دنیای شرکتها مملو از اجساد شرکتها (و ارزهای دیجیتال) است که خیلی دیر فهمیدند که اثر Lindy نمیتواند آنها را نجات دهد.
اگر از مردم بپرسید که آیا شرکتهایی که دههها (یا حتی بیش از یک قرن) وجود داشتهاند، شانس بیشتری برای پشت سر گذاشتن دوران سخت اقتصادی مانند رکود نسبت به استارتآپها دارند، اکثر مردم به شرکت قدیمی پاسخ خواهند داد. برتری دارد.
به طور مشابه در فضای کریپتو، هرچه بیت کوین، اتریوم یا سایر آلتکوینها بیشتر رشد کنند و باقی بمانند، مردم میگویند که برای مدتی ادامه داشته است و بنابراین شروع به نفوذ به جریان اصلی میکند و به عنوان چیزی در نظر گرفته میشود که برای مدت طولانی دوام خواهد داشت. در حالی که.
اثر Lindy اصطلاحی است که برای نشان دادن این موضوع به کار می رود که یک استارتاپ قدیمی که کارهای زیادی را در طول زمان انجام داده است (حتی در رمزارزها)، در مقایسه با یک استارتاپ جدید که آزمایش نشده است، احتمال بقای بیشتری دارد. این کتاب در اغذیه فروشی لیندی در شهر نیویورک آغاز شد و بعداً توسط نویسنده ای مانند نسیم نیکلاس طالب و مقاله او در نیویورکر در سال 1964 با عنوان قانون لیندی رایج شد.
بحث اثر Lindy این است که یک محصول، شرکت، خدمات، مد، مد، فناوری و دیگران در طول زمان سنتها و فرهنگ خود را توسعه میدهند که به مدیریت، کارمندان، طرفداران و حامیان آنها کمک میکند تا کنار هم بمانند و با یکدیگر روبرو نشوند. از کسالت همچنین برای توجیه موفقیت یا شکست آینده کمدین ها، کتاب های منتشر شده و حتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال استفاده شده است.
اما اثر Lindy بهانه ای برای اجتناب از سازگاری با تغییرات در محیط کسب و کار، فناوری و هنجارهای اجتماعی نیست. دنیا مملو از شرکت های قدیمی مانند سیرز، فایر استون، پان ام، مک دانل داگلاس، کردیت سوئیس، بانک بارکلیز و سایرین است که تاریخچه طولانی و موفقی دارند اما تا به امروز دوام نیاورده اند. استفاده متکبرانه از اثر Lindy بدون ارزیابی واقع بینانه از تهدیدات تنها به نفع خود شرکت است.
به عنوان مثال، فیلم Blockbuster را در نظر بگیرید که در دهه 80 با اجاره دی وی دی و اجاره فیلم کاست ویدیویی تسلط داشت. استارتاپی به نام نتفلیکس میخواست Blockbuster آنها را بخرد، اما مدیران Blockbuster شک داشتند و این معامله را نادیده گرفتند. نتفلیکس که اکنون یک غول جهانی استریم و تولید فیلم است، جایگزین بلاک باستر شده است.
دیگری نوکیا است که همراه با رقبای خود مانند موتورولا و سونی اریکسون بر دنیای تلفن های همراه آنالوگ حکومت می کند. اگرچه این شرکت ها هنوز گوشی های هوشمند موجود دارند، اما رقبای جدیدی مانند اپل، سامسونگ و گوگل (از طریق اندروید) از آنها پیشی گرفته اند. مشکل دوباره این بود که قادر به انطباق با تغییرات جدید جهانی در تحولات فنی، اجتماعی و اقتصادی نبودیم.
گاهی اوقات پویایی جهان به طور چشمگیری تغییر می کند و دهه ها شرایط مختلف ممکن است به موفقیت یک شرکت کمک کرده باشد. این اغلب در دنیای فناوری اتفاق می افتد. برای مثال، قبل از ظهور ریزپردازندههای پرسرعت، پردازنده مرکزی IBM بر دنیای تجارت تسلط داشت. لپتاپها، رایانههای رومیزی و سرورها در حال حاضر ستون فقرات اکثر سیستمهای فناوری اطلاعات سازمانی را تشکیل میدهند، و این ممکن است در آینده تغییر کند و رهبران فناوری جدید را جایگزین قدرتمندان قدیمی کند. تلفن های همراه جایگزین تلفن های پرداختی و پیجر شده اند و لپ تاپ ها جایگزین بسیاری از رایانه های رومیزی شده اند.
