واقعیت افزوده (XR) چیست، توضیح داده شد


واقعیت افزوده به ترکیبی از فناوری های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی اشاره دارد.

آیا متاورس نوعی واقعیت افزوده است؟

XR و ایده متاوره اگر نگوییم یکسان، بسیار به هم مرتبط هستند.

XR شامل ترکیب تنظیمات دیجیتال و فیزیکی برای ایجاد تجربیات جذاب است. از سوی دیگر، فراجهان یک جهان مجازی یا شبکه ای از واقعیت های مجازی و افزوده شده به هم پیوسته است. این فناوری از محدودیت‌های فناوری XR فراتر رفته و فضای دیجیتال گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که در آن کاربران می‌توانند با طیف وسیعی از جوامع مجازی و تجربیات تعامل داشته باشند.

محتوای تولید شده توسط کاربر، تعاملات اجتماعی، مکان‌های آنلاین مداوم و مکانیسم‌های اقتصادی، فروشگاه ابرداده را تعریف می‌کنند. هدف آن ارائه یک تجربه مشترک، همهجانبه و مشارکتی است که فراتر از یک فناوری خاص XR است.

مفهوم Metaverse فراتر از XR است و چشم‌اندازی وسیع‌تر از یک جهان مجازی کاملاً تحقق یافته با اقتصاد، پویایی اجتماعی و فرصت‌هایی برای تعامل و خلاقیت کاربر را در بر می‌گیرد. در حالی که XR با ارائه فناوری های اصلی برای تجربیات مجازی و افزوده به تحقق متاورس کمک می کند، مفهوم متاورس فراتر از XR است.

چالش های واقعیت افزوده

واقعیت افزوده با چالش هایی مانند محدودیت های فنی، راحتی کاربر، توسعه محتوا، قابلیت همکاری و ملاحظات حفظ حریم خصوصی مواجه است.

محدودیت های فنی در ارائه تجربیات XR با کیفیت بالا یکی از چالش های اصلی است. نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری قوی برای سیستم های XR آنها را گران می کند و ممکن است مانع پذیرش عمومی آنها شود، به ویژه برای افراد یا سازمان هایی که بودجه کمی دارند.

علاوه بر این، برخی از کاربران ممکن است درد و مشکلات حسی ناشی از ماهیت فراگیر XR، مانند بیماری حرکت، خستگی چشم یا گیجی داشته باشند. برای پذیرش و پذیرش گسترده تر، اطمینان از راحتی و ایمنی پوشنده در طول جلسات طولانی XR بسیار مهم است.

ضرورت توسعه و ایجاد محتوا چالش دیگری را مطرح می کند. تجارب XR نیازمند فناوری خاص و مواد خاص پلت فرم است. ایجاد محتوای XR با کیفیت بالا که به دانش مدل سازی سه بعدی، انیمیشن و طراحی تعاملی نیاز دارد، می تواند زمان و منابع زیادی را صرف کند. هنوز پیدا کردن محتوای XR متنوع و جالب برای استفاده در بسیاری از زمینه ها و زمینه ها دشوار است.

استانداردسازی و قابلیت همکاری چالش های دیگری را ایجاد می کند. XR شامل انواع پلتفرم‌ها، فناوری‌ها و دستگاه‌ها است که هر کدام دارای الزامات قابلیت همکاری منحصر به فرد هستند. فعال کردن تجارب چند پلتفرمی و قابلیت همکاری یکپارچه بین سیستم‌های XR مختلف می‌تواند دشوار باشد و مانع یکپارچه‌سازی و پذیرش گسترده شود.

حریم خصوصی و مسائل اخلاقی نیز چالش های مهمی در XR هستند. نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی، امنیت و رضایت کاربر باید برطرف شود، زیرا تجربیات XR نیازمند جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های کاربر است. استفاده از XR در زمینه های حساس مانند مراقبت های بهداشتی، آموزش یا محل کار نیز سوالات اخلاقی را مطرح می کند که نیازمند بررسی دقیق مالکیت داده ها، رضایت و استفاده مسئولانه است.

