گوگل با خط مشی جدیدی راه را برای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی هموار می کند


یک تغییر ظریف در توصیف سیستم محتوای مفید جستجوی گوگل می تواند به خوبی آغازگر دوره جدیدی از توزیع محتوا در اینترنت باشد. چیزی برای در آغوش گرفتن یا مکثی برای فکر کردن؟

در 16 سپتامبر، گوگل توضیحات سیستم محتوای مفید خود را به روز کرد. این سیستم برای کمک به مدیران وب سایت برای ایجاد محتوایی طراحی شده است که عملکرد خوبی در موتور جستجوی Google داشته باشد.

گوگل همه ابزارها و روش‌هایی را که برای «رتبه‌بندی» سایت‌ها استفاده می‌کند، فاش نمی‌کند، زیرا این موضوع در مدل کسب‌وکار و دارایی‌های معنوی ارزشمند آن نقش اساسی دارد، اما نکاتی را در مورد آنچه که باید و نباید وجود داشته باشد، ارائه می‌کند.

تا 16 سپتامبر، یکی از عواملی که گوگل روی آن متمرکز بود، این بود که چه کسی محتوا را نوشته است. این به سایت‌هایی که تصور می‌شود توسط افراد واقعی نوشته شده‌اند، وزن بیشتری می‌بخشد، با هدف ارتقای کیفیت بالاتر محتوای نوشته شده توسط انسان نسبت به محتوایی که با استفاده از ابزار هوش مصنوعی (AI) مانند ChatGPT نوشته شده است.

او در توضیح سیستم محتوای مفید خود بر این نکته تأکید کرد: «سیستم محتوای مفید جستجوی Google سیگنالی تولید می‌کند که توسط سیستم‌های رتبه‌بندی خودکار ما استفاده می‌شود تا مردم محتوای اصلی و مفید را بهتر ببینند. نوشته شده توسط مردمبرای افراد، در نتایج جستجو.”

اما در نسخه نهایی، خوانندگان چشم عقابی متوجه یک تغییر ظریف شدند:

«سیستم محتوای مفید جستجوی Google سیگنالی را تولید می‌کند که توسط سیستم‌های رتبه‌بندی خودکار ما استفاده می‌شود تا مردم محتوای اصلی و مفید ایجاد شده برای افراد در نتایج جستجو را بهتر ببینند.»

به نظر می رسد که محتوای نوشته شده توسط انسان دیگر برای گوگل نگران کننده نیست و این بعداً توسط سخنگوی گوگل تایید شد که به Gizmodo گفت: “این ویرایش یک تغییر جزئی بود. […] برای هماهنگی بهتر با راهنمایی های ما در مورد محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در جستجو. جستجو بیشتر به کیفیت محتوایی که رتبه بندی می کنیم و نحوه تولید آن است. اگر محتوا صرفاً با هدف رتبه‌بندی (چه توسط انسان یا اتوماسیون) تولید شده باشد، این امر خط‌مشی‌های هرزنامه ما را نقض می‌کند و ما به این موضوع در جستجو رسیدگی می‌کنیم، همانطور که سال‌ها با محتوای تولید انبوه با موفقیت انجام دادیم.

این البته سوالات جالبی را ایجاد می کند: گوگل کیفیت را چگونه تعریف می کند؟ پس چگونه خواننده تفاوت بین مقاله تولید شده توسط انسان و مقاله تولید شده توسط ماشین را می داند و آیا به آنها اهمیت می دهد؟

مایک بینبریج، مالک پروژه باور به حقیقت، که موضوع تایید پذیری و مشروعیت را در اینترنت بررسی می کند، به کوین تلگراف گفت:

صادقانه بگویم، این تغییر سیاست تعجب آور است. شستن دستان خود از چیزی بسیار اساسی نفس گیر است. این درها را به روی موجی از اطلاعات کنترل نشده و بدون منبع که در اینترنت منتشر می شود، باز می کند.

حقیقت در مقابل هوش مصنوعی

وقتی صحبت از کیفیت به میان می آید، چند دقیقه تحقیق آنلاین به شما نشان می دهد که گوگل از چه نوع دستورالعمل هایی برای تعریف کیفیت استفاده می کند. فاکتورها عبارتند از طول مقاله، تعداد تصاویر و عنوان فرعی گنجانده شده، املا، دستور زبان و غیره. اتفاق میافتد.

همچنین عمیق‌تر می‌شود و به این می‌پردازد که یک سایت چقدر محتوا تولید می‌کند و هر چند وقت یک‌بار می‌توان از «جدی بودن» وب‌سایت ایده گرفت. و این به خوبی کار می کند. البته، چیزی که در واقع انجام نمی دهد این است خواندن ارزیابی آنچه در صفحه از نظر سبک، ساختار و دقت نوشته شده است.

زمانی که ChatGPT حدود یک سال پیش وارد صحنه شد، مکالمه حول توانایی آن برای ایجاد متون زیبا و مهمتر از همه متقاعدکننده بدون هیچ واقعیتی متمرکز شد.

در اوایل سال 2023، یک شرکت حقوقی در ایالات متحده به دلیل طرح دعوی قضایی با استناد به موارد و قوانین موجود جریمه شد. یک وکیل کنجکاو صرفاً از ChatGPT خواسته بود که خلاصه ای قوی در مورد این پرونده آماده کند، و او این کار را با استناد به سوابق و حقایقی که از هوا به ذهنش خطور کرده بود، انجام داد. قدرت نرم افزار هوش مصنوعی به قدری قوی است که برای یک چشم آموزش ندیده، متن هایی که تولید می کند کاملاً اصلی به نظر می رسند.

بنابراین یک خواننده چه کاری می تواند انجام دهد تا بداند آیا اطلاعاتی که پیدا کرده یا مقاله ای که خوانده است توسط شخصی نوشته شده است یا حتی درست است؟ ابزارهایی برای بررسی چنین چیزهایی وجود دارد، اما نحوه کار و دقت آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد. علاوه بر این، بعید است که کاربر عادی وب هر آنچه را که آنلاین می‌خواند تأیید کند.

تا به حال، این باور تقریباً کورکورانه وجود داشت که آنچه روی صفحه ظاهر می شود، درست مانند متن یک کتاب واقعی است. اینکه کسی در جایی تمام محتوا را بررسی کرده و مشروعیت می بخشد. اگرچه به طور گسترده ای شناخته شده نیست، گوگل قبلاً این کار را برای جامعه نیز انجام می داد، اما دیگر نه.

در این زمینه، قبلاً این باور کورکورانه وجود داشت که گوگل در تشخیص واقعی و غیر واقعی و فیلتر کردن بر اساس آن به اندازه کافی خوب است، اما چه کسی می‌تواند بگوید که در انجام این کار چقدر خوب است؟ شاید بیشتر محتوایی که در حال حاضر مصرف می شود توسط هوش مصنوعی ایجاد شده باشد.

با توجه به پیشرفت های مداوم هوش مصنوعی، این مقدار احتمالاً افزایش می یابد، به طور بالقوه خطوط را محو می کند و تشخیص یکی از دیگری را تقریبا غیرممکن می کند.

بینبریج اضافه کرد: “مسیری که اینترنت در آن است، مسیری خطرناک است، مسیری رایگان برای همه که در آن صفحه‌کلید واقعاً از شمشیر قدرتمندتر خواهد بود. به اتاق زیر شیروانی بروید و گرد و غبار دایره‌المعارف‌ها را پاک کنید؛ آنها به کار خواهند آمد! ”

گوگل به درخواست Cointelegraph برای اظهار نظر از طریق انتشار پاسخ نداد.


نویسنده: Alek Hidell

اشتراک گذاری و حمایت

تصویر امیر کرمی

امیر کرمی

کارشناس تولید محتوا و علاقه مند به ارز دیجیتال و دنیای فناوری 😉

دیدگاهتان را بنویسید