چارچوب قانونی اتحادیه اروپا برای بازارهای دارایی رمزنگاری خیلی خوب نیست، اما سطحی از وضوح را برای ایالات متحده فراهم می کند.
در حالی که تنظیمکنندههای ایالات متحده مانند گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار، ادعاهای مخربی را مطرح کرده و ادعا میکنند که «سالها شفافیت» در مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد، اتحادیه اروپا در ماه آوریل با تأیید بازار داراییهای رمزنگاری شده (MiCA) اقدام واقعی انجام داد. ) چارچوب نظارتی . . اگرچه کامل نبود، اما حرکتی حیاتی در مسیر درست برای صنعت ما بود و سیگنالی بود که نشان میدهد ایالات متحده در صورت ادامه ایستادن و تکیه بر مقررات منسوخ شده، عقب خواهد ماند.
همانطور که بیت کوین (BTC) از مفاهیم قدیمی تکنولوژیکی، اقتصادی و مالی برای ایجاد چیزی جدید استفاده می کند، تنظیم کننده ها نیز باید چارچوب های نظارتی و امنیتی مالی موجود را برای ایجاد یک محیط موفق برای شرکت کنندگان اصلاح کنند. عناصر مفید و معتبر زیادی در چارچوب های مالی و نظارتی فعلی ما وجود دارد.
مرتبط با: ETF بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را متحول خواهد کرد
از سوی دیگر، مسائل زیادی در صنعت بلاک چین وجود دارد که چارچوب نظارتی سنتی به اندازه کافی به آنها رسیدگی نمی کند. این منجر به ناامیدی و اتلاف منابع می شود زیرا وکلا بر سر تفسیر احتمالی اظهارات به جای پیروی از قوانین به وضوح تعریف شده نزاع می کنند.
در حالی که کاربردهای عملی Web3 پتانسیل بالایی را نشان میدهد، ریمیکسی که برای افزایش کارایی، باز بودن و انصاف برای همه شرکتکنندگان اختصاص داده شده است، اما این یک ریمیکس از سیستم مالی سنتی باقی میماند.
MiCA: یک مرحله ضروری اما متوسط برای ویرایش
با وجود زبان پیچیده در مورد مقررات مالی و اوراق بهادار، وضعیت در واقع ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. به طور خلاصه، مقررات ما سعی می کند از انجام کارهای بد مردم با دیگران جلوگیری کند. به عنوان مثال می توان به تروریست هایی اشاره کرد که برای تسهیل اقدامات تروریستی پول می فرستند یا دریافت می کنند، یا کلاهبردارانی که ادعاهای متقلبانه به سرمایه گذاران دارند. همچنین شامل حصول اطمینان از اینکه افراد و نهادهای دارای مجوز نسبت به مجموعه ای از استانداردهای عملیاتی توسعه یافته در طول تاریخ بازارهای مالی مدرن ما پاسخگو هستند.
به عبارت فنی تر، قوانین حاکم بر این استانداردهای عملیاتی عبارتند از:
- قوانین مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم
- قوانین اوراق بهادار و کالا
- تنظیم زیرساخت های بازار
علیرغم اصرار SEC مبنی بر اینکه مقررات فعلی به طور گسترده این سه موضوع را پوشش میدهد، بسیاری از عناصر موفق میشوند از شکافهای این تعاریف، قوانین و مجازاتهای تقریباً 100 ساله عبور کنند. تا حد زیادی می توانیم این مشکل را به دو چیز نسبت دهیم.
یکی از آنها طبقه بندی دارایی های دیجیتال است. آیا آنها کالا هستند یا اوراق بهادار یا در دسته بندی کاملاً جدیدی قرار می گیرند؟ توکنهای دیجیتال اغلب ویژگیهای یکی، هر دو یا هیچکدام را نشان میدهند، که یک معضل مهم برای چارچوبهای موجود ایجاد میکند.

دوم، سرعت نوآوری بسیار بیشتر از سرعت چارچوبهای نظارتی مالی سنتی آهسته و پیچیده برای انطباق است. دولت ها مسئولیت ایجاد مقرراتی را دارند که به اندازه کافی قوی باشد تا از سوء استفاده ها جلوگیری کند و از سهامداران محافظت کند و در عین حال به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا بتواند با پیشرفت های وعده داده شده توسط این صنعت در حال رشد سازگار شود. چگونه از این مقامات انتظار می رود که با یک قرارداد هوشمند رقابت کنند که می تواند در عرض چند دقیقه مستقر شود و سپس در همان روز به روز شود تا منطق و پارامترهای کاملاً متفاوتی داشته باشد؟
برای کسانی از ما در این صنعت پرشتاب، واضح است که به مقررات و دستورالعملهای جدیدی نیاز داریم که با مزایا و چالشهای منحصربهفردی که Web3 ارائه میکند، هماهنگ باشد.
در حالی که MiCA یک ابتکار امیدوارکننده است، این چارچوب به چالش کشیده خواهد شد زیرا کشورهای عضو اتحادیه اروپا چارچوب را در دادگاه های داخلی خود آزمایش می کنند و پرونده هایی با نتایج متفاوت را اصلاح می کنند. همانطور که گفته شد، در اینجا جنبه های خوب، بد و زشت MiCA وجود دارد.
