طبق نظرسنجی اتحادیه بازیهای بلاک چین، پیشرفتهای بازی بزرگترین محرک پذیرش بازیهای بلاک چین در سال 2023 خواهد بود.
طبق یک نظرسنجی جدید، صنعت بازیهای بلاک چین در حال دستخوش یک «تغییر بزرگ» است، زیرا مدل زمانی محبوب بازی به برد (P2E) مورد توجه قرار نگرفت و اکنون بر روی بهبود تجربه بازی متمرکز شده است.
نتایج نظرسنجی در گزارش سالانه Blockchain Game Alliance (BGA) که به تازگی در 12 ژانویه منتشر شده است، با 347 متخصص به نمایندگی از 252 پروژه یا شرکت مختلف در صنعت بلاک چین نشان داده شده است.
به گفته BGA، اکثر پاسخ دهندگان مردان جوانی بودند که در پست های مدیریتی میانی و ارشد در شرکت های بازی بلاک چین کار می کردند.
یکی از روندهای بهدستآمده از این گزارش، تغییری آشکار در شیوهای بود که مدیران بازیهای بلاک چین، P2E را بهعنوان محرکی برای پذیرش بازیهای بلاکچین میبینند.
در سال 2021، این گزارش نشان داد که 67.9٪ از پاسخ دهندگان موافق بودند که P2E ها مهم ترین محرک رشد بازی های بلاک چین خواهند بود. آخرین نظرسنجی نشان داد که این تعداد به 22.5 درصد کاهش یافته است.
در عوض، پیشرفتهای گیمپلی بهعنوان بزرگترین محرک پذیرش در سال 2023 در نظر گرفته شد، به طوری که 35.7 از پاسخدهندگان گفتند که بهبود بازی اولویت اصلی صنعت خواهد بود.
پدرو هدرا، رئیس تحقیقات و تجزیه و تحلیل در شرکت Dapp insight Dappradar، خاطرنشان کرد که P2E در نتیجه “افت قیمت کریپتو و بازی های رایگان آینده” ضعیف شده است و راه را برای نسل بعدی بازی های وب 3 هموار می کند.
“2023 در حال شکل گیری است که سالی پر از شکست است.”
Rowan Zwiers، یکی از بنیانگذاران شرکت مشاوره Web3 Blockminds، در این گزارش اظهار داشت که صنعت در حال حاضر در میانه “بازگشت به حالت عادی” است، علیرغم تبلیغات قبلی که بازی های P2E در طول بازی های بلاک چین نسل اول به دست آوردند.
Zwiers گفت که مدلهای P2E «ناپایدار هستند» اما نیاز به توسعه نسل جدیدی از پویاییهای پیشرفتهتر بازی بلاک چین را نشان میدهند.

در همین حال، فلیکس هارتمن، مدیر ارشد سرمایه گذاری Hartmann Metaverse Ventures گفت که P2E های “مرورگرهای نقطه و کلیک ارزان” دیگر نمی توانند منابع مالی دریافتی خود را دریافت کنند، زیرا “سرمایه هوشمندتر و خواستارتر شده است.”
هارتمن پیشنهاد کرد که سرمایه گذاران خطرپذیر توجه خود را به تجربه بهتر برای بازیکنان معطوف می کنند. وی خاطرنشان کرد:
استودیوهای بازی سازی پیشرفته بیشتری که Web3 و AI را در بازی های مبتنی بر Unreal Engine و با کیفیت بالا ادغام می کنند، توجه بیشتری را به خود جلب می کنند.
با وجود کاهش محبوبیت P2E، کوری ویلتون، یکی از بنیانگذاران Mirai Labs، گفت که “عاشقان” مدل اصلی P2E همیشه وجود خواهند داشت، اما ایجاد بازی هایی که “بازیکن های معمولی روزمره را جذب کند” به وضوح سود بیشتری دارد.
این گزارش تاکید می کند که گیم پلی ضعیف و عدم درک مفاهیم بازی های بلاک چین بزرگترین مشکل در بازی های بلاک چین است.
مربوط: سال 2023 شاهد مرگ بازی هایی خواهد بود که با بازی به دست می آیند
بر اساس بخشی از گزارش که توسط DappRadar حمایت می شود، به طور کلی، صنعت بازی های بلاک چین با وجود طولانی شدن زمستان کریپتو همچنان در حال رشد است.
تراکنشهای بازیهای زنجیرهای به 7.4 میلیارد رسید که افزایشی 37 درصدی نسبت به سال 2021 و رشد خیرهکننده 3260 درصدی از سال 2020 نشان میدهد.
در این گزارش آمده است که زمستان کریپتو تاثیری بر تعداد بازیکنان بلاک چین برای بازیهای فعلی نداشته است.
سباستین بورگت، رئیس اتحادیه بازیهای بلاک چین، گفت که این به او نشان میدهد که این صنعت «بازیکنندگان را در اولویت قرار میدهد» و بیشتر بر مزایای بلاک چین برای صنعت بازی نسبت به بازار پر نوسان تمرکز دارد.
نویسنده: Ciaran Lyons