آیا پیشرفت در محاسبات می تواند به حل مشکل کیفیت بازی های بلاک چین کمک کند؟
برنامههای غیرمتمرکز (DApps)، از جمله برنامههای بازی، به دلیل شفافیت، امنیت و مالکیت داراییهای کاربر مورد توجه قرار گرفتهاند. با این حال، ارائه تجربههای بازی AAA با کیفیت بالا از طریق DApps چالشهایی را به همراه دارد.
DApp های بازی دوبعدی فعلی با استفاده از قراردادهای هوشمند برای مدیریت دارایی، بر روی شبکه های بلاک چین کار می کنند. اگرچه آنها به دلیل مکانیک ساده و بهره وری منابع ترجیح داده می شوند، محدودیت های آنها با افزایش پیچیدگی تجربه بازی آشکار می شود.
مقیاس پذیری یک مانع اساسی برای بلاک چین های سنتی مانند اتریوم است که بر بازی های تعاملی بلادرنگ به دلیل محدودیت های موجود در عملیات تراکنش و تأخیر تأثیر می گذارد.
عملکرد نیز یک مسئله است. بازی های AAA به محاسبات با عملکرد بالا و پردازش گرافیکی برتر نیاز دارند. با این حال، DAppهای موجود برای برآورده کردن این خواستهها تلاش میکنند، که منجر به تجربیات بصری پایینتر میشود.
علاوه بر این، توسعه DApp های بازی AAA به دلیل وظایف منابع فشرده و هزینه های اجرای بلاک چین پرهزینه است. ایجاد تعادل بین تجربیات همهجانبه با هزینه های کاربرپسند، استفاده از چارچوب های سنتی DApp را برای بازی های AAA دشوار می کند.
مدل پخش چیه؟
«مدل بازیگر» یک مدل ارتباطی است که محاسبات موازی و پیامرسانی ناهمزمان را در یک پروتکل بلاک چین امکانپذیر میکند و این امکان را برای توسعهدهندگان ایجاد میکند که DAppهای پیچیده را با مشکل کمتر ایجاد کنند.
مدل بازیگر در پروتکل Gear استفاده میشود و توسعه توسط نیکولای ولف، بنیانگذار پروتکل Gear و Vara و یکی از توسعهدهندگان کلیدی Polkadot و چارچوب Substrate هدایت میشود.
در داخل مدل بازیگرانی وجود دارند، یعنی برنامه ها یا کاربرانی که به برنامه های دیگر در پروتکل پیام می فرستند. هر بازیگر دارای یک صندوق پستی و یک وضعیت خاص است که نمی تواند مستقیما توسط بازیگر دیگری تغییر کند. در عوض، آنها می توانند به سادگی با دریافت پیامی از بازیگر دیگری، وضعیت را تغییر دهند.

پیامهای بین بازیگران از صندوقهای پستی دریافت میشوند و در حلقهها پردازش میشوند. پس از اینکه یک بازیگر پیامی را دریافت و پردازش کرد، میتواند پیامی را به بازیگر دیگری ارسال کند، بازیگری ایجاد کند یا وضعیت آن را تغییر دهد.
این چگونه برای توسعه DApp مفید است؟
پردازش پیام ناهمزمان در برنامه نویسی بلاک چین مزایای مهم بسیاری را ارائه می دهد که به کارایی کلی، مقیاس پذیری و قابلیت اطمینان DApp ها کمک می کند.
اول، پردازش پیام ناهمزمان اجازه می دهد تا تراکنش ها و قراردادهای هوشمند بدون مسدود کردن پردازش شوند.
آخرین: برنامه های ETF یک شبه روایت بیت کوین را تغییر دادند – مدیر عامل لجر
بر خلاف پردازش همزمان، که در آن هر فرآیند باید به صورت متوالی اجرا شود، پیامرسانی ناهمزمان اجازه میدهد تا چندین کار به طور همزمان اجرا شود.
این قابلیت پردازش موازی عملکرد شبکه بلاک چین را بهبود می بخشد زیرا می تواند تعداد بیشتری از تراکنش ها و محاسبات را به طور همزمان انجام دهد و در نتیجه زمان پردازش تراکنش را کاهش داده و توان عملیاتی کلی را افزایش می دهد.