MiCA: خوب
بهترین بخش MiCA؟ قوانین سختگیرانهتر و مجازاتهای بیشتر برای ارائهدهندگان خدمات داراییهای رمزنگاریشده که وجوه مشتری را از دست میدهند! این یک مشکل طولانی مدت در فضای کریپتو است که در آن صرافی ها و کیف پول ها در هنگام هک یا به خطر افتادن مسئولیتی ندارند و کاربران وجوه خود را از دست می دهند که منجر به از دست دادن ده ها میلیارد دلار بدون هیچ گزینه ای برای کاربران می شود. این غیرقابل قبول است و به طور مستقیم به تخریب غیرقابل برگشت بسیاری از افراد در صنعت ما توسط بازیگران بد کمک کرده است.
MiCA: بد
اگرچه هدف اولیه جلوگیری از دستکاری بازار است، اما اکثر دستکاری ها در خارج از اتحادیه اروپا (از طریق سازمان های فراساحلی) صورت می گیرد، بنابراین به طور مستقیم به بسیاری از افراد کمک نمی کند. اما می تواند به طور غیرمستقیم به بازار کمک کند زیرا نشان می دهد که تنظیم کننده ها به چه سمتی حرکت می کنند. اما زمانی که پرونده به قاضی می رسد بستگی به مجازات دارد.
مرتبط با: 3 نکته از مقررات MiCA اتحادیه اروپا
امور مالی غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی آینده به وضوح مستثنی هستند. اگرچه عدم درج DeFi مثبت تلقی می شود، اکثریت قریب به اتفاق تراکنش ها و فعالیت های زنجیره ای DeFi هستند و ناامید کننده است که حذف شده است.
MiCA: زشت
متأسفانه، بسیاری از عناصر هشداردهنده یا “زشت” در MiCA وجود دارد که خوانندگان باید از آنها آگاه باشند، نه فقط اگر شهروندان اتحادیه اروپا هستند.
- “قاعده سفر” نظارت و ثبت تراکنش های مالی و فعالیت های آنلاین را به طور چشمگیری افزایش داده است و ارائه دهندگان خدمات را مجبور می کند گیرنده و همچنین فرستنده هر تراکنش را شناسایی کنند.
- آستانه بسیار پایین 1000 یورویی برای گزارش منجر به افزایش نظارت در مقایسه با آستانه سنتی 10000 دلار برای بانکهای ایالات متحده میشود. با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق تخلفات مالی توسط بانکها و مؤسسات بزرگتر از طریق پولشویی و سایر فعالیتهای کلاهبرداری انجام میشود، آزاردهنده است که مردم عادی در معرض این سطح اورولی از نظارت قرار میگیرند.
- تایید رسمی قانونگذاران قبل از راه اندازی توکن یا نقدینگی لازم است. این به طور قابل توجهی تعداد پروژه های قانونی آغاز شده در اتحادیه اروپا را به طور مستقیم و غیر مستقیم کاهش می دهد. سخت است فرض کنیم که صف ها کوتاه و روند سریع باشد. دولت ها بارها و بارها ثابت کرده اند که کند و ناکارآمد هستند، به خصوص در مورد فناوری های جدید.
مشکل اساسی دیگری وجود دارد که ذاتی هر مقررات اتحادیه اروپا است و نیاز به تکرار دارد: ماهیت پراکنده سیستم دادگاه اتحادیه اروپا، نتیجه گیری معنادار در مورد تأثیر تصمیمات فردی آینده را دشوار می کند. به طور خلاصه، این یک برد کوچک برای Web3 است و به کار بسیار بیشتری از تنظیم کننده ها در سراسر جهان نیاز دارد.
این در تضاد کامل با سیستم قضایی ایالات متحده است، که به طور سنتی، اگر نه Web3، یک پایگاه تصمیم گیری حقوقی یکپارچه و محکم دارد. مجموعه ای از تصمیمات پراکنده باعث می شود که سایر کشورها با سرعت تمام به دنبال MiCA باشند. در عوض، آنها احتمالا منتظر خواهند بود تا ایالات متحده چارچوب محکم و دستورالعمل های نظارتی خود را ارائه دهد.
تنظیمکنندهها، اپراتورهای بورس و بنیانگذاران همگی میگویند تا زمانی که ایالات متحده مجموعهای از دستورالعملهای نظارتی را داشته باشد، بسیار با دقت و آهسته پیش خواهند رفت. اگرچه آنها ممکن است از MiCA الهام بگیرند، اما ستاره شمالی آنها نیست.
صنعت بلاک چین در چهارراهی برای تنظیمکنندهها و کاربران قرار دارد. از آنجایی که تنظیمکنندهها برای همگام شدن با سرعت سریع نوآوری در صنعت تلاش میکنند، زندگیهای بیشماری توسط کلاهبرداری و کلاهبرداری نابود شده است.
این مقاله برای اهداف اطلاعاتی عمومی است و نباید مشاوره حقوقی یا سرمایه گذاری در نظر گرفته شود. دیدگاهها، نظرات و دیدگاههای بیانشده در اینجا به تنهایی متعلق به نویسنده است و ممکن است منعکسکننده یا نماینده دیدگاهها و نظرات Cointelegraph نباشد.
نویسنده: Mike Sarvodaya