تحقیقات بانک کانادا نشان می دهد که پتانسیل وجود دارد، اما چالش های دستیابی به شمول مالی اغلب دست کم گرفته می شود.
یک استدلال رایج به نفع ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) این است که می تواند شمول مالی را افزایش دهد. در یک مقاله بحثی بانک مرکزی کانادا آمده است: جزئیات چگونگی دستیابی به این هدف و حتی معنای “شمولیت مالی” هنوز قابل بررسی است. نتیجهگیری میشود که بانکهای مرکزی برای ایجاد یک CBDC فراگیر با تعدادی چالشهای غیرمعمول و غیر سنتی مواجه خواهند شد.
نویسندگان مقاله با «شناسایی موانع مادی و شناسایی واقعیتهای نابرابری زیربنای آمارهای انبوه پرکاربرد»، سه نوع گنجاندن مورد نیاز برای یک روش پرداخت قابل دسترس جهانی را شناسایی کردند: شمول مالی، گنجاندن دیجیتال، و دسترسی عملی. موسسات مالی خصوصی ممکن است انگیزه ای برای رفع نیازهای افراد محروم نداشته باشند. نویسندگان در این زمینه گفتند:
“تحلیل ما نشان می دهد که تعداد افرادی که با موانع یا محرومیت مواجه هستند بسیار بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد.”
نویسندگان خاطرنشان می کنند که اگر هر سه جنبه دسترسی در نظر گرفته نشود، افرادی که در نوعی مشارکت با مشکلاتی روبرو هستند ممکن است در صورت اجرای CBDC با همان معایب روبرو شوند. به عنوان مثال، اعضای First Nations به طور متوسط در فاصله بسیار بیشتری از موسسات مالی نسبت به سایر کانادایی ها (25 کیلومتر در مقابل 1.9 کیلومتر) زندگی می کنند و گنجاندن مالی آنها به گنجاندن دیجیتال بستگی دارد.
سواد مالی و سهولت استفاده نیز نقش مهمی دارد. به گفته نویسندگان، جوانان کشورهای اول به احتمال زیاد به دیجیتال دسترسی دارند اما در استفاده از فناوری دیجیتال نسبت به همسالان غیر بومی خود مهارت کمتری دارند. سایر کانادایی ها ممکن است به دلیل ترس اغراق آمیز در مورد امنیت، در استفاده از فناوری دیجیتال مردد باشند.
باز کن #NTRDبا شرکت در فعالیت های محلی خود حمایت خود را نشان دهید.
سفر یادگیری خود را شروع کنید:
https://t.co/EW9h8ipiFK
https://t.co/OP0c25sx8N
#حقیقت و آشتی #پیراهن نارنجی دیروز pic.twitter.com/rja20HuaS1– بانک کانادا (@bankofcanada) 30 سپتامبر 2023
بار شناختی (سطح دشواری در استفاده از فناوری مالی دیجیتال) و سایر مسائل قابلیت استفاده موانع بالقوه برای دسترسی هستند و احتمالاً با افزایش سن جمعیت افزایش خواهند یافت. بر اساس نظرسنجی فوق، افراد مسن کمتر از افراد جوان از گوشی های هوشمند استفاده می کنند و کمتر از 60 درصد از جمعیت دارای مهارت های اینترنتی هستند که به عنوان متخصص یا پیشرفته در نظر گرفته می شود. به گفته نویسندگان، این موضوع به “تحقیق عمیق تر در طراحی برای دسترسی شناختی” نیاز دارد.
مطالب مرتبط: بیمه، کشاورزی، املاک و مستغلات: چگونه توکن سازی دارایی ها وضعیت موجود را تغییر می دهد
افراد دارای معلولیت نیز ممکن است در استفاده از فناوری با مشکلات بیشتری روبرو شوند. افراد دارای معلولیت در کانادا نسبت به سایر کانادایی ها دسترسی بسیار کمتری به اینترنت دارند.
نویسندگان خاطرنشان کردند که مشکل به جای ماهیت CBDC در ارائه خدمات نهفته است. غلبه بر این چالشها، بانکهای مرکزی را ملزم به مقابله با مسائلی میکند که در غیر این صورت فراتر از حوزه کاری آنها در نظر گرفته میشود.
این مطالعه نیازهای بخش های خاصی از جمعیت کانادا را بررسی کرد. مطالعه قبلی نشان داد که اکثر کانادایی ها به دلیل در دسترس بودن زیاد خدمات مالی در این کشور، دلیل کمی برای استفاده از CBDC دارند.
مجله: آیا باید به کودکان «قرص نارنجی» داد؟ وضعیت کتاب های کودکان بیت کوین
نویسنده: Derek Andersen