جک پلاتس، یکی از بنیانگذاران Hypersphere، یک صندوق سرمایه گذاری مخاطره آمیز که در پروژه های بازی سرمایه گذاری می کند، به کوین تلگراف گفت: «در سیستم های سنکرون سنتی، چندین کار اغلب باید منتظر یکدیگر باشند و در نتیجه پردازش حجم بالایی از داده ها کاهش می یابد. معاملات.”
پلاتس ادامه داد: “در زمینه شبکه های بلاک چین، این قابلیت پردازش موازی برای حفظ توان عملیاتی بالای تراکنش حیاتی است. همانطور که تراکنش های بیشتری توسط کاربران آغاز می شود، سیستم می تواند آنها را به طور همزمان مدیریت کند و در نتیجه زمان تایید سریع تر و عملکرد شبکه به طور کلی بهبود می یابد.” این امر به ویژه برای بازیهای بلاک چین بسیار مهم است، جایی که تعاملات بلادرنگ و پردازش سریع برای اطمینان از یک تجربه بازی روان و لذت بخش ضروری است.
برخی از بازی های بلاک چین، مانند Ember Sword، قبلاً پردازش موازی را در فرآیندهای توسعه خود ادغام کرده اند. Mark Laursen، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت سازنده بازی Bright Star Studios به کوین تلگراف گفت: «ما از پردازش موازی با استفاده از سیستم ECS خود در توسعه Ember Sword استفاده می کنیم. [entity component system] راه حل. به طور معمول، نیاز به ادغام دستی چندین رشته و اتخاذ تصمیمات پیچیده بر اساس سیستم به سیستم وجود خواهد داشت.
لاورسن ادامه داد: «اما سناریوی ما الزامات وابستگیهای خواندن، نوشتن و مرتبسازی را مشخص میکند، که به موتور ما اجازه میدهد کارآمدترین روش را برای زمانبندی و موازی کردن این سیستمها انتخاب کند.»
فرض کنید یک بازیکن یک بازی بلاک چین می خواهد یک آیتم درون بازی را به شکل یک توکن غیرقابل تعویض منتقل کند، مانند انتقال یک شمشیر افسانه ای از سینه خود (کیف پول برای ذخیره طولانی مدت) به موجودی خود (کیف پول مورد استفاده برای بازی).
فرآیند انتقال می تواند آنی با هزینه های کم یا نزدیک به صفر باشد. درست مانند یک بازی سنتی، یک بازیکن کلیک می کند و شمشیری را از موجودی خود می کشد و آن را به یک تاجر یا صندوق منتقل می کند.
علاوه بر این، با پیامرسانی ناهمزمان، توسعهدهندگان بلاک چین میتوانند DAppهایی طراحی کنند که در برابر نوسانات شرایط شبکه و خرابیهای موقت مقاومتر باشند.
پاول سالاس، مدیر ارشد رشد بنیاد Gear، سازمانی که پشت پروتکل Gear است، به کوین تلگراف گفت: «مدل بازیگر در واقع قابلیت اطمینان برنامههای در حال اجرا بر روی بلاک چین را افزایش میدهد.
«از آنجایی که بازیگران پیامها را بهطور مستقل پردازش میکنند، شکست یا مشکلات یک بازیگر بر دیگران تأثیر نمیگذارد و از شکستهای آبشاری جلوگیری میکند و استحکام کلی سیستم را افزایش میدهد. و بیایید بگوییم که قطعی یا مشکلات شبکه وجود دارد، مدل بازیگر به سیستم اجازه می دهد تا به سرعت بهبود یابد و به کار خود ادامه دهد.”
این می تواند برای برنامه های بازی بلاک چین در صورت قطع شدن شبکه مفید باشد و به بازی اجازه می دهد علیرغم هر مشکلی در بلاک چین به اجرا ادامه دهد.
علاوه بر این، پردازش پیام ناهمزمان مقیاس پذیری شبکه های بلاک چین را افزایش می دهد. رویکردهای همزمان سنتی می توانند با افزایش تعداد کاربران و تراکنش ها، باعث تنگناها و کاهش عملکرد شوند.
