خطرات بالای برنامه های رمزنگاری به این معنی است که توسعه دهندگان اغلب باید امنیت را در اولویت قرار دهند – اما این به قیمت تجربه ضعیف کاربر تمام می شود.
وضعیت فعلی تجربه کاربری Web3 مانند رانندگی با یک خودروی گیربکس دستی است – کنترل بیشتری وجود دارد، اما به گفته تعدادی از طراحان UX، اکثر کاربران آن را غیر ضروری میبینند.
در طول سالها، بحث در مورد پذیرش جریان اصلی وب 3 حول نیاز به بهبود تجربه کاربری کریپتو و «سهولت استفاده» متمرکز شده است.
با این حال، در توییتر 12 جولای برای پست کردنطراح UI/UX Web3 «0xDesigner» استدلال میکند که ویژگیهای خاصی از بلاک چین، ایجاد برنامههای کاربردی مشابه Web2 را با استفاده آسان دشوار میکند.
مقایسه تجربه کاربر Web2 در مقابل Web3
خبرنگاری از یک نشریه کریپتو از من در مورد تفاوت بین web2 و web3 UX پرسید. یک موضوع بازجویی معنادار که به اندازه کافی پوشش داده نشده است. بنابراین، من قصد دارم برخی از افکار کلی را به اشتراک بگذارم، به این امید که باعث ایجاد گفتمان بیشتر شود.
چرا…
— 0xDesigner (@0xDesigner) 12 ژوئیه 2023
به گفته 0XDesigner، یکی از مشکلات اصلی پیادهسازی ارزهای دیجیتال این است که هر اقدامی «غیرقابل برگشت» است – هیچ «دکمه لغو» روی بلاک چین وجود ندارد و اشتباهات گران هستند. آنها افزودند:
“به این فکر کنید: Web2 مانند رانندگی یک ماشین خودکار است. بسیار ساده است؛ شما وارد می شوید، روی پدال می روید و می روید. Web3، از طرف دیگر، بیشتر شبیه یک چوب رانندگی است.
آنها افزودند: “شما باید دنده ها، کلاچ را درک کنید و دائماً سرعت سنج را کنترل کنید، در غیر این صورت به گیربکس آسیب می زنید یا ماشین را متوقف می کنید.”
0xDesigner در صحبت با Cointelegraph استدلال کرد که اکثر “جمعیت بزرگ” ممکن است به حاکمیت (کنترل و مالکیت) که بلاک چین ارائه می دهد اهمیتی ندهند.
پارادوکس تجربه کاربر Web3
توماس لینگ، طراح سابق رابط کاربری در شرکت فناوری بلاک چین Immutable و استودیوی بازی سازی Web2 Riot Games به کوین تلگراف گفت که رابط کاربری در Web2 به طور کلی ساده تر است زیرا در Web3 مالکیت و کنترل به کاربر داده می شود.
لینگ توضیح داد در حالی که این امر Web3 را منحصر به فرد می کند، اما پیچیدگی بیشتری به باطن اضافه می کند:
“در حالی که یک برنامه Web2 ممکن است فقط نیاز به نمایش 1 مرحله از 5 مرحله داشته باشد، یک برنامه Web3 باید تمام 5 مرحله را نشان دهد تا کاربر بتواند یک عمل را انجام دهد و ارزش پیشنهادی Web3 را حفظ کند.”
لینگ توضیح داد که به همین دلیل است که طراحان Web3 UI/UX در اجرای «جادو» در هنگام ایجاد یک اپلیکیشن با کاربری آسان «محدود» هستند.
Crypto باعث شد در oh و GM به UX/UI فکر کنم pic.twitter.com/ayEIbWQPDg
— irena (@irena_clarke) 4 جولای 2023
لینگ گفت: این امر به ویژه زمانی دشوار است که تیم های محصول با تصمیم گیری های طراحی به خطر افتاده مواجه شوند:
“این کمی پارادوکس است – با سادهتر کردن جریانهای Web3، باید کنترل کاربر شروع به دور شدن از نقطه Web3 را در دست بگیریم.”
0xDesigner معتقد است مسئله دیگر عدم اولویت دادن به تجربه کاربر در پروژه های Web3 است.
“از آنچه من دیده ام، اکثر تیم های محصول مهندسی گرا هستند. نسبت طراح به توسعه دهنده کمتر از web2 است. این اغلب منجر به راهحلهای فنی بیشتری میشود.»
این ممکن است به دلیل خطرات بالای Web3، به ویژه در مورد برنامه های مالی باشد، که به این معنی است که کارکنان بیشتری بر امنیت و پیشگیری از خطا تمرکز خواهند کرد.
مرتبط با: این پلتفرم با ارائه نام های ENS به کاربران CEX، تجربه کاربر را بهبود می بخشد
0xDesigner معتقد است که پذیرش انبوه Web3 زمانی اتفاق خواهد افتاد که به یک برنامه واقعاً مفید مانند بازی و موسیقی تبدیل شود.
«مسئله پذیرش ابتدا قابلیت استفاده است، نه قابلیت استفاده. باید یک بازی خوب یا موسیقی خوب باشد. فکر نمیکنم اگر وب 3 باشد مهم نیست.»
آنها اضافه کردند که برنامه های ارزهای دیجیتال نیز باید “احساس نامرئی بودن” داشته باشند.
«من فکر میکنم چرخه رمزنگاری بعدی توسط برنامههای کاربردی مصرفکننده که توسط رمزارز طراحی میشوند هدایت میشود، اما کاربران متوجه نمیشوند که این رمزارز است مگر اینکه به دقت نگاه کنند.»
برعکس، رایان سلکیس، مدیرعامل مساری ناچیز مشکل UX/UI در 11 جولای فضاهای توییتر پذیرفته شد.
فقط کمتر از 1 ساعت تا بعدی ما در جاده #mainnet2023 شکاف ها! پیوستن @twobitidiot، @bloomberg_seth & @mikeykremer همانطور که در راه حل های موجود محصولات رمزنگاری و مفید بودن آنها غوطه ور می شوید.
https://t.co/StNxv2kOoG pic.twitter.com/DzS8Vuxasg
– مساری (@MessariCrypto) 11 جولای 2023
کیف پولها خوب هستند، قطعاً چیزهایی وجود دارد که باید مورد نظر باشد. […] اما بسیاری از چیزهای واقعاً خارج از زنجیره، اجتماعی و نظارتی که پذیرش بلندمدت را مختل می کند.
مجله: Web3 Gamer: آیا اپل بازی را اصلاح خواهد کرد؟ SEC از Metaverse متنفر است، Logan Paul در Steam ترول کرد
نویسنده: Brayden Lindrea