Sandbox خصوصی کروم به جای تکیه بر کوکیهای شخص ثالث، رفتار کاربران را در مرورگر کنترل میکند.
بر اساس پست وبلاگی این شرکت، گوگل کروم “Privacy Sandbox”، پلتفرم داخلی ردیابی و مدیریت تبلیغات خود را در 11 سپتامبر راه اندازی کرد. این پلتفرم در ابتدا برای درصد کمی از کاربران در دسترس بود اما اکنون برای تقریباً 97 درصد از کاربران در دسترس است. گوگل گفت 3 درصد باقیمانده در چند ماه آینده شامل خواهد شد.
کارشناسان حریم خصوصی از سیستم جدید ردیابی انتقاد کردند. با این حال، گوگل در اطلاعیه خود از این موضوع دفاع کرد و اعلام کرد که Sandbox خصوصی باید برای حذف کوکی های شخص ثالث و اثر انگشت پیاده سازی شود.
به جای کوکیهای شخص ثالث، Google Sandbox خصوصی را به کاربران Chrome ارائه میکند و ردیابی موضوعات مورد علاقه را با تمرکز بر حریم خصوصی ارائه میدهد. اما نگرانی هایی در مورد شفافیت و جمع آوری داده ها وجود دارد. کاربران می توانند موضوعات تبلیغاتی را در تنظیمات کنترل کنند. #PrivacySandbox pic.twitter.com/fLzLZO309m
– پلتفرم هوش جهانی داده در زمان واقعی (@KIDataApp) 8 سپتامبر 2023
بر اساس پلتفرم تجزیه و تحلیل کسب و کار 6sense، بیش از 80 درصد از وب سایت ها از سرویس Adsense گوگل برای ایجاد تبلیغات در صفحات خود استفاده می کنند. Adsense کوکی ها را در مرورگر کاربر قرار می دهد تا به طور موثر تبلیغات را برای خوانندگان هدف قرار دهد. این کوکیها رفتار کاربر را هنگام مرور از سایتی به سایت دیگر ردیابی میکنند و دادههایی را جمعآوری میکنند که میتواند برای تعیین اینکه چه محصولاتی ممکن است علاقهمند به خرید باشد، جمعآوری میکند. از آنجایی که این کوکی ها به جای وب سایت بازدید شده توسط Google تولید می شوند، اغلب به آنها «کوکی های شخص ثالث» می گویند.
برخی از پلتفرم های تبلیغاتی رقیب، مانند Microsoft Ads، از کوکی های شخص ثالث نیز استفاده می کنند.
طرفداران حریم خصوصی از قرار دادن کوکی های شخص ثالث انتقاد کرده اند و برخی از کاربران به دنبال راه هایی برای مسدود کردن آنها هستند. سافاری اپل، فایرفاکس موزیلا و مرورگر Brave’s Brave همگی به طور پیش فرض کوکی های شخص ثالث را مسدود می کنند. کاربران Chrome همچنین میتوانند این کوکیها را از منوی تنظیمات مسدود کنند.
در یک پست وبلاگ ژانویه 2020، گوگل استدلال کرد که مرورگرها نباید کوکی های شخص ثالث را به طور پیش فرض مسدود کنند تا زمانی که یک سیستم ردیابی جایگزین ایجاد شود. در این پست آمده است: «برخی از مرورگرها با مسدود کردن کوکیهای شخص ثالث به این نگرانیها واکنش نشان دادهاند.
به گفته گوگل، مسدود کردن کوکی های شخص ثالث می تواند منجر به موارد زیر شود:[encouraging] استفاده از تکنیک های غیر شفاف مانند انگشت نگاری (راه حلی تهاجمی برای جایگزینی کوکی ها) در واقع می تواند حریم خصوصی و کنترل کاربر را کاهش دهد.
اعلامیه 11 سپتامبر بیانیه ها و ادعاهای قبلی را تکرار می کند:
«بدون جایگزینهای مناسب برای حفظ حریم خصوصی برای کوکیهای شخص ثالث مانند Private Sandbox، خطر کاهش دسترسی به اطلاعات برای همه کاربران و تشویق تاکتیکهای تهاجمی مانند اثر انگشت را داریم.»
پلت فرم جدید Sandbox خصوصی Google Chrome امکان ردیابی داده های کاربر را در خود مرورگر فراهم می کند. بنابراین، گوگل معتقد است که حریم خصوصی را افزایش می دهد زیرا نیاز به کوکی های شخص ثالث را از بین می برد. با این حال، گوگل همچنین تاکید کرد که تا زمان دیگری شروع به مسدود کردن کوکی های شخص ثالث به طور پیش فرض نخواهد کرد.
مرتبط با: گوگل به اتهاماتی مبنی بر ردیابی داده های کودکان توسط تبلیغات پاسخ می دهد
بنیاد Electronic Frontier، یک گروه حامی حریم خصوصی دیجیتال، استدلال کرد که نسخه قبلی Private Sandbox کمک چندانی به بهبود حریم خصوصی نمیکرد، زیرا همچنان رفتار کاربران را ردیابی میکرد، البته در داخل مرورگر نه از طریق کوکیها. به گفته آنها، Sandbox خصوصی می تواند از برخی جهات حتی تهاجمی تر از کوکی های شخص ثالث باشد.
رابط کاربری جدید کروم نشان میدهد که جعبه ایمنی خصوصی را میتوان از طریق سه تنظیمات مختلف در منوی «حریم خصوصی آگهی» خاموش کرد.
مرورگر Brave همچنین پلتفرمی به نام “Brave Ads” را پیاده سازی کرده است که رفتار کاربران را ردیابی می کند. این ویژگی بهطور پیشفرض غیرفعال است و در صورتی که کاربران فعال کردن آن را انتخاب کنند، در ازای تبلیغاتی که مشاهده میکنند، مبلغی را در Basic Attention Tokens دریافت میکنند.
نویسنده: Tom Blackstone