در مقابل، پیامرسانی ناهمزمان اجازه میدهد تا وظایف بین چندین گره توزیع شود و به سیستم اجازه میدهد تا مقیاسبندی کارآمدتری داشته باشد و حجم تراکنشهای بالاتری را بدون به خطر انداختن عملکرد مدیریت کند.
سالاس گفت: “با رشد پایگاه کاربر و فعالیت در dApp، سیستم می تواند به راحتی ترافیک پیام را بدون ایجاد گلوگاه یا کاهش سرعت مدیریت کند.”
این مقیاسپذیری بسیار مهم است زیرا هدف شبکههای بلاک چین پشتیبانی از پایگاه کاربر رو به رشد و انطباق با انواع موارد استفاده است.
سالاس به توضیح نحوه عملکرد این فرآیند ادامه داد: «از طریق مدل بازیگر، برنامههای بازیگر به صورت تکه تکه عمل میکنند و به سیستم اجازه میدهند تا با افزایش تعداد برنامهها، از طریق طراحی به اشتراک گذاشته شود. […] Vara تمام تراکنش ها را بدون اشتراک گذاری در گروه های گره پردازش می کند. هر گره همه چیز را مدیریت می کند. با این حال، در Vara، هر برنامه به طور مستقل اجرا می شود، حاوی وضعیت خاص خود است، پردازش می کند و پیام ها را بر اساس منطق خود ارسال می کند.
در بازیهای بلاک چین، که تعاملات بلادرنگ و پردازش سریع بسیار مهم است، توانایی اشتراکگذاری مدل بازیگر، پردازش سریع اقدامات و رویدادهای مرتبط با بازی را امکانپذیر میکند و از یک تجربه بازی یکپارچه پشتیبانی میکند.
“با افزایش تعداد برنامه های بازیگر، سیستم به طور موثر با پایگاه کاربر رو به رشد با تقسیم و توزیع حجم کار سازگار می شود و شبکه ای پاسخگو و کارآمد را تضمین می کند.”
مزیت دیگر پردازش پیام ناهمزمان این است که از معماری های رویداد محور در DApps پشتیبانی می کند. DAppها می توانند به جای نظرسنجی دائمی برای به روز رسانی، در رویدادها یا پیام های خاص مشترک شوند و به آنها اجازه می دهد تا به تغییرات در بلاک چین سریع و کارآمد پاسخ دهند.
این مدل رویداد محور، سربار محاسباتی غیرضروری را کاهش میدهد و منابع شبکه را ذخیره میکند، که منجر به برنامههای کاربردی کارآمدتر و پاسخگوتر میشود.
علاوه بر این، اجرای قابلیتهای پیامرسان بازیگر میتواند تجربه کلی کاربر را با کاهش زمان انتظار طولانی برای تأیید تراکنش به طور قابل توجهی بهبود بخشد. پذیرش پردازش ناهمزمان به بازیگر این امکان را می دهد که یک پیام تأیید تراکنش خود را به همراه شناسه تراکنش در انتظار دریافت کند.
هر گونه کار محاسباتی یا وابستگی داده های خارجی می تواند توسط همان بازیگر یا بازیگر جایگزین در بلوک بعدی انجام شود و از پردازش کارآمد بدون به خطر انداختن پاسخگویی شبکه بلاک چین اطمینان حاصل شود.
مجله: 6 سوال برای JW Verret، استاد بلاک چین که پول را دنبال می کند
این بازخورد بلادرنگ به ویژه برای برنامه هایی که نیاز به تایید سریع دارند، مهم است.
همانطور که اکوسیستم بلاک چین به رشد و تنوع خود ادامه می دهد، استفاده از پردازش پیام ناهمزمان برای ایجاد DApp های بازی قدرتمند و به سبک AAA ضروری می شود که می تواند نیازهای پایگاه کاربر در حال گسترش را برآورده کند و انواع موارد استفاده بین صنعتی را برآورده کند.
توسعه دهندگانی که این روش را اتخاذ می کنند، این فرصت را دارند که مرزهای بازی های غیرمتمرکز را گسترش دهند و به طور بالقوه توانایی های کامل فناوری بلاک چین را در صنعت بازی درک کنند.
نویسنده: Anthony Clarke