بخش هوش مصنوعی در دو سال گذشته شاهد سرمایه گذاری سریع بوده است، اما آیا این بدان معناست که بازار بیش از حد گرم شده است؟
از دستیارهای صوتی گرفته تا الگوریتم هایی که روندهای بازار جهانی را پیش بینی می کنند، هوش مصنوعی (AI) رشد انفجاری را تجربه می کند. اما مانند هر فن آوری نوظهور، نقطه ای وجود دارد که نوآوری خطرات اشباع بیش از حد را در پی دارد.
گسترش سریع ابزارها و راه حل های هوش مصنوعی در ماه های اخیر بحث هایی را در بین کارشناسان و سرمایه گذاران صنعت به راه انداخته است. آیا ما شاهد اوج دوران طلایی هوش مصنوعی هستیم یا در آستانه یک بازار اشباع فراتر از ظرفیت هستیم؟
چشم انداز فناوری همیشه پویا بوده است. نوآوری ها اغلب از توانایی بازار برای انطباق پیشی می گیرند.
تکنولوژی تاریخی رونق و رکود دارد
اواخر دهه 1990 شاهد حباب دات کام بودیم، دوره ای که با خوش بینی مشتاقانه در مورد شرکت های مبتنی بر اینترنت مشخص شد. استارتآپهایی که کمی بیش از حضور آنلاین داشتند، به ارزشهای خیرهکنندهای دست یافتند، اما بسیاری از آنها با ترکیدن حباب به طرز شگفتانگیزی سقوط کردند.
در سال 2017، جهان شاهد افزایش عرضه اولیه سکه (ICO) بود، روشی برای جمعآوری سرمایه که در آن پروژههای ارزهای دیجیتال جدید توکنهای اساسی خود را به سرمایهگذاران میفروشند.
این دوره با اشتیاق فراوان برای پتانسیل بلاک چین و فناوری های غیرمتمرکز مشخص شد. اما هیجان اغلب عملی بودن و امکان سنجی بسیاری از پروژه ها را تحت الشعاع قرار می داد.
در نتیجه، سرمایهگذاریهایی روی استارتآپهایی انجام شده است که یا کاربردهای محدودی در دنیای واقعی دارند یا در برخی موارد، هیچ ارتباط واقعی با ارزهای دیجیتال ندارند.
آخرین: گوگل با سیاست جدید راه را برای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی هموار می کند
یک مثال قابل توجه شرکت سابق لانگ آیلند Iced Tea Corp است. روند “نامگذاری بلاک چین” این شرکت در سال 2017 بود. این شرکت نوشابه تولید می کرد و ارتباط چندانی با بلاک چین نداشت. این شرکت در تلاش برای سرمایه گذاری بر هیجان بلاک چین، خود را “شرکت بلاک چین طولانی” نامیده است. تغییر نام تجاری به عنوان.
به دنبال این تغییر نام تجاری، قیمت سهام این شرکت افزایش یافت و سهام تنها در یک روز 275 درصد افزایش یافت. اگرچه هیچ تغییر قابل توجهی در مدل کسب و کار یا عملیات وجود نداشت، اما این افزایش ماهیت سوداگرانه بازار در آن زمان و طول مدتی که شرکت ها برای سوار شدن بر موج بلاک چین پیش می رفتند را نشان داد.
با این حال، شور و شوق کوتاه مدت بود. طبق گزارش Bitcoin.com، تقریبا نیمی از پروژه های ارائه دهنده ICO در سال 2017 تا فوریه 2018 شکست خورده بودند.
تاثیر هوش مصنوعی فراتر از حدس و گمان است
در حالی که حباب های دات کام و بلاک چین با حدس و گمان و گاهی اوقات کمبود ارزش ذاتی مشخص می شدند، موج هوش مصنوعی اساساً متفاوت است.