تداوم قدرت بیت کوین از سال 2008 و نحوه بازگشت آن پس از سقوط های دردناک توسط بسیاری از حامیان آن و برخی کارشناسان به عنوان نمونه ای از اثر Lindy مورد استفاده قرار گرفته است. اتریوم نیز بخشی از این کمپ را آغاز کرده است. همچنین می توان استدلال کرد که سولانا پس از ارتباط با FTX از یک تجربه تقریباً کشنده بهبود یافت و اکنون وضعیت بسیار خوبی دارد.
اما در مورد سایر آلتکوین ها و پروژه های مرتبط با رمزارزها چطور؟ ما هرگز نمی توانیم این را بگوییم، اما نشانه های پرپرواز چند سال پیش دیگر با ما نیست. حداقل در 100 نفر برتر. فقط زمان مشخص خواهد کرد، اما داشتن حمایت قوی از جامعه بخش بزرگی از موفقیت آنها است.
از سوی دیگر، برخی از سکه های جدید، سرنوشت را با غرور بیش از حد وسوسه می کنند. یک مثال رایج در این مورد این است که برخی از توکنها به منظور جلب حمایت هزاران نفر از کاربران اولیه، از airdrops استفاده میکنند. سپس این هواداران را فریب می دهند و ناگهان اعلام می کنند که ایردراپ نیست. ایجاد دشمن از طریق شبکه های آزمایشی بدون انگیزه (به عنوان مثال) و از دست دادن بخش های بزرگی از جامعه اولیه خود در حالی که آنها جوان هستند، طرحی برای موفقیت نیست، اما به نظر می رسد برخی از پروژه ها چنین فکر می کنند.
وقتی کلمه «کلاهبرداری» یا کلمات مشابه را در توییتر رمزنگاری میبینید، میدانید که این توکنها کاربران اولیه خود را به امید یک airdrop خوب عصبانی میکنند. بدترین آنها کلاهبرداری های واقعی هستند، زیرا آنها توکن های خود را در طول IDO خود می فروشند، اما سپس به جامعه خود آسیب می رسانند و با پول خریدار ناپدید می شوند تا دوباره به عنوان چیز دیگری ظاهر شوند. متأسفانه، به نظر می رسد که این کلاهبرداران خود اثر Lindy دارند.
اگر افکت Lindy مانند یک دروغ سفید کوچک عمل کند که به تیم یا شرکت Web3 کمک می کند تا باور کنند که می توانند به آن دست یابند، با توجه به اینکه همه کار خود را انجام می دهند، پس سودمند است. این مانند یک صحبت سریع با خود قبل از یک رویداد ورزشی است. پراید به یک شرکت یا جامعه کمک می کند تا با احساس همبستگی در دستیابی به ماموریت و چشم انداز شرکتی خود گرد هم بیاید. موانعی که در طول زمان بر آنها غلبه میکنند، به عنوان یک نیروی الزامآور بین آنها عمل میکنند.
اما اگر از آن به عنوان منبع اعتماد کاذب و غرور استفاده شود که پشتوانه کار مورد نیاز برای به روز بودن نیازهای تجاری فعلی نباشد، این یک قانون کلی است که نباید به آن تکیه کرد.
دنیای شرکتها مملو از اجساد شرکتها (و ارزهای دیجیتال) است که خیلی دیر فهمیدند که اثر Lindy نمیتواند آنها را نجات دهد.
زین جفر مدیر عامل شرکت زین ونچرز است که بر روی Web3 و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات تمرکز دارد.
این مقاله از طریق حلقه نوآوری Cointelegraph منتشر شده است، یک سازمان بررسی شده متشکل از مدیران ارشد و کارشناسان که آینده را از طریق قدرت ارتباطات، همکاری و رهبری فکری در صنعت فناوری بلاک چین می سازند. نظرات بیان شده لزوماً منعکس کننده نظرات Cointelegraph نیست.
نویسنده: Zain Jaffer