پلتفرمهای غیرمتمرکز رسانههای اجتماعی میتوانند این پتانسیل را برای کاربران فراهم کنند تا درباره مالکیت و کسب درآمد از محتوا و دادههای خود تصمیم بگیرند.
صحبت از پلتفرم های رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز همچنان توجه قابل توجهی را به خود جلب می کند زیرا کاربران به طور فزاینده ای نگران ماهیت متمرکز و پتانسیل سانسور پلت فرم های سنتی می شوند. حتی جک دورسی، مدیر عامل سابق توییتر، علناً برای جایگزینی غیرمتمرکز توییتر فشار آورده است.
کوین تلگراف با ریک پورتر، مدیر عامل استارتاپ غیرمتمرکز رسانه های اجتماعی DSVR، در مورد پتانسیل این پلتفرم ها برای تغییر نحوه تعامل کاربران و اشتراک گذاری اطلاعات آنلاین مصاحبه کرد. پورتر گفت که پلتفرمهای غیرمتمرکز رسانههای اجتماعی به کاربران این امکان را میدهند که درباره مالکیت و کسب درآمد از محتوا، دادههای خود تصمیم بگیرند.
پورتر همچنین معتقد است که پلتفرم های غیرمتمرکز رسانه های اجتماعی می توانند هم برای پلتفرم ها و هم برای کاربران سودآور باشند. به گفته او، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی غیرمتمرکز میتوانند از طریق «توکنها و داراییهای دیجیتالی که به طور طبیعی از طریق آنها جریان مییابند» کسب درآمد و درآمدزایی کنند. او توضیح داد:
کارمزد این تراکنشها فرصتی عالی برای معکوس کردن درآمدزایی از رسانههای اجتماعی مبتنی بر تبلیغات سنتی و در عین حال ارائه تجربهای بدون آگهی به کاربران است.»
مدیرعامل اشاره کرد که پلتفرمهای غیرمتمرکز رسانههای اجتماعی به سازندگان فردی امکان فعال کردن تبلیغات یا کسب درآمد از محتوای خود را میدهند. «این اساساً مدل درآمدی تبلیغاتی را که توسط رسانههای اجتماعی سنتی پیشگام بود تکرار میکند و همچنین به سازندگان در این پلتفرم حق انتخاب، قدرت و درآمد بیشتری میدهد.» وی همچنین خاطرنشان کرد:
بخش رمزنگاری شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز [media] با ارائه فناوری تبلیغاتی قدرتمندتر و شخصیشدهتر که میتواند داراییها و تراکنشهای مالی را در نظر بگیرد، کاربران میتوانند دقیقاً نحوه دسترسی به این دادهها را کنترل کنند.»
به گفته پورتر، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی Web3 قرار دادن محصول، بازاریابی تأثیرگذار و تبلیغات اجتماعی را به سطح بالاتری میبرند و آن را دموکراتیزهتر میکنند. تبلیغکنندگان میتوانند از NFT بهعنوان شکلی از قرار دادن محصول و بهعنوان راهی برای پاداش دادن به مشتریان وفادار خود استفاده کنند. این تبلیغکنندگان میخواهند با سازندگان و جوامع مرتبط شریک شوند، و Web3 adtech این سازندگان را قادر میسازد تا ثابت کنند که انجمنهایشان برای تبلیغکنندگان مناسب است.

وقتی صحبت از چالشهای پیش روی استارتآپهای غیرمتمرکز رسانههای اجتماعی میشود، پورتر به اشتراک گذاشت:
«ساختن بر روی زنجیره آسان نیست. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی Web3 بر روی پشتههایی از فناوری جدید ساخته شدهاند و تیمهایی بهطور قابل توجهی کوچکتر از غولهای Web2 هستند. از این منظر، مقیاسبندی سریع برای برآورده کردن خواستههای کاربر و ارائه خدمات به هر کاربر Web2 با سطح ویژگیها و جزئیاتی که میخواهد، میتواند دشوار باشد.»
پورتر در مورد مقررات مربوط به اکوسیستم غیرمتمرکز رسانه های اجتماعی گفت: «احتمالاً مقررات برای محافظت از داده های کاربر و حریم خصوصی یا جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست وضع می شود. داشتن مقررات روشنی که عموماً توسط جامعه پذیرفته شده باشد، سالم است.» با این حال، “تکنولوژی اغلب سریعتر از مقررات حرکت می کند، به همین دلیل مهم است که به کاربران ابزار و قدرتی بدهیم تا به آنها در تنظیم پلت فرم و جوامع خود کمک کند.” پورتر معتقد است که سازمانهای مستقل غیرمتمرکز (DAO) میتوانند راهی برای خودتنظیمی و تصمیمگیری بهعنوان یک گروه باشند، نه اینکه همه چیز را به طرفهای خارجی یا افراد قدرتمند واگذار کنند.
مطالب مرتبط: فیس بوک و توییتر به لطف فناوری بلاک چین به زودی منسوخ خواهند شد
به لطف فناوری بلاک چین، چشم انداز رسانه های اجتماعی همانطور که می دانیم ممکن است به زودی تکامل یابد تا کاربران را به روش های جدیدی توانمند کند.
نویسنده: Judith BannermanQuist