شرکتهایی مانند مایکروسافت و گوگل فقط به هوش مصنوعی نمیپردازند، بلکه برنامههای کاربردی دنیای واقعی را به نمایش میگذارند که با ادغام آن در محصولات و خدماتی که روزانه میلیونها نفر از آنها استفاده میکنند، صنایع را بهبود میبخشند.
مایکل کخ، بنیانگذار و مدیر عامل HubKonnect، یک پلتفرم هوش مصنوعی برای کمپین های بازاریابی فروشگاهی محلی، به کوین تلگراف گفت:
“بازار هوش مصنوعی احساس اشباع می کند زیرا افرادی که فکر می کنند متخصص فناوری هستند و در رمزنگاری شکست خورده اند اکنون به سمت فناوری داغ بعدی می روند: هوش مصنوعی. اما در واقع توسعه دهندگان و رهبران واقعی در زمینه هوش مصنوعی وجود دارند. باید چشمان پیشرفته ای وجود داشته باشد تا مردم بتوانند واقعاً به توسعه هوش مصنوعی ادامه دهند و از تکامل آن بهره مند شوند.
هوش مصنوعی مولد گوگل، Google Bard، تنها در ماه مه بیش از 140 میلیون بازدید کننده را جذب کرد، تیم های ورزشی تجزیه و تحلیل زمان واقعی دریافت می کنند و چت ربات های هوش مصنوعی در زمان و هزینه صرفه جویی بیشتری می کنند.
هوش مصنوعی مدرن عجله طلا
جذابیت هوش مصنوعی منجر به افزایش ابزارها، راه حل ها و ابتکارات مبتنی بر هوش مصنوعی شده است. بر اساس تحقیقات Precedence، ارزش بازار جهانی هوش مصنوعی در سال 2022 به 454 میلیارد دلار رسید و انتظار میرود در سال 2023 به 538 میلیارد دلار برسد.
سرمایه گذاری خطرپذیر (VC) به منبع اصلی تامین مالی صنعت هوش مصنوعی در سال 2023 تبدیل شده است. دادههای PitchBook نشان میدهد که استارتآپهای مولد هوش مصنوعی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ بیش از ۱.۷ میلیارد دلار جمعآوری کردند و ۱۰.۷ میلیارد دلار دیگر نیز هنوز بسته نشده است.
برخی از برجستهترین افزایشها، آنتروپیک با حمایت گوگل بود که ۴۵۰ میلیون دلار با ارزش ۵ میلیارد دلاری گزارش شد. Builder.AI 250 میلیون دلار جمع آوری کرد. هوش مصنوعی Mistral توانست 113 میلیون دلار بدون محصول یا حتی اثبات مفهومی به دست آورد. برخی از شباهتها را میتوان به سقوط ICO، با تزریق VC که مانند آتش به این استارتآپهای هوش مصنوعی پرتاب میشود، جلب کرد. در این مورد، بدون هیچ مورد استفاده واقعی یا شواهدی مبنی بر زنده بودن، تبلیغات زیادی نیز وجود داشت. اما چیزی که هوش مصنوعی را متمایز می کند، موارد متعدد استفاده و نمونه های واقعی موفقیت است. برای مثال ChatGPT را در نظر بگیرید که به سرعت تنها در دو ماه به ۱۰۰ میلیون کاربر رسید و تأثیر ملموس هوش مصنوعی را نشان میدهد.
اما با این رشد سریع و ارزش گذاری های بالا، برخی فکر می کنند بازار هوش مصنوعی در حال داغ شدن است. مارکو کولانوویچ، استراتژیست ارشد بازار جی پی مورگان، معتقد است که بازار هوش مصنوعی نزدیک به نقطه اشباع است. همانطور که توسط فوربس گزارش شده است، کولانوویچ گفت که جهش اخیر بازار نتیجه “حباب مبتنی بر هوش مصنوعی” است و هیجان در اطراف این فناوری به دلیل “محبوب شدن رباتهای چت است که اغلب سوالات اساسی را با شکست مواجه میکنند” نه اینکه “با استفاده از هوش مصنوعی” باشند. ” درآمد افزایش می یابد.»
