات ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کنند، زیرا پروتکل‌های غیرمتمرکز در مقایسه با سرویس‌های متمرکز سنتی پیچیده‌تر و بسیار دشوارتر هستند.

عیسی همچنین با Cointelegraph در مورد اهمیت فعال بودن در زمانی که قربانی سرقت شد صحبت کرد. در حالی که گزارش تقلب و هک به مجریان قانون بسیار مهم است، او معتقد است که دارندگان NFT می توانند با ابزارهایی مانند Storyline، یک نرم افزار تحلیلی که توسط شرکت آنها ایجاد شده، از سرمایه گذاری خود محافظت کنند.

ابزاری برای نظارت بر حرکت NFT سرقت شده. منبع: Chainalysis

Issa معتقد است که این ابزار می تواند به کاربران کمک کند پس از هک شدن به بازرسان کمک کنند و روی مهم ترین تراکنش ها و وجوه تمرکز کنند.

مربوط: کلاهبرداری جدید حراج خصوصی NFT کاربران OpenSea را تهدید می کند

آلوین کان، مدیر عملیات رشد در زنجیره BNB، همچنین به اشتراک گذاشت که کاربران می‌توانند از ابزارهایی مانند revoke.cash، راهی برای بررسی وضعیت کیف پول و لغو تاییدیه‌ها، و برنامه‌های افزودنی مرورگر که هشدارهای خطر را قبل از امضای قراردادها ارائه می‌دهند، استفاده کنند.

در اکوسیستم زنجیره BNB، کان به کوین تلگراف گفت که جامعه تلاش می کند تا ابزارهای امنیتی بیشتری را برای NFT ارائه کند. این مدیر به ابزار NFT اشاره کرد که اصالت NFT را به نام GoPlus تشخیص می‌دهد و سایر ابتکارات زنجیره‌ای مانند زنگ قرمز DappBay و AvengerDAO، که کان معتقد است به کاربران کمک می‌کند یک قدم جلوتر از کلاهبرداران بمانند. او توضیح داد:

این ابزارها با ورودی پروژه‌های اکوسیستمی، سطوح ریسک پروژه را در زمان واقعی ارزیابی می‌کنند و به کاربران در مورد DApp‌های بالقوه خطرناک هشدار می‌دهند تا کاربران با DApp‌ها و قراردادهای مخرب تعامل نداشته باشند.

کان پس از اینکه قربانی یک هک یا کلاهبرداری شد، تاکید کرد که رسیدن به بازارهای NFT مهم است. وقتی همه چیز شکست خورد، مدیر گفت که سوزاندن توکن ممکن است آخرین راه حل باشد. دستیابی به پروژه NFT و درخواست از آنها برای سوزاندن توکن آسیب دیده یا دزدیده شده ممکن است راه حل نهایی باشد.


نویسنده: Ezra Reguerra

اشتراک گذاری و حمایت

Picture of امیر کرمی

امیر کرمی

کارشناس تولید محتوا و علاقه مند به ارز دیجیتال و دنیای فناوری 😉

دیدگاهتان را بنویسید