اگرچه بلاک چین چندین سال است که یک موضوع اصلی در دنیای مالی و تجارت بوده است، قطعاً برای پیوستن به این موج نوآوری دیر نیست.
بخش خصوصی فقط سطح پتانسیل تحول آفرین فناوری بلاک چین را خراش می دهد. کسبوکارهای سنتی باید شروع به تطبیق با Web3 کنند، در غیر این صورت در خطر رها شدن هستند.
اینترنت جدید رسید
Web3 فقط یک کلمه کلیدی نیست. این یک پارادایم جدید رادیکال است که در آن مردم عادی نه تنها می توانند دنیای دیجیتال را تجربه کرده و به آن کمک کنند، بلکه بخشی از آن را مستقیماً و ایمن نیز در اختیار دارند. فراتر از ابتکارات بومی Web3، این فناوری تعدادی مزیت را برای شرکتهای Web2 ارائه میکند که میتواند به اطمینان از ارتباط مداوم آنها کمک کند.
در حالی که بسیاری از شرکتهای بزرگ Web2 در حال بررسی چگونگی ادغام بلاک چین هستند، هنوز روزهای اولیه برای بخش خصوصی برای پذیرش Web3 است. با تبلیغات کمتر و ماهیت جدی تر، بازار نزولی زمان مناسبی برای شرکت ها برای پیاده سازی ویژگی های Web3 است که روابط مشتری، امنیت و اعتماد را در بین سهامداران بهبود می بخشد.
همه چیز را ساده نگه دارید
شرکتهای Web2 باید به دنبال راهحلهای بلاک چین سفارشی باشند که بتواند کسبوکارشان را به روشهای ملموس بهبود بخشد. تمرکز بر دسترسی در طول این فرآیند و جلوگیری از پیچیدگی غیر ضروری برای کاربران نهایی مهم است.
فناوری Web3 می تواند بخش ارزشمندی از پشته فناوری شما باشد بدون اینکه برای مشتریان شما قابل مشاهده باشد یا نیاز به تجربه بلاک چین داشته باشد. برای مثال، تجربه Starbucks Odyssey از کلکسیونهای زنجیرهای استفاده میکند، اما به کاربران اجازه میدهد تا از درون برنامه وب استارباکس، فقط با یک کارت اعتباری و بدون نیاز به دانش قبلی، «مهر» را خریداری کنند.
برای سادهسازی فرآیند نصب محصولات دارای Web3، کسبوکارهای سنتی باید مفهوم انتزاع حساب را نیز درک کنند. انتزاع حساب به این معنی است که شرکتها میتوانند با سفارشیسازی نحوه تعامل افراد با بلاک چین، تجربه بهتری برای مشتری ارائه دهند. یکی از موارد استفاده بالقوه، پرداخت هزینه های تراکنش از طرف کاربران است تا کاربران بتوانند به سرعت و به طور یکپارچه تراکنش های زنجیره ای را آغاز کنند.
یک عملیات کارآمد را اجرا کنید
همچنین مهم است که فرآیندهای داخلی کسب و کار خود را هنگام مهاجرت به Web3 ساده و در دسترس نگه دارید. داشتن متخصصان داخلی بلاک چین می تواند مفید باشد، اما باید پیمانکاران متخصص Web3 یا ارائه دهندگان خدمات برچسب سفید را نیز در نظر بگیرید تا به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کنند. این به شما انعطافپذیری بیشتری میدهد و میتواند به ابتکارات بلاک چین شما کمک کند تا کمتر از بودجه و طبق برنامه باقی بمانند.
در پایان روز، رهبران کسبوکار باید به دنبال راههای خلاقانهای باشند که میتواند به Web3 کمک کند مشتریان خود را خوشحال کند و در عین حال سادگی و کارآمدی را برای همه ذینفعان در اولویت قرار دهد.
با جامعه خود ارتباط برقرار کنید
جذب و حفظ مشتری برای هر کسب و کاری بسیار مهم است. شرکت ها به طور معمول مقادیر زیادی از منابع را صرف تلاش برای به دست آوردن مشتریان جدید و وفادار نگه داشتن آنها می کنند. در عصر بلاک چین، راههای جدید بسیاری برای ایجاد تجربیات شخصی مشتری، پاداش دادن به وفاداری و ایجاد ارتباطات پایدار با مشتریان وجود دارد.
بیشتر استراتژیهای حفظ مشتری بر ایجاد احساس خاص بودن در هر مشتری تمرکز دارند. با قدرت Web3 برای توزیع داراییهای دیجیتال منحصر به فرد، هرگز آسانتر نبوده است که جامعه خود را با یک تماس شخصی که باعث میشود کاربران احساس کنند واقعاً مالک بخشی از امتیاز رسانه مورد علاقه خود، شرکت خودروسازی یا موارد دیگر هستند، آسانتر نبوده است.
همانطور که Web3 بالغ می شود، دیگر کافی نیست یک کسب و کار موجود در Web2 را انتخاب کنید و با عناصر سطحی بلاک چین مقابله کنید. چالش، یافتن راه هایی برای ارائه ارزش واقعی و جذب مشتریان به روشی پایدار است.