مزایای واقعیت افزوده

XR مزایایی مانند غوطه وری پیشرفته، یادگیری پیشرفته، تجسم کارآمد، همکاری از راه دور و افزایش دسترسی را ارائه می دهد.

XR غوطه وری پیشرفته ای را ارائه می دهد که به کاربران امکان می دهد کاملاً خود را در محیط های مجازی گم کنند. این محیط غوطه ور، شبیه سازی های آموزشی واقعی تر، مطالب آموزشی جالب و تجربیات سرگرمی جذاب را ایجاد می کند.

XR با تسهیل تعامل مستقیم و یادگیری عملی، یادگیری و حافظه را بهبود می بخشد. کاربران می توانند با اشیاء مجازی تعامل داشته باشند، مفاهیم دشوار را تجسم کنند و با درگیر شدن در سناریوهای تعاملی، حفظ و درک اطلاعات را بهبود بخشند.

XR کاربردهای مهمی در صنایع تولید، معماری و مراقبت های بهداشتی دارد که امکان بررسی مشترک طراحی، تجسم های واقعی و نمونه سازی مجازی را فراهم می کند. این منجر به تصمیم گیری بهتر، کارایی بیشتر و هزینه های کمتر می شود.

علاوه بر این، XR با تسهیل جلسات مجازی و به اشتراک گذاری فضاهای مجازی بدون توجه به مکان های فیزیکی، از همکاری از راه دور پشتیبانی می کند. این باعث افزایش تولید، کاهش هزینه های سفر و تشویق همکاری های بین المللی می شود.

علاوه بر این، با تولید تجربیات فراگیر برای افراد دارای معلولیت، XR پتانسیل افزایش دسترسی را دارد. این می تواند روش های ارتباطی مختلف، رابط های کاربری انعطاف پذیر و تحریک حسی را ارائه دهد.

XR – AR – VR – MR: تفاوت چیست؟

XR، AR، VR و MR فن آوری های مختلفی هستند که درک ما از واقعیت را تغییر می دهند. XR اصطلاحی است که AR، VR و MR را در بر می گیرد.

جدول زیر تفاوت بین XR، VR، AR و MR را خلاصه می کند:

واقعیت افزوده چگونه کار می کند؟

XR با ایجاد تجربیات همهجانبه ای کار می کند که اجزای دنیای واقعی و مجازی را ترکیب می کند. کار خاص XR، اعم از VR، AR یا MR، به فناوری استفاده شده بستگی دارد.

در اینجا نحوه عملکرد این فناوری ها آمده است:

واقعیت مجازی

فناوری VR با جایگزینی محیط کاربر با محیط مجازی، تجربیات همهجانبه ای را ایجاد می کند. کاربران از هدست واقعیت مجازی با سنسورهای یکپارچه برای نظارت بر حرکات سر استفاده می کنند. این هدست تصاویر سه بعدی استریو را نمایش می دهد که حس عمق و غوطه وری را به کاربر القا می کند.

تجربه واقعی بیشتر با صدای فضایی ارائه شده توسط هدفون یا بلندگوهای داخلی افزایش می یابد. کاربران از کنترل‌کننده‌های دستی برای تعامل با محیط مجازی استفاده می‌کنند و سیستم این کنترل‌کننده‌ها را برای نقشه‌برداری از مکان‌ها و حرکات کاربران نظارت می‌کند.

واقعیت افزوده

گنجاندن ویژگی های مجازی در محیط های دنیای واقعی به عنوان AR شناخته می شود که درک و تعامل کاربر با محیط خود را افزایش می دهد. تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و عینک‌های AR ویژه می‌توانند تجربیات واقعیت افزوده را ارائه دهند. دوربین دستگاه محیط را ضبط می کند، در حالی که ژیروسکوپ ها و شتاب سنج ها جهت گیری و موقعیت دستگاه را نظارت می کنند.

نرم افزار AR فید دوربین را تجزیه و تحلیل می کند و ویژگی ها و اشیاء را در محیط واقعی شناسایی می کند. دید کاربر با اشیاء مجازی، متن یا تصاویر بر روی صفحه نمایش دستگاه یا از طریق عینک AR رندر و روی هم قرار می گیرد. صفحات لمسی، ژست‌ها و فرمان‌های صوتی می‌توانند توسط کاربران برای ارتباط با اجزای مجازی استفاده شوند.

