در هر کسبوکار چند سؤال اساسی وجود دارد که باید به آنها پاسخ دهید. برای مثال، نیازهای مشتریان شما چیست؟ آیا مشتریان به محصولات شما اعتماد دارند؟ آیا نظرات مشتریان درمورد کالاها یا خدماتتان را شنیدهاید؟ جواب تمام این سؤالات در یک کلمه خلاصه میشود: مارکتینگ.
مارکتینگ به یک کسبوکار کمک میکند تا مشتریان خود را بهخوبی شناخته، آنها را با محصولات خود آشنا کرده و باعث تعامل آنان با برند و محصولات خود شود. درنهایت هم فروش و افزایش درآمد رقم خواهد خورد. بهتر است اینگونه بیان کنیم که بدون مارکتینگ، موفقیت یک کسبوکار دور از انتظار به نظر میرسد. برای درک بهتر این موضوع، ابتدا به تعریف مارکتینگ میپردازیم.
Marketing چیست؟
مارکتینگ اصطلاحی است که طیف وسیعی از فعالیتها را در بر میگیرد، که هدف آن آگاهکردن مردم از محصولات و خدمات شما و ترغیب آنها به خرید همان محصولات است. درحالیکه تبلیغات رایجترین روش مارکتینگ بوده، اما شامل تحقیقات مصرفکننده، طراحی محصول و همچنین جنبههای دیگر میشود.
در گذشته مارکتینگ حول محور تکنیکهای بازاریابی سنتی ازجمله تلویزیون و رادیو متمرکز بود. اگرچه بازاریابی سنتی هنوز رواج دارد، اکنون دیجیتالمارکتینگ به شرکتها این فرصت را میدهد تا در ایمیل، رسانههای اجتماعی و استراتژیهای بازاریابی محتوا مشارکت کنند.
5 دلیل اهمیت مارکتینگ در توسعۀ کسب و کار
مهم است که به یاد داشته باشید مارکتینگ یک فرایند است و به زمان و توجه زیادی نیاز دارد. بااینحال، اجرای آن مزیتهای فراوانی دارد که در ادامه به آنها اشاره کردهایم.
۱) مارکتینگ باعث آگاهی از برند میشود
آگاهی از برند نشان میدهد که مخاطبان هدف شما چقدر با کسبوکارتان آشنا بوده و چقدر دربارۀ آن میدانند. آگاهی از برند به کسبوکارها کمک میکند تا مشتریان خود را حفظ کرده و از طرفی به مشتریان جدید دست یابند.
آگاهی از برند بسیار مهم است؛ زیرا مصرفکنندگان اغلب به برند آشنا اعتماد کرده و از آن خرید میکنند. برای مثال، مصرفکنندهای که به یک برند خاص شامپو عادت دارد، کمتر پیش میآید که شانسی به یک برند غریبه داده و از آن خرید کند، حتی اگر آن برند غریبه ارزانتر بوده و ترکیبات مشابهی داشته باشد.
هنگامی که یک مصرفکننده از یک کسبوکار آگاه است، نهتنها آن را به دیگر رقبا ترجیح میدهد، بلکه بارها از آن خرید کرده و درواقع به مشتری وفادار آن کسبوکار تبدیل میشود. از طرفی، مشتریان برندی که با آن آشنا هستند، برند را به دوستان و آشنایان خود معرفی میکنند. مارکتینگ با انجام فعالیتها و استراتژیهای مختلف، یک برند را در چشم مخاطب برجسته کرده، آن را به افراد بیشتری معرفی میکند و باعث فروش روزافزون آن میشود.
۲) مارکتینگ موجب شناخت مخاطبان هدف میشود
یکی از مهمترین بخشهای هر کسبوکاری، شناخت نیاز مشتری آن کسبوکار است. با پاسخ دقیق به این سؤال که «مشتریان شما به چه چیزهایی نیاز دارند؟» میتوانید در کسبوکار خود بهسرعت رشد کنید. رشد کسبوکار، آرزوی هر کارفرمایی است و مشتریان، بزرگترین مؤلفهای هستند که در این امر تأثیر میگذارند. مشتریان کسانی هستند که طول عمر و پیشرفت سازمان را مشخص کرده، درآمد، بازگشت سرمایه و… را رقم میزنند. حال چه چیزی بهتر از شناخت دقیق مشتری، تجربۀ رضایتبخش آنها را به دنبال دارد. حال جالب است بدانید که تمام فعالیتهای مارکتینگ، حول شناخت دقیق مشتری میچرخد.
۳) مارکتینگ تعامل با مخاطبان و مشتریان را رقم میزند
یک کسبوکار میتواند با استفاده از مارکتینگ و از طریق رسانههای اجتماعی، ایمیل یا خدمات مشتری با مخاطبان یا سایر مشاغل ارتباط برقرار کند. برای مثال، محتوای وبلاگها یا مقالات یک کسبوکار، با پاسخدادن به سؤالات مخاطبان، به تقویت تعامل با مشتری کمک میکند. یا ارسال ایمیلهای مفید و اطلاعرسانی از تخفیفات، در مشتاقکردن مشتری برای تعامل و خرید مجدد تأثیرگذار است. این تعامل و ارتباط با مخاطبان با استفاده از مارکتینگ، افزایش فروش و وفاداری مشتری را به دنبال خواهد داشت.
۴) مارکتینگ باعث افزایش فروش میشود
مارکتینگ به شما کمک میکند محصولات یا خدمات خود را به مخاطبان هدفتان بفروشید. نکتۀ اصلی هر کسبوکاری کسب درآمد است و بازاریابی یک کانال ضروری برای رسیدن به آن هدف نهایی خواهد بود. برخی از متخصصان معتقدند بدون بازاریابی، بسیاری از مشاغل وجود نخواهند داشت؛ زیرا درنهایت بازاریابی چیزی است که موجب فروش میشود. مطمئناً شما بهعنوان صاحب یک کسبوکار، باید یک محصول خوب و مخاطبپسند ارائه دهید؛ اما اگر نتوانید آنها را از پیشنهادهای خود مطلع کنید، چگونه میتوانید فروش داشته باشید؟ مارکتینگ این مسیر را برای شما هموار خواهد کرد.
۵) مارکتینگ باعث رشد کسبوکار میشود
مارکتینگ یک استراتژی مهم برای تضمین رشد کسبوکار شماست. درحالیکه مشتریان فعلی شما همیشه باید اولویت اصلی شما باشند، تلاشهای مارکتینگ میتواند در گسترش مشتریان جدید بسیار مؤثر باشد. تلاشهای نهچندان زمانبر مانند پستهای رسانههای اجتماعی و کمپینهای ایمیلی، نهتنها میتوانند مشتریان فعلی را درگیر کنند، بلکه مشتریان جدید را به برند جذب میکنند. در اصل، مارکتینگ آیندۀ کسبوکار شما را از طریق تعامل با مشتریان جدید و قدیمی تضمین میکند.
کلام آخر
در انتها باید بدانید که مارکتینگ روشهای گوناگونی دارد. برای مثال، شما میتوانید با ایجاد بلاگپستها، به نیاز مشتریان پاسخ داده و آنها را با کالا یا خدمات خود آشنا کنید. میتوانید برای جذب مشتریان بیشتر، یک محصول جدید تولید کرده و از طریق بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر، آن را به گوش مخاطبان هدفتان برسانید. حتی میتوانید با کمک سایت صباویژن در دیگر سایتها، رسانههای اجتماعی و رسانههای پرمخاطب ایرانی، برند خود را به دیگران معرفی کنید.