یکی از نمونههای آن Starbucks Odyssey است که برنامه پاداشهای زنجیره قهوه معروف را برای ارائه مزایای جدید مبتنی بر Web3 مانند کلاسهای مسترکلاس آنلاین و رویدادهای ویژه گسترش میدهد. Starbucks Odyssey علاوه بر این، از یک هویت نام تجاری تثبیت شده با عناصر اضافی گیمیفیکیشن، شخصی سازی و انحصاری پشتیبانی می کند.
امنیت داده های خود را بهبود بخشید
علاوه بر مالکیت بخشی از برند مورد علاقه خود، بلاک چین همچنین به کاربران این امکان را می دهد که مالکیت داده های آنلاین و هویت دیجیتال خود را پس بگیرند. دنیای جدید Web3 به این معنی است که کاربران می توانند مستقیماً اطلاعات خود را کنترل کنند نه اینکه تحت سلطه فناوری بزرگ باشند.
مفاهیم جدید مانند هویت خودمختار (SSI) به این معنی است که مشتریان ممکن است به زودی مایل به اشتراک گذاری داده های خود به عنوان بخشی از یک رابطه سودمند متقابل باشند که فقط وفاداری به برند را بیشتر تقویت می کند.
علاوه بر این، این الگوی داده جدید می تواند به افزایش امنیت از طریق تمرکززدایی Web3 منجر شود. سیلوهای متمرکز داده غول های فناوری می تواند منجر به عواقب فاجعه باری شود، مانند به خطر افتادن 3 میلیارد حساب یاهو تنها در سال 2013.
از آنجایی که Web3 از فناوری دفتر کل توزیع شده برای ذخیره ایمن داده ها استفاده می کند، شرکت های Web2 می توانند این راه حل ها را برای کاهش خطر نشت، سرقت و اطلاعات تکراری اتخاذ کنند. ذخیره سازی Web3 به جای داشتن یک نقطه شکست مانند ذخیره سازی سنتی داده ها، که می تواند بهره برداری از آن را بسیار سخت تر کند، به توافق نیاز دارد.
اعتماد و شفافیت را افزایش دهید
بخش کلیدی بیتکوین و اخلاق گستردهتر Web3 این است که «تأیید کنید، اعتماد نکنید». این باور به این معنی است که افراد باید قدرت بیشتری برای تأیید مستقل آنچه درست است داشته باشند. بنابراین، Web3 علاوه بر افزایش تعامل مشتری و امنتر کردن دادههای آنها، میتواند به کسبوکارها نیز در جلب اعتماد بیشتر کمک کند. این به این دلیل است که فناوری بلاک چین به شرکت ها اجازه می دهد تا عملیات مهمی را در زمینه هایی مانند مدیریت زنجیره تامین با دید بسیار بیشتری انجام دهند.
در حالی که لزوماً لازم نیست همه جنبههای یک کسبوکار به صورت عمومی در بلاک چین در دسترس باشد، این میتواند به کاهش مشکلات ناشی از کاهش اعتماد مصرفکننده، بهویژه در بخش مالی کمک کند.
به عنوان مثال، افزایش شفافیت می تواند به جلوگیری از حملات بانکی مانند آنچه اخیراً در بانک سیلیکون ولی رخ داد کمک کند. Web3 علاوه بر نظارتهای نظارتی، سطح جدیدی از نظارت را فراهم میکند که میتواند به اطمینان از منظم بودن ترازنامه شرکتها کمک کند و به طور بالقوه حتی از موج بعدی فرارهای بانکی جلوگیری کند.
کار شما هنوز زود است
اگرچه بلاک چین چندین سال است که یک موضوع اصلی در دنیای مالی و تجارت بوده است، قطعاً برای پیوستن به این موج نوآوری دیر نیست. استارتآپهای بلاک چین تنها بخشی از معادله در این انقلاب دیجیتالی هستند، زیرا دگرگونی مداوم شرکتهای سنتی نیز میتوانند از این موج جدید کارایی، عملکرد و کاهش هزینهها بهره ببرند. چه این فناوری برای کاربران نهایی قابل مشاهده باشد یا نه، مصرف کنندگان امروزی خواهان برندهای جذاب، ایمن و قابل اعتمادتر هستند. در هر یک از این زمینه ها، Web3 اینجاست تا به شما کمک کند.
ولفگانگ روکرل او مدیرعامل ایستاری ویژن و Entity.global است. تخصص او در استارتاپ های Web3، DeFi و GameFi است.
این مقاله از طریق حلقه نوآوری Cointelegraph منتشر شده است، یک سازمان بررسی شده متشکل از مدیران ارشد و کارشناسان که آینده را از طریق قدرت ارتباطات، همکاری و رهبری فکری در صنعت فناوری بلاک چین می سازند. نظرات بیان شده لزوماً منعکس کننده نظرات Cointelegraph نیست.
نویسنده: Wolfgang Rückerl