چیزی که با یک کلوپ کمدی شروع شد، بعداً به یک مورد بدنام از نقاط ضعف و ناامیدی برای جامعه نمادین تبدیل شد که قابل تلافی نبود.
طنز نقش مهمی در ونزوئلا دارد، چه به عنوان نوعی اعتراض و چه به عنوان راهی برای درک واقعیت.
در نوامبر 2021، طنز و توکن های غیرقابل تجارت (NFT) با راه اندازی پروژه Comedy Monsters Club (CMC) ترکیب شدند. این پروژه توسط روبرتو کاردوسو، که بیشتر با نام هنری قدیمیاش «بابی کمدیا» شناخته میشود، کارگردانی شد و با همکاری برادران خوزه دیوید روآ و دیوید روآ تأسیس شد.
این پروژه به عنوان تنها باشگاه کمدی برای استفاده از مجموعه های NFT به عنوان عضویت تبلیغ شد. با این حال، تبلیغات به سرعت برای سرمایه گذاران پروژه به سردرگمی تبدیل می شود.
روایتی فریبنده
Comedy Monsters از طریق کمدینهای معروف ونزوئلا به مخاطبان آمریکایی لاتین علاقه مند NFT رسید.
کاردوسو و بنیانگذارانش در نشریاتی مانند فوربس مکزیک و در برنامه های محبوب و پادکست های کمدی ظاهر شده اند. Nos Reiremos de Esto و اسکوئلا دی نادا.
گوش دادن به بخشی اسکوئلا دی نادا نایروبی، کلکسیونر NFT، با نام مستعار “چگونه با NFT پول در بیاوریم”، برای اولین بار در مورد باشگاه کمدی فرضی آشنا شد. بعداً، آنها تصمیم گرفتند به جامعه CMC بپیوندند و خودشان یک NFT بخرند.
نایروبی توضیح داد: “این مکالمه جایی است که می توانید واقعاً داستان فروش پروژه را تعریف کنید.”
در طول این قسمت، مجریان با خوزه دیوید، یکی از بنیانگذاران کمدی هیولاها، که خود را به عنوان “کارشناس NFT” منصوب کرده است، مصاحبه می کنند. در چت، خوزه دیوید از مثالی استفاده میکند که یکی از اولین سرمایهگذاران Bored Ape Yacht Club است که طبق گزارشها با فروش یکی از NFTهایش بیش از 300000 دلار درآمد کسب کرده است.
داستان «سریع ثروتمند شدن» با شعار «خودت تحقیق کن» دنبال میشود و اغلب توسط به اصطلاح متخصصان استفاده میشود تا بیانگر این باشد که اظهارات قبلی نباید به عنوان توصیه مالی تلقی شوند.
نایروبی گفت: “برای فردی که تازه وارد اکوسیستم NFT شده است، این می تواند منجر به انتظارات نادرست شود.”
CMC به طور رسمی در نوامبر 2021 با ارائه NFT 10100 راه اندازی شد. قیمت شروع هر کدام 0.1 اتر (ETH) بود که در زمان فروش از 400 تا 500 دلار متغیر بود. تا زمانی که تمام NFT ها فروخته نشوند، هیولاها برای صاحبانشان آشکار نمی شوند.
کاردوسو به کوین تلگراف گفت که هدف این کلوپ کمدی «ارائه هر چه بیشتر مزایای تجربی، مادی و اقتصادی» برای اعضای خود است.
با این حال، فراتر از جدید بودن پیشنهاد پروژه، هرگز مشخص نبود که CMC چگونه ارزش NFT های خود را حفظ یا افزایش می دهد. در بخش کوچکی از تنها سه جمله در وب سایت، سازندگان توکنومیک پشت این پروژه را توضیح می دهند.
“چقدر نادر [the NFT] یعنی احتمالاً مزایای بهتری خواهد داشت و قطعاً ارزش بیشتری خواهد داشت.»
“شکست” جامعه
دوره پس از راه اندازی اولیه مجموعه NFT می تواند برای تعیین موفقیت پروژه حیاتی باشد. ارزش توکن ها به ادامه علاقه عمومی در سرمایه گذاری بستگی دارد و پروژه ها را برای اجرای استراتژی های بازاریابی موفق تحت فشار قرار می دهد.
بنیانگذاران CMC به قدری نگران فروش Monster NFT های خود بودند که اعضای سابق گزارش دادند که سازندگان پروژه جامعه را تحت فشار قرار داده اند تا استراتژی های فروش برای فروش آنها ارائه دهند.
از ما خواسته شد تا به صورت عملی استراتژی های بازاریابی را ارائه دهیم. نایروبی اضافه کرد که یک قرعه کشی ادعایی در جامعه میمون جهش یافته NFT وجود دارد، مشروط بر اینکه Comedy Monsters Club تنها در 15 روز فروخته شود.
فشار بر جامعه روی یک نکته کلیدی دیگر انباشته شد: اجرای ضعیف نقشه راه باشگاه.
نقشه راه CMC پنج مرحله داشت: تولید یک پادکست، یک جشنواره کمدی انحصاری برای مالکان، بازیها و جوایز قرعهکشی در ETH، یک بنیاد، و یک شعبه ایالات متحده.
با وجود پست های شبکه های اجتماعی ویترین از آنجایی که سال 2022 سال موفقی برای CMC بود، جامعه آن تجربه بسیار متفاوتی را به اشتراک گذاشت. این پروژه یک پادکست را شروع کرد، اما پس از کمتر از 20 قسمت متوقف شد. بنیانگذاران CMC رویدادهایی برگزار کردند، اما اینها منحصر به فرد نبودند و بلیط های محدودی برای دارندگان NFT در دسترس بود. حتی قرعهکشیها در نهایت از جوایز ETH به توزیع CMC NFT منتقل شدند.
این پروژه هرگز به هدف خود برای فروش کامل نرسید. طبق قرارداد هوشمند او، 2320 مالک با مجموع 7660 هیولا وجود دارد.
کاردوسو گفت که تعداد قابل توجهی اما نامشخص NFT در نمایشهای تبلیغاتی و هدایا استفاده شده است و سقوط بازار کریپتو در سال 2022 را عامل شکست پروژه در فروش دانست.
یک تخمین تقریبی از درآمد باشگاه کمدی نشان میدهد که CMC بر اساس تخمینهایی از ارزش توکنهای فروختهشده در زمان عرضه، میتواند بین ۲ تا ۳ میلیون دلار درآمد داشته باشد.
امروزه، قرارداد هوشمند CMC موجودی 0 ETH را نشان می دهد و فقط کمی بیش از 300 دلار ETH در کیف پول اصلی پروژه باقی می ماند.
“کشیدن فرش نرم”
جامعه هرگز دقیقاً نمیدانست که این بودجه در نقشه راه پروژه چگونه خرج شده است یا برادران کاردوزو و روآ چقدر دریافت کردهاند، و همین امر باعث میشود که یک کشش نرم احتمالی وجود داشته باشد.
تردیدها در مورد اعتبار پروژه در اوایل مارس 2022، زمانی که مالکان شروع به شکایت از بی توجهی بنیانگذاران به جامعه کردند، به وجود آمد.
بر اساس شهادت چندین مالک سابق CMC، نگرانی ها از زمانی شروع شد که دیوید، که به عنوان مدیرعامل پروژه منصوب شده بود، گروه Discord را ترک کرد و برادرش، خوزه دیوید، اندکی پس از آن وارد شد. جامعه نیز هست گزارش شده است دارندگان CMC که در چت های تلگرام سوال می پرسند بلاک می شوند.
کاردوسو به کوین تلگراف گفت که در 9 نوامبر 2022 قرارداد جدایی را با هم بنیانگذاران سابقش امضا کرد و خود را به عنوان یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل در راس پروژه گذاشت. برخی از جزئیات این معامله محرمانه باقی ماند.
در نوامبر، صاحبان CMC و اعضای جامعه همچنین به عدم شفافیت در مورد استفاده از بودجه اشاره کردند.
مالک یک نام مستعار CMC، RAMXx، ادامه داد به تماشای بودجه پروژه در بلاک چین سوابق عمومی نشان داد که با استفاده از میانگین قیمت ETH از نوامبر 2021 تا ژوئن 2022، 411.9 ETH با ارزش بیش از 1.18 میلیون دلار از پروژه حذف شد و با استفاده از صرافیهای مختلف ارزهای دیجیتال معامله شد.
ویکتور نوگوئرا کاربر ونزوئلایی توییتر نیز با نشان دادن روند خود اطلاعات بیشتری را به اشتراک گذاشت. ردیابی همه چیز در بلاک چین
تحقیقات او همچنین نشان داد که پول بین سه کیف پول تقسیم شده است. این قرارداد نشان می دهد که دو کیف پول هر کدام 25 درصد سهام دریافت می کنند و کیف پول سوم که جامعه فرض می کند توسط برادران روآ کنترل می شود و کاردوسو به ترتیب 50 درصد از سهام را دریافت می کند.
کاردوسو مبلغ کیف پول کوین تلگراف را تأیید کرد: “تمام درآمد حاصل از کودتا به سه کیف پول تقسیم شد. منطقاً من و هم بنیانگذاران قبلی ام برای اداره باشگاه به این کیف پول ها دسترسی داشتیم.”
با این یافتهها، جامعه تأیید کرده است که پروژه فاقد کیف پول جامعه است، ابزاری که اغلب در جوامع Web3 استفاده میشود و به مالکان اجازه میدهد وجوه سرمایهگذاری شده را پیگیری کنند و به عنوان خزانهداری برای نقشه راه پروژه عمل میکند.
فقدان کیف پول اجتماعی برای برخی از دارندگان CMC NFT که قیمت پایه سرمایه گذاری آنها در حال حاضر فقط 0.015 ETH یا کمتر از 30 دلار است، شوکه کننده بود.
کاردوسو یافتههای انجمن را به کوینتلگراف تأیید کرد و اظهار داشت که Monster NFTها به سادگی «عضویت در باشگاه با نقشه راه همراه با مزایا» هستند.
«منابع یا وجوه متعلق به فروشنده توکن است، نه جامعه. او توضیح داد که هیچ قرارداد اجتماعی وجود ندارد که بگوید وجوه متعلق به جامعه یا کیف پول «جامعه» است.
صحبت در مورد بی نظمی های CMC در دسامبر 2022 به رسانه های اجتماعی رسید. آلفونزو گونزالس، مدیر انجمن، به یاد آورد در فضای توییتر که در آن بنیانگذاران بداهه های زیادی همراه با کمبود قابل توجه شفافیت و استراتژی های ناپایدار برای همگام شدن با نقشه راه انجام می دهند.
منطقه خاکستری NFTها
در صنعت NFT امروزی، حمایت های قانونی از کاربران هنوز نامشخص است. از آنجایی که فضای Web3 برای ایجاد قوانین خاص خود به شدت به جوامع متکی است، کاربران اغلب در پروژههایی شرکت میکنند که وعدههای زیادی میدهند اما تعهدات کمی را بر شرکتکنندگان خود تحمیل میکنند.
این را می توان در – یا عدم وجود آن – بیان اهداف و روشن کردن ضرب الاجل ها در نقشه راه پروژه مشاهده کرد. اگر بنیانگذاران در صورت عدم دستیابی به اهداف پروژه، اقدامات پاسخگویی را ارائه ندهند، و شرکت کنندگان یا ذینفعان آنها را ادعا نکنند، در صورت شکست پروژه ممکن است منجر به زیان برای جامعه شود.
تنها قول قابل مشاهده ای که سازندگان Comedy Monsters به جامعه خود دادند، یک نقشه راه خشن بود. این پروژه در صورت عدم دستیابی به اهداف خود، فاقد ضرب الاجل و نتایج مشخص بود. کل پروژه بر اساس مزایای NFTها است که مزایای دنیای واقعی از جمله رویدادهای کمدی بینالمللی و سایر تجربیات مانند کارگاهها را فراهم میکند.
به گفته ماریا لوندنو، وکیل و یکی از بنیانگذاران پروژه NFT Disrupt3rs، این عدم اطمینان منجر به قطع ارتباط شدید بین بنیانگذاران و جامعه شده است.
«آنها وعده های بسیار مبهمی دادند و تلاش هایی برای تحکیم آنها صورت گرفت. با این حال، نه طرف های متعهد تعریف شده و نه مهلتی برای تعهدات وجود دارد. وی گفت: هیچ تعهد قراردادی قابل مطالبه نیست.
لودونیو افزود: «گفتن جملاتی مانند «احتمالاً ارزش آن افزایش مییابد» ممکن است به نظر یک حدس و گمان یا بازگشت سرمایه باشد، اما همچنین میتواند ناآگاهی آشکار باشد.
پس از طوفان رسانه های اجتماعی، Comedy Monsters Club با ارائه رویدادها و کارگاه های آموزشی به صاحبان خود همچنان فعال است.
کاردوسو گفت این پروژه علیرغم آسیب هایی که به وجهه باشگاه وارد شده ادامه خواهد داشت. او گفت: «بخشی از آن یادگیری و رشد است.
لودونیو همچنین معتقد است که در نهایت، سازندگان Comedy Monsters Club اهمیت تعیین قوانین و انتظارات روشن برای خود و صاحبانشان را دست کم گرفتند:
“من معتقدم که هر دو طرف (سازندگان و جامعه) با تنظیم نکردن و مطالبه قوانین روشن اشتباه کردند. جامعه پولی را از دست داد و سازندگان اعتبار خود را از دست دادند. این وضعیت به دلیل عدم درک قوانین دنیای سنتی هنوز در وب 3 اعمال می شود.”
نویسنده: Diana Aguilar