Leif-Nissen Lundbæk، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت پرکار هوش مصنوعی Xayn، دیدگاه مخالفی دارد و معتقد است که ما فقط در نوک کوه یخ هستیم. او به کوین تلگراف گفت:
“بازار هوش مصنوعی به اشباع نزدیک نیست. در حال حاضر، شرکت ها دست خود را اینجا و آنجا با اجرای برخی از اثبات های مفهومی امتحان کرده اند. موارد تولید واقعی در مقیاس بزرگ تازه شروع شده یا هنوز اتفاق نیفتاده است.»
بین اشباع و نوآوری
حجم عظیم شرکت هایی که وارد فضای هوش مصنوعی می شوند، نگرانی هایی را در مورد بازار بالقوه اشباع شده ایجاد کرده است. شرکت ها در سراسر جهان اکنون از هوش مصنوعی به عنوان بخشی از وظایف اصلی خود استفاده می کنند. از سازنده وبسایت بدون کد 10Web گرفته تا برنامه آبوهوا RainbowAI، و از هوش مصنوعی ICarbonX که تجزیه و تحلیلهای سلامت شخصیشده را ارائه میکند تا دستیار شخصی مجازی SherpaAI، صحنه برای افراد بیشماری آماده شده است تا از این روش پیروی کنند.
لوندبک تشخیص میدهد که هجوم شرکتهای جدید میتواند به اشباع بازار در برخی زمینهها منجر شود، اما او این را مشکلی معتبر نمیداند: «بازار تجارت به کسبوکار شاید کمی اشباعتر باشد، اما هنوز کاملاً وجود ندارد. اگرچه هوش مصنوعی مدتی است که وجود داشته است، بازار تجارت به کسب و کار هنوز در مراحل ابتدایی خود است. شرکت ها اکثریت دارند از هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی برای چند پروژه قابل مشاهده استفاده می کنند که اجرای آنها با ریسک کمتر آسان تر است، اما هنوز آن را در مقیاس اجرا نکرده اند.»
کوچ میگوید هجوم تازهواردان ممکن است توهم یک بازار بیش از حد اشباع هوش مصنوعی را ایجاد کند، اما او اشباع اولیه را مرحلهای ضروری برای تحریک پیشرفتهای آینده میداند.
وی تصریح کرد: “هوش مصنوعی هرگز به اشباع نمی رسد زیرا ما تنها در اولین رمپ سوپر بزرگراه هوش مصنوعی هستیم. به نظر می رسد اشباع شده است زیرا افرادی از صنایع دیگر در تلاش هستند تا در این فضا قدم بگذارند، اما وقتی صحبت از نوآوری می شود، یک گروه منتخب وجود دارد که بسیار جلوتر هستند و دههها در فضای هوش مصنوعی بودهاند.” “این شرکت از قبل وجود دارد. در سطح پایه اشباع وجود خواهد داشت تا نوآوری را به جلو سوق دهد، اما بازیکنان و شرکتهای نخبهای وجود دارند که پیشرو هستند. آینده هوش مصنوعی.”
بازتاب پویایی بازار هوش مصنوعی
رشد سریع، ارزش گذاری های بالا و هجوم تازه واردان به فضای هوش مصنوعی منجر به بحث هایی در مورد اشباع بازار شده است. حباب های فناوری تاریخی مانند دوران دات کام و هیجان بلاک چین یادآور پیامدهای بالقوه رشد کنترل نشده و حدس و گمان هستند.
مجله: کارآگاهان بلاک چین: Mt. سقوط Gox شاهد تولد Chainalytic بود
با این حال، عمق پتانسیل هوش مصنوعی کاملاً قابل درک نیست. تأثیر محسوس فناوری ماهیت عملی و دگرگون کننده آن را منعکس می کند.
واضح است که بازار هوش مصنوعی متنوع است. مانند هر فناوری در حال ظهور، چالش ایجاد تعادل بین رشد سریع و توسعه پایدار است.
نویسنده: Victoria Kennedy