واقعیت مختلط

به لطف واقعیت ترکیبی، که شامل هر دو عنصر VR و AR است، کاربران می توانند با عناصر مجازی تعامل داشته باشند در حالی که هنوز از محیط فیزیکی خود آگاه هستند و با آن در تعامل هستند. هدست‌های MR مانند سیستم‌های AR و VR مجهز به دوربین، سنسور و نمایشگر هستند.

با استفاده از دوربین ها و حسگرها، سیستم MR فضای فیزیکی را برای نمایش دیجیتالی محیط واقعی ترسیم می کند. پس از آن، اشیاء مجازی رندر شده و در میدان دید کاربر در جای خود ثابت می شوند و بدین ترتیب تعامل و انسداد طبیعی با محیط اطراف فراهم می شود. کاربران می توانند ضمن مشاهده و تعامل با محیط واقعی، آیتم های مجازی را دستکاری کرده و با آنها تعامل داشته باشند.

نمای کلی واقعیت افزوده

واقعیت بسط یافته (XR) به فناوری‌هایی اشاره دارد که محیط‌های واقعی و مجازی را با هم ترکیب می‌کنند تا تجربیات جذاب و همه‌جانبه‌ای ایجاد کنند.

واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) تنها تعدادی از فناوری‌های زیر چتر XR هستند. VR فناوری است که افراد را در یک شبیه سازی تمام دیجیتال غوطه ور می کند و آنها را از محیط اطرافشان جدا می کند.

یک محیط مجازی اغلب از طریق صفحه نمایش یا لنز مشاهده می شود، در حالی که کاربران از یک هدست VR استفاده می کنند که حرکات سر را ضبط می کند. کاربران می توانند محیط مجازی را کشف کنند، با اشیا تعامل داشته باشند و از طریق تجربیات VR در فعالیت های مختلف شرکت کنند.

AR درک و تعامل کاربر با محیط فیزیکی خود را با قرار دادن اطلاعات دیجیتال در دنیای واقعی افزایش می دهد. AR اغلب با گوشی های هوشمند، تبلت ها یا عینک های AR استفاده می شود. با قابلیت نمایش اشیاء مجازی، متن یا تصاویر به دنیای واقعی، کاربران می توانند همزمان با هر دو جنبه مجازی و فیزیکی تعامل داشته باشند. صنایع متعددی از برنامه های واقعیت افزوده از جمله بازی، آموزش، ناوبری و آموزش صنعتی استفاده می کنند.

MR یک شکل ترکیبی از واقعیت است که اجزای VR و AR را ادغام می کند. کاربران سیستم‌های MR می‌توانند با آیتم‌های مجازی تعامل داشته باشند و در عین حال از محیط واقعی خود آگاه باشند و با آن تعامل داشته باشند. استفاده از هدست یا عینک خاص یکی از نیازهای رایج برای MRI است که به اشیاء مجازی اجازه می دهد تا با ردیابی مکان و محیط اطراف کاربر ظاهر شوند و با دنیای واقعی تعامل داشته باشند.

محدوده واقعیت افزوده

فناوری های XR برای اهداف مختلفی از جمله تفریح، بازی، آموزش، شبیه سازی های آموزشی، جلسات و همکاری آنلاین، طراحی معماری و صنعتی، مراقبت های بهداشتی و غیره استفاده می شوند. XR با ایجاد تجربیات فراگیر و جذاب فراتر از رابط های سنتی، این پتانسیل را دارد که نحوه ارتباط ما با اطلاعات، برقراری ارتباط، یادگیری و تجربه دنیای مجازی را به طور کامل تغییر دهد.


نویسنده: Onkar Singh

اشتراک گذاری و حمایت

تصویر امیر کرمی

امیر کرمی

کارشناس تولید محتوا و علاقه مند به ارز دیجیتال و دنیای فناوری 😉

دیدگاهتان